2022-03-04, 11:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Finns det några källor på att ens vapen och ammunition från Kanada, Sverige, Danmark, finland ens nått Ukraina??

Sverige har väl inte ens skickat än, mycket pappers arbete pågår väl och det tar tid som vanligt....

Är skiten ens överhuvudtaget skickat från nått land?
Det rullade in 120 st lastbilar från Polen i förra veckan, Javelinas och fler NLAW nådde Kyiv i förrgår. Det kommer att rulla in vapen dagligen till Ukraina.
Citera
2022-03-04, 11:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Putin skickar ett gäng lärare rakt in döden.

https://www.facebook.com/watch/?v=787779409278835

Hoppas att de kommer hem oskadda!
Senast redigerad av Knut-Anne 2022-03-04 kl. 11:47.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Hur kommer mitt bankkonto (men även EUs) påverkas av att plocka in bla Ukraina i Europeiska Unionen?
Ukraina kommer knappast vara den guldkalv som Storbritannien var.
EU sitter i en rävsax om dom ger sken av att vilja ta med Ukraina i unionen, och kanske en av orsakerna till kriget.

Initialt är det en kostnad förstås, men på sikt är det bra för din plånbok att Ukraina moderniseras. De är storproducenter av bl.a. spannmål och trävaror (vilket vi nu tyvärr kommer se prisstörningar på ett bra tag framöver) och förbättrade handelsrelationer och effektiviserade marknadsled kommer gynna både EU och Ukraina.

Bekanta till mig som jobbar inom byggbranschen och möbelbranschen har redan sagt till mig att de kommer få stora problem i och med den här konflikten. Ett bolag jag samarbetar med har även utvecklare i Ukraina som de just nu kämpar med att få ut. Det finns många civila ekonomiska intressen i EU som är investerade i och beroende av Ukraina. Dessa hade gynnats ordentligt av att Ukraina gick med i EU.

Men i början blir det så klart kostsamt som sagt, särskilt nu när Kreml försöker bomba landet tillbaka till stenåldern.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Sverige skulle kunna visa sig mer villiga att ta emot flyktingar som man var 2015.

Det är västvärlden också som bär skulden till detta, väst och Putin.

Väst har inte startat detta krig. Nationen Ukraina har rätt att söka vilka allianser de önskar.

Kom du själv till Sverige på 90-talet med flyktingvågen från Balkan? Den vågen nämner du inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Jag skiter i vad du tror, tycker och tänker; och jag postar, eller avstår från att posta, vad jag vill, och skriver inget på beställning.

Har man framförhållning och bokar lite längre fram i tiden så finns det biljetter för så lite som 4.836 rub, vilket motsvarar ungefär 400 kronor. För den som har bråttom är det alltså 12.278 som gäller, dvs i svenska pengar ca en tusenlapp. Det stämmer att det bara finns enstaka platser kvar de närmaste dagarna, men t.ex. den 8 mars på eftermiddagsavgången finns det just nu 204 platser kvar i ekonomiklass (pris 9.798 rub = ca 900 spänn).

Att du inte klarar att hitta sådan här information själv visar att du - liksom de brittiska "journalisterna" - inte vet något om det land du diskuterar, inte kan språket, osv.

Lilla vän, du klarar inte ens av att skicka med en liten länk Sen diskuterar vi inte ryska påhittade tågpriser här, vi diskuterar invasionen.
Citera
2022-03-04, 11:45
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det rullade in 120 st lastbilar från Polen i förra veckan, Javelinas och fler NLAW nådde Kyiv i förrgår. Det kommer att rulla in vapen dagligen till Ukraina.

Tack för info
Citera
2022-03-04, 11:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Känns som ryssarnas stridsvagnar är världens sämsta vapen i detta krig. Ser läskiga ut men slås ut hur lätt som helst av drönare, raketgevär eller bara överges i leran. Detta är nog den sista större konflikten vi får se med stridsvagnar, de funkar inte längre.
BMD vagnar avsedda för luftlandsättning, således lätt bepansrade så flyget orkar ta med flera vagnar i varje flygplan.
De skyddar mot finkalibrig eld och splitter.
Tyngre ksp med pansarbrytande ammo ex 12,7 mm skjuter igenom pansaret i sida, ett pskott slår igenom i alla vinklar.
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-03-04 kl. 11:48.
Citera
2022-03-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Väst har inte startat detta krig. Nationen Ukraina har rätt att söka vilka allianser de önskar.

Kom du själv till Sverige på 90-talet med flyktingvågen från Balkan? Den vågen nämner du inte.

Väst med USA i spetsen bär skulden för upptrappningen som sedan resulterade i krig.
Citera
Medlem
trillians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du tror alltså att fortsatt konsumtionsfest, öppna gränser, resande, turism, marknadskonkurrens med evig tillväxt är framtidens melodi. Ledsen att ta dig ur illusionen, men så kommer det inte att bli. 90-talsdrömmen är sedan länge över.

Du måste klickat citera på fel inlägg, jag nämnde ingenting av det där.
För örvigt: Håll dig gärna till ämnet som är det här kriget. Finns trådar för annat om du vill diskutera annat.
Citera
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Finns det några källor på att ens vapen och ammunition från Kanada, Sverige, Danmark, finland ens nått Ukraina??

Sverige har väl inte ens skickat än, mycket pappers arbete pågår väl och det tar tid som vanligt....

Är skiten ens överhuvudtaget skickat från nått land?

När det verkligen brinner så tror jag man agerar. Det mesta är nog på plats och plockar ryskt flyg och pansar. Jag tror dom får mer hjälp än det vi ser i media, mycekt underrättelsehjälp det är "All in" från hela Västvärden nu. Tyskarna har ju redan börjat bygga LNG terminaler och dubblat försvarsanslagen.
Citera
Medlem
En sak kan vi alla vara säkra på mitt i all denna propaganda som är så uppenbart styrd är att putin kommer aldrig att vinna detta krig, det kommer sklrdas fler liv ja, fler byggnader som bombas ja, men kriget, det kommer han aldrig att vinna. Han kommer aldrig att kunna visa sig ofdentligt igen, vare sig han eller hans barn och ryssarna kommer leva i oerhörd fattigdom länge efter detta. Alla värkdens länder har vänt sig emot putin och står nu enade med Ukraina.
Det kan vi vara säkra på, kriget vinner han ALDRIG. putin du har försummat din roll att leda något land över huvud taget.
Citera
2022-03-04, 11:47
Medlem
Karppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Där är jag också -- Varenda gång ngn tönt blir lurad + tro att han kan taga över en Jude Clown och Punch Drunk Boxare i detta fallet. Man minns Ingos du får 50 % går inte jag skall ha minst hälften
Låtsas det skall bli demokrati

Om det är Irak eller Syrien Afghanistan Libyen Jugoslavien så blir det den långa Promenaden för miljontals Människor ..Får ju sluta med det för h..e.

Med det sagt är det inte över innan den feta tanten skriker men det ser mörkt ut ... Ingen ström snart det betyder inget vatten förmodligen .
Inte långt borta sydkusten stängd ..västra gränsen kan säkert stängas vid behov slå ut järnvägen
med flyget..
Känns som att ngn snart säljer Clownen så att Ryssarna kan knäppa honom .Reset all

Vad jag har hört har inte ens Artilleri mattorna börjat . Känns som att det är dags kasta in Handduken .. Det finns väl ändå ingen dum j..l som blandar sig i detta ..Räddar dom så dum kan man väl inte vara eller ??
Så är det ...de stora grabbarna bestämmer det kan man reta sig på men så är det har alltid varit.
kommer alltid att vara .. " Shut the F*ck up and do as You are told "

Hur många demokratier har detta evinnerliga bombande skapat ??

Är du av den åsikten att alla militärt underlägsna länder bara ska lägga sig om de blir anfallna. Ryssland får ta vad de vill, ett nytt Sovjet eller tsar-Ryssland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in