2022-03-04, 13:35
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vad sägs om Nordstream kriget?

Har du redan bytt namn på det?
Citera
2022-03-04, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Gissar att en stor del ukrainare kommer att fly till EU och stanna där för gott.

Oh ja
Citera
2022-03-04, 13:36
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DogDog
Du blandar ihop FN och NATO. Förutom Irak så var dessa konflikter FN sanktionerade. Irak var inte heller en NATO insats utan en USA ledd insats där man skapade en koalition. Det blir inte en NATO insats bara för att ett NATO land deltar.

Fair enough. Men ta Libyen då? Var det försvar?
Citera
2022-03-04, 13:38
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Då får han ytterligare en allians som kan stå enade mot väst.

Inte alltid kvaliten som är viktigaste utan Putin prioriterar kvantitet.

Ropa inte hej ännu.
Det förekommer nämligen uppgifter om att invånarna i konvojen delat upp sig i höger respektive vänster dike, och att dom politiskt inte är överens.
Det förekommer kastning av diverse dikes-skräp mellan dom olika sidorna.
Nu på morgonen kom uppgifter om att någon kastat en sten, vilket spräckte rutan på en av fordonen i konvojen.

Pga denna eskalering, kommer Putin alltså bli tvungen att skicka in rysk trupp i konvojen, för att medla.
Citera
2022-03-04, 13:39
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12

Tycker du att NATO ska starta ww3 över ett land som varken är medlem i NATO eller EU?

Det behöver man inte göra det räcker att skriva avtal och flytta försvarstrupp till Ukraina.

Sedan får Putin välja.

Skall han verkligen starta ww3 över ett land som inte är hans eget?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Som om BBC skulle vara neutralt? Lever du i Sverige eller på mars?
Du märker inte partiskheten i svt..du måste vara både blind och döv.
Citera
Avslutad
Enligt en dagsaktuell artikel som nog är Betalartikel nu så menade en i ämnet invasion väldigt insatt person, att det krävs runt 900 000 ryska soldater för att kunna ockupera hela Ukraina. Det är enligt honom omöjligt för Ryssland att ha den mängden soldater till förfogande.
Citera
2022-03-04, 13:40
Medlem
En sak jag funderar lite på.

Ponera att detta håller på i ett-två år nu och Ryssland skulle få 100.000 döda soldater när man summerar hela skiten.

Hur pass mycket hade Rysslands militära förmåga försämrats om man fick 100.000 döda soldater + en mängd materiel åt helvete, eller är det bara att man "fyller på" med nya 17-18 åringar?
Citera
2022-03-04, 13:41
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeAndTheDevil
Du tycker på fullaste allvar att Sverige inte ska gå med i Nato?
Kan du beskriva hur du tänker för det lät väldigt konstigt.

Varför skall ett av världens ledande länder inom vapenteknologi och produktion alltså Sverige gå med i Nato?
- Behöver vi några andra Ubåtar? Jag menar våra svenska Ubåtar kan under övning dyka upp i USA hamnar oupptäckta, ja till och med under övning sänka ett amerikanskt hangarfartyg. Byggt av Kockums utvecklad i Sverige*

- Behöver vi några andra typer av granatgevär? Tycker NLAW utvecklat av Saab-Bofors visar att så inte är fallet just nu i Ukraina. Tror till och med åldrande Carl Gustaf visar vägen snart. **

- Behöver Sverige någon annan typ av fartyg när vi har Visby-klassen? Byggt av SAAB-Kockums i Karlskrona Sverige.

Hade kunnat hålla på hela dagen om vår förträfflighet med en liten befolkning på 10 miljoner människor.

Vi har redan artikel 42 i EU, vilket gör att så fort vi blir attackerade så måste resten av EU's medlemsstater gripa in.
https://www.europarl.europa.eu/news/sv/headlines/security/20160119STO10518/eu-s-gemensamma-forsvarsklausul-enligt-fordraget-och-i-praktiken

Vad tycker du Nato kan göra för oss? Vad är dina argument för att vi skall gå med? Vilka geopolitiska fördelar ser du för Sverige? Nej Sverige har varit neutrala i ett par hundra år och det har funkat väldigt bra. Det vi däremot behöver göra är att satsa mer pengar på vårt egna försvar.

* https://www.forsvarsmakten.se/sv/information-och-fakta/var-historia/artiklar/en-svensk-ubat-i-amerika/
** https://www.dailymail.co.uk/news/article-10499537/Ukrainian-troops-say-British-NLAW-missiles-game-changer-train-fight-Russian-forces.html
Citera
2022-03-04, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Du märker inte partiskheten i svt..du måste vara både blind och döv.

Kanske jag som var otydlig. Det konstiga är att du märker att SVT är partiskt först nu.
Citera
Medlem
Om nu Rysslands styrkor är så värdelösa varför sitter nato i ständiga toppmöten..varför ska tyskland helt plötsligt satsa 1000 miljarder på försvaret ..varför ska Sverige satsa 30 miljarder på försvaret nu.
Dom måste veta nåt som vi här inte vet.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Jag tänkte på den här. https://youtu.be/h1K6oSWbd1I

Jag tycker det ser ut som samma sort som de som stod på rad men bara en. Jag tror den andra var en annan mer avancerad sort. Men jag vet inte, det är en massa gröna pansarbilar. Jag är säker på att det är många även om vissa filmats fler gånger. Andra har inte filmats alls istället. De säger att de förstört 18 luftvärn, men det är nog flera olika typer. https://twitter.com/DI_Ukraine/status/1499682287809699840/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in