2022-03-04, 13:15
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drinkycrow
Ehh what? Var NATO attackerat av jugoslavien? Irak? Afghanistan?

Du kan kalla NATO en "FÖRSVARSallians" hur mycket du vill och garantera att de aldrig går på offensiven. Men då öppnar du klart upp för att jag ska kalla dig totalt jävla efterbliven.

Jag är nyfiken på hur du resonerar här. Menar du att något av Natos medlemsländer skulle invadera ett grannland och sen förvänta sig uppbackning från Nato? Eller att de skulle lyckas övertyga samtliga medlemsländer och göra Nato till en offensiv organisation som samarbetar i en invasion av grannlandet?

Jag är genuint nyfiken hur du tänker!
Citera
2022-03-04, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ännu en önskelista till tomten. Ja du har fina tankar och världen vore kanske bättre om den såg ut som du vill. Men det är inte så det ser ut. Verkligheten är en annan. Det kommer nog inte bli som du önskar även om du önskar riktigt, riktigt, mycket.
Det är jag såklart medveten om, jag bor inte i en grotta. Menar bara att dwt är inte svårt att göra rätt, inte år 2022
Citera
2022-03-04, 13:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Ukrainska måste ligga i topp vad gäller fult språk.

Vad säger du? Det är ju det ursprungliga östslaviska språket som skapade ortodox skönhet under medeltiden.

Myggträsks dialekter däremot är något de själva inte ens kan förstå. Klättra över lermurar och nå en by. Ingen förstår dig, och alla stirrar elakt på dig.

Det är lätt att förstå att de ryska slavägarna på 1800-talet flydde från det språket och hellre ville tala franska.
Citera
2022-03-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det är fortfarande en ångestframkallande huvudvärk.
En logistisk katastrof.
Det är nästintill som att den här konvojen snart kommer förklaras som en egen liten stat/region, där "invånarna" börjat identifiera sig som Konvoj-folket av Ukraina.

Rykten går att Putin är beredd att erkänna denna konvoj som en egen stat.

Stat? Ja, väldigt statisk är den.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, det är fortfarande en ångestframkallande huvudvärk.
En logistisk katastrof.
Det är nästintill som att den här konvojen snart kommer förklaras som en egen liten stat/region, där "invånarna" börjat identifiera sig som Konvoj-folket av Ukraina.

Rykten går att Putin är beredd att erkänna denna konvoj som en egen stat.

Öh! Hade du något svar på min fråga?

Vilka är det som tvingar folk inne på kärnkraftverken till o jobba? UK eller Ryssland?
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Läs på vad som gäller i EU. Den ryska armen kommer vara upptagen på annat håll under ett längre tag
Jag har läst att det är luddiga förbindelser som i praktiken inte betyder något. Hamnar vi i krig bör EU hjälpa oss med det finns inget som säger att de måste.
Citera
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Putin har inte heller kontroll över hela gränsen.
Väst fortsätter att vräka in grejer, tillsammans med Turkiet + cash ( bistånd och donationer).

Putin har inlett ett utnötningskrig mot Ukraina + Väst + Turkiet.

Sinnessjukt.

Hade nån sagt förra året att detta skulle hända, hade jag skrattat....
Näe ingen kunde riktigt förutspå detta.

En konstig sak är att det sägs att Putin troligtvis sätter nån marjonett på plats i Kiev efter kriget(om han nu vinner) men vad är det för djävla soptipp denna kommer gerera över?

Allting är förstört i soldaternas framfart. Med vilka pengar kommer han bygga upp landet med när Ryssland ser ut som det gör idag?

Ekonomin är körd i botten och landsbygden har sett ut som Pripyat sedan Sovjet föll, bara de större städerna och deras infrastruktur ser ok ut 2022.

Nu ska man gräva fram nya pengar till att bygga upp ett grannland. Går ej ihop i min skalle.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Har inte fantiserat ihop något alls utan vidarebefodrde det Kiev i dependent gick ut med jag jobbar inte där. Och jag fortfarande inte skrivit att en drönare slog ut alla 800 fordon. Hur har du det med läsförståelsen. ? Där har du min två inlägg i saken.

Ryktet har cirkulerat tidigare ikväll på telegram. Nu går även Kiev independent ut med uppgifterna.
Här får du däremot bevis på en 15 km lång Ukrainsk konvoj som blev utslagen förra veckan.
https://youtu.be/RR8BVr_B338
Citera
2022-03-04, 13:19
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Ryssland har fortfarande inte kommit med sanktioner mot väst. Undra varför. De inser kanske de förlorar på alla de tänkta sanktioner de kan göra så kanske uteblir?

Ja konstigt att dom inte direkt stryper gas, olja och trä till Europa och verkligen få priserna att skena. Förmodligen är det väl medräknat i ekvationen att kunna användas i påverkanskampanjer snart, "titta på vad era ledare i Europa gör, och hur snälla vi är".

Annars om vi snackar direkta varor är det väl bara Polaricas renskav man kommer sakna i handeln om den försvinner då renköttet alltid är ryskt nästan. Många andra viltprodukter från dom också. Men förmodligen så kommer väl våra egna samer att leverera istället till ett högre pris, så varan lär väl bli kvar på hyllan.
Citera
2022-03-04, 13:20
Medlem
Felstavarens avatar
Det har kommit påståenden om våldtäkter i Khersom som ryska soldater skall ha utfört, elva stycken fall varav sex med dödlig utgång.

https://twitter.com/amnesty/status/1499357444903952393?s=20&t=AZlqSqQKvU_D9REvpl0Fng

Svårt att verifiera och helt fruktansvärt om det är så. Hoppas att det bara är propaganda.

Amnesty börjar för övrigt sammanställa fall av eventuella krigsbrott nu, de lär ha en del att utreda framöver.

https://twitter.com/amnesty/status/1499357444903952393?s=20&t=AZlqSqQKvU_D9REvpl0Fng
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Eller "det mest onödiga ryska kriget i historien".

Hade Ryssland gett fan i att invadera Ukraina 2014 så hade Ryssland haft tillgång till flottbas och flygbaser på Krim tills 2035. Då, innan den första invasionen så var många ukrainare ytterst tveksamma till ett NATO- medlemskap och man såg Ryssland som ett vänskapligt sinnat brodersfolk.
Ja.
Vi vet ju inte vilken information vi saknar men av allt man ser verkar allt oerhört inkompetent och kontraproduktivt för Ryssland.
För länder närmare Nato nu.
Georgien och Moldavien vill med i EU.
Ryssland är paria i väst.
Rysslands ekonomi åt helvete med tillhörande lidande för befolkningen.
Osv osv.

Men jag tror man hela tiden måste komma ihåg att putin är en gangster. En tjuv som inte hittills har prioriterat den ryska befolkningens väl och ve.

Mvh
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
Vaddå. Har ryssen tagit över den eller? Var ju skott där inne tidigt imorse.

Ja.
En hård strid drog igång vid 00:15 inatt.
Vi var nog några som bevittnade den vårdslösa skottlossningen i live-kamera monterad på en byggnad över infarten till kärnkraftverket.

Nu under morgonen kommer uppgifter om att rysk militär har kontroll över verket, och att personal driftar verket under vapenhot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in