2022-03-04, 12:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agoldenage
Tippar på att cancer-ryktet stämmer. Kan inte se någon annan rationell anledning till hans plötsliga obryddhet. Absolut att gubben alltid varit en röv men han brukade åtminstone vara en intelligent röv tills han började med detta. Jag var mer rädd för den gamla lugna och kalkylerande Putin än det han ha blivit nu. Han skämmer ut sig totalt. Om det inte är så att han håller på att dö och verkligen planerar att själv leva med resultatet av sitt handlande så blir det fan jobbigt för honom när adrenalinet lagt sig och han sitter där med ingenting mer än global sanktionering och ett sönderbombat radioaktivt Ukraina. Kan vara krigsföringshistoriens dummaste utspel detta Kommer användas i militärskolan i framtiden för att visa hur man inte bör göra.

Det är många som uppfattar förändringar i Putins uppträdande i det här med Ukraina.
Enligt uppgifter i CNN och utan att finna någon orsak att inte tro det - Är det verkligen inte konstigt att amerikansk underrättelsetjänst just nu arbetar med att försöka pinpointa den här "nya" Putin.
Retoriken och det militära beteendet har omkullkastat mycket av den bild man haft av Putin under hans år vid makten.
Detta uppfattar tom en ren amatör som jag, som säkert många andra - tittat lite extra noga på när/hur Putin gör något framför en tv-kamera, samt vad hans stat senare gör i verkligheten.

Det har skett ett antal saker under dom senaste åren som från yttre håll påverkat sinnet hos honom.
Kommer lista lite av det;
- Ett snabbt och stort växande stöd för Zelensky, både inom Ukraina och inom Europa.
- Pandemin, vilket varit tufft för ryska staten att kontrollera.
- En utveckling i negativ riktning vad gäller västliga samarbeten med Kina, och därigenom Ryssland.
- Navalny mfl oppositionspolitiker som snabbt växer i stöd.

Militärt:
- En snabbt växande korruption inom ryska armén. Sedan 2018 har den militärekonomiska korruptionen fyrdubblats mot åren innan.
2018 åtalades 2800st militära höga tjänstemän inom militären. Det är nästintill som att 2800st Mikael Bydén åtalas på ett år.
Som en följd av det har militärt material börjat förfalla, vilket vi nu ser på fältet i Ukraina.

Att rysk militär är brutal och gränslös är känt bakåt - Det finns rent av uttalat ur officiell hållning.

Jag tror flera olika inhemska bekymmer tryckt Putin och hans rådgivare till ett beslut om att man måste göra något innan det är försent, och att Ukraina skulle kunna vara en öppning.
Dels att expandera egna landet/inhemska intressen, men också dels att skärpa upp synen av makt inom den inhemska befolkningen.
Jag tror Putin fått för sig att makten håller på att glida honom ur händerna.
Det är även dom senaste åren som Kreml införlivat ett antal olika dekret som centraliserar makten.

Till sist tror jag Putin börjat fundera på sitt eftermäle, och att all denna öppenhet mot omvärlden och inom egna leden, tex rysk media/uppstickarmedia.
Den som skall ta över efter honom skall ta över ett stor-ryssland, och jag tror han personligen saknar KGB-doktriner med allt vad det innebär.
Jag tror ärligt talat han saknar järnridån, och att han fått för sig att landet mår bättre bakom sådan ridå.

Vad som verkar vara ett bakslag, är dom sanslöst kraftiga sanktioner som nu tagit fysisk form i landet.
Samt det oberäknade stödet för Ukraina.
Det är extremt farligt för oss i Skandinavien att få en granne som är tagen på sängen i sådana frågor, samt som har en sådan centraliserad makt och militär förmåga.

Vi måste gå med i Nato!
Senast redigerad av rotesau 2022-03-04 kl. 12:47.
Citera
2022-03-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Så vi baserar demokrati på en undersökning gjord av sossetidningen Aftonbladet? Ni är sjuka.

Om de flesta politiska partier (lär bli alla utom kommunisterna och de kan man knappast kalla demokrater) vill gå med i NATO och Finland går med så är det i stort sett redan klappat, demokratiskt och klart. Vilken dag som helst.
Citera
2022-03-04, 12:45
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappyUW
Kul att se hur dumma folk framstår när dom sitter och lyssnar på propaganda i medier.

Uppenbarligen förstår majoriteten inte den ryska strategin. Vilket är lite konstigt eftersom dom använde samma metod framgångsrikt i mindre skala i det förra "kriget" 2014.

Dom ringar in, "säckar", motståndarens förband och sen får dom kapitulera eller förintas av artilleri. Helst kapitulera för då kan dom sen ingå i den nya armen som ska hålla ordning efter kriget.

Hittills framstår Rysslands anfall som extremt framgångsrikt.
På 8 dar har dom redan tagit 1/4 av Ukraina. Dom har tagit städer i storleken av Stockholm och Malmö och Ukraina har snart inte någon kust eller några hamnstäder kvar. Och kriget har knappt börjat.

Ditt perspektiv på saken överensstämmer med mitt med skillnaden är att jag inte tycker att det är "kul att se hur dumma folk framstår". Jag tycker det är otäckt och framförallt för att jag ser hur effektiv propagandaapparaten är.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Det var inte så att han råkade krossa en ruta lixom.
Det är fullskaligt krig och han fick vapenleveranser inflyget från USA dagarna innan.
Blir en sån snubbe verkligen omvald, kan man undra…

Ja? Biden hade ju bokstavligen varnat för det som sen skedde. De visste att ryssarna skulle gå över gränsen väldigt snart. Vilket de berättade för hela världen. Ryssarna hetsade och mobiliserade. Helt rätt att ge hjälp till Ukraina i det läget.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Jag har ingen husbonde. Du bör ta ett snack med din husbonde om att avsluta detta krig för att skona liv och se till att Ukrainas infrasturktur inte förstörs än mer. Dags att ta detta till förhandlingsbordet nu och få det överstökat. Ryssland kommer ändå inte att kunna få så mycket mer än säkerhetsgaratier, Krim och donbas annars slinker dom aldrig ur sanktionerna och världens avsky.

Ryssland och Putin, har dom inte sagt i årtionden nu vad som skulle kunna hända om NATO blir verklighet i Ukriana. Så meningslöst för nu är det ju krig lik förbannat, det där som NATO-medlemskap skulle förhindra. Många verkar ju plötsligt vara överaskade. Nationalisterna i Ukraina med sina stormaktsdrömmar är galna och blinda av hat.

Nu ljuger du.

Du älskar Putins mördande och skyller på andra.

Min husbonde har tyvärr inte lika mycket makt som din.

Jag förlorar i sandlådan, som din husbonde hotar att förvandla till glas.

Vad stolt du måste vara.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Den bittra sanningen är att om NATO aktivt skulle blanda sig i och attackera ryska styrkor skulle vi få ett kärnvapenkrig, och då spelar inget annat längre någon roll.

Vad det verkar vara svårt att fatta är att NATO är en FÖRSVARSallians. De kan, har aldrig och kommer aldrig att attackera någon som inte attackerat ett land som är medlem i NATO. Vilket Ukraina inte är.
Citera
2022-03-04, 12:46
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Den bittra sanningen är att om NATO aktivt skulle blanda sig i och attackera ryska styrkor skulle vi få ett kärnvapenkrig, och då spelar inget annat längre någon roll.
Lägg ner med skräckpropagandan nu. Du vet inte ens vad ett kärnvapenkrig skulle innebära.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
Jag tolkar det som att det är fel

"The power of veto was established under Article 27 of the UN Charter, which states:
1. Each member of the Security Council shall have one vote.
2. Decisions of the Security Council on procedural matters shall be made by an affirmative vote of nine members.
3. Decisions of the Security Council on all other matters shall be made by an affirmative vote of nine members including the concurring votes of the permanent members; provided that, in decisions under Chapter VI, and under paragraph 3 of Article 52, a party to a dispute shall abstain from voting."

https://centerforunreform.org/2019/10/28/the-veto-and-the-un-security-council/
Din tolkning är fel.
Citera
Medlem
Ironin i de ukrainare som först tog det ryska Sputnik-vaccinet för att skydda sig mot svår sjukdom och död, för att sedan istället dö av ryska bomber.

Life is wonderful!
Citera
2022-03-04, 12:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Vad det verkar vara svårt att fatta är att NATO är en FÖRSVARSallians. De kan, har aldrig och kommer aldrig att attackera någon som inte attackerat ett land som är medlem i NATO. Vilket Ukraina inte är.
Nå, sådär naiv kan man inte vara.
Citera
2022-03-04, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Du kan alltså inte läsa ryska, men du har järnkoll på vad ryska tågbiljetter kostar för att du har läst något dravel i en skvallertidning som var baserat på en webbsida som drivs av bedragare som försöker lura plånboken av strandsatta turister?

Ska det vara så jävla svårt att skicka med en länk där jag kan boka och betala min tågbiljett?
Hur svårt kan det vara?
Citera
2022-03-04, 12:48
Medlem
Nu vill jag inte framstå som en foliehatt - men kan det finnas någon bakom kulisserna som pressar Putin till att genomföra detta krig, eller tror ni att det är helt och hållet Putins egna val? Man brukar säga att under krig så finns det en liten grupp individer som gör enorma vinster samtidigt som alla andra drabbas hårt ekonomiskt. Kan det vara något sådant eller tror ni att Putin helt enkelt styr & ställer själv och att hela den här NATO grejen är hans verkliga orsak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in