Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Hur kommer mitt bankkonto (men även EUs) påverkas av att plocka in bla Ukraina i Europeiska Unionen?
Ukraina kommer knappast vara den guldkalv som Storbritannien var.
EU sitter i en rävsax om dom ger sken av att vilja ta med Ukraina i unionen, och kanske en av orsakerna till kriget.
Initialt är det en kostnad förstås, men på sikt är det bra för din plånbok att Ukraina moderniseras. De är storproducenter av bl.a. spannmål och trävaror (vilket vi nu tyvärr kommer se prisstörningar på ett bra tag framöver) och förbättrade handelsrelationer och effektiviserade marknadsled kommer gynna både EU och Ukraina.
Bekanta till mig som jobbar inom byggbranschen och möbelbranschen har redan sagt till mig att de kommer få stora problem i och med den här konflikten. Ett bolag jag samarbetar med har även utvecklare i Ukraina som de just nu kämpar med att få ut. Det finns många civila ekonomiska intressen i EU som är investerade i och beroende av Ukraina. Dessa hade gynnats ordentligt av att Ukraina gick med i EU.
Men i början blir det så klart kostsamt som sagt, särskilt nu när Kreml försöker bomba landet tillbaka till stenåldern.