Citat:
Ursprungligen postat av
BonerBatman
Något läckt dokument från någon officerare hade order för att denna operation skulle ta 15 dagar. Vilket jag tycker verkar lågt men officeraren ska ha hållit hus i den södra delen vid havsremsan och hade order om att ta en stad där.
Än så länge följer den mönstret för hur Sovjet/Ryssland tidigare bedrivit krig. Där stort fokus läggs vid artilleri för att få städer att kapitulera. Något som blivit uppenbart på östra och södra städer. Konvojen som "fastnat" befinner sig på det avstånd varifrån ryssen ställer upp sitt artilleri. Tanken var aldrig att gå in i staden då krig i stadsmiljö gynnat Ukraina. I detta nu omringas staden av artilleri och snart kommer det bli tråkigt för Ukrainarna. Detta är exakt den taktik de kört med sedan andra världskriget i Ryssland.
Konvojen att den är så pass lång är för att agera tank/mat station för materiell och bemanning som förs fram. Det är tyvärr så det ser ut. Hoppas gör jag att Ukraina på något mirakel vänder detta men någon gång måste man se sanningen i vitögat. Tyvärr

Tyvärr kan du nog ha rätt. Jag vet inte säkert då jag inte är militär.
Men som Irak visade. Att ta ett land är en sak. Att behålla det är något helt annat.
Tjetjenien tog år. Och då var det ett mindre land med färre innevånare samt så vitt jag vet inte så mycket stöd utifrån?
Här kommer varenda gerillagrupp att få vapen och stöd från väst. Om Ryssland fortsätter så tror jag förlusterna kommer att bli enorma.
Tragiskt att Putin ville bli USSR till den grad att han var tvungen att köra Afghanistan i repris.