Citat:
Tippar på att cancer-ryktet stämmer. Kan inte se någon annan rationell anledning till hans plötsliga obryddhet. Absolut att gubben alltid varit en röv men han brukade åtminstone vara en intelligent röv tills han började med detta. Jag var mer rädd för den gamla lugna och kalkylerande Putin än det han ha blivit nu. Han skämmer ut sig totalt. Om det inte är så att han håller på att dö och verkligen planerar att själv leva med resultatet av sitt handlande så blir det fan jobbigt för honom när adrenalinet lagt sig och han sitter där med ingenting mer än global sanktionering och ett sönderbombat radioaktivt Ukraina. Kan vara krigsföringshistoriens dummaste utspel detta
Kommer användas i militärskolan i framtiden för att visa hur man inte bör göra.
Kommer användas i militärskolan i framtiden för att visa hur man inte bör göra.Det är många som uppfattar förändringar i Putins uppträdande i det här med Ukraina.
Enligt uppgifter i CNN och utan att finna någon orsak att inte tro det - Är det verkligen inte konstigt att amerikansk underrättelsetjänst just nu arbetar med att försöka pinpointa den här "nya" Putin.
Retoriken och det militära beteendet har omkullkastat mycket av den bild man haft av Putin under hans år vid makten.
Detta uppfattar tom en ren amatör som jag, som säkert många andra - tittat lite extra noga på när/hur Putin gör något framför en tv-kamera, samt vad hans stat senare gör i verkligheten.
Det har skett ett antal saker under dom senaste åren som från yttre håll påverkat sinnet hos honom.
Kommer lista lite av det;
- Ett snabbt och stort växande stöd för Zelensky, både inom Ukraina och inom Europa.
- Pandemin, vilket varit tufft för ryska staten att kontrollera.
- En utveckling i negativ riktning vad gäller västliga samarbeten med Kina, och därigenom Ryssland.
- Navalny mfl oppositionspolitiker som snabbt växer i stöd.
Militärt:
- En snabbt växande korruption inom ryska armén. Sedan 2018 har den militärekonomiska korruptionen fyrdubblats mot åren innan.
2018 åtalades 2800st militära höga tjänstemän inom militären. Det är nästintill som att 2800st Mikael Bydén åtalas på ett år.
Som en följd av det har militärt material börjat förfalla, vilket vi nu ser på fältet i Ukraina.
Att rysk militär är brutal och gränslös är känt bakåt - Det finns rent av uttalat ur officiell hållning.
Jag tror flera olika inhemska bekymmer tryckt Putin och hans rådgivare till ett beslut om att man måste göra något innan det är försent, och att Ukraina skulle kunna vara en öppning.
Dels att expandera egna landet/inhemska intressen, men också dels att skärpa upp synen av makt inom den inhemska befolkningen.
Jag tror Putin fått för sig att makten håller på att glida honom ur händerna.
Det är även dom senaste åren som Kreml införlivat ett antal olika dekret som centraliserar makten.
Till sist tror jag Putin börjat fundera på sitt eftermäle, och att all denna öppenhet mot omvärlden och inom egna leden, tex rysk media/uppstickarmedia.
Den som skall ta över efter honom skall ta över ett stor-ryssland, och jag tror han personligen saknar KGB-doktriner med allt vad det innebär.
Jag tror ärligt talat han saknar järnridån, och att han fått för sig att landet mår bättre bakom sådan ridå.
Vad som verkar vara ett bakslag, är dom sanslöst kraftiga sanktioner som nu tagit fysisk form i landet.
Samt det oberäknade stödet för Ukraina.
Det är extremt farligt för oss i Skandinavien att få en granne som är tagen på sängen i sådana frågor, samt som har en sådan centraliserad makt och militär förmåga.
Vi måste gå med i Nato!
Senast redigerad av rotesau 2022-03-04 kl. 12:47.
Senast redigerad av rotesau 2022-03-04 kl. 12:47.