2022-03-03, 12:28
Medlem
Fantastiskt att Socialdemokraterna är stadigt över 30 procent, enligt SVT 32%. På grund av Magdalenas starka ledarskap förutspår jag att partiet kommer växa ytterligare på bekostnad av ytterkantspartierna Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna under denna kris. Vi svenskar vill se ansvarsfulla politiker i tider av kris, vi vill ha politiker som kan välja mellan Biden och Putin och politiker som står för anständighet och medmänsklighet.
Citera
2022-03-03, 12:32
Medlem
RiddareSPQRs avatar
Hur går det i skolan för killarna nuförtiden? Kolla nedan.

Jag tror SD skulle vinna på en vänstersväng när priserna går upp och ojämlikhet ökar..

V skulle vunnit på tydligare förklara vad de menar med att skicka vapen till krigföring när det I längden leder till förödelse och lidande.

QUOTE=Oriamendi|79344313]Fascinerande hur olika män och kvinnor under 30 röstar. Det är verkligen som två helt olika världar.

Kvinnor 18-29
Socialdemokraterna 25,0%
Vänsterpartiet 22,4%
Moderaterna 16,6%
Centerpartiet 12,7%
Miljöpartiet 7,3%
Sverigedemokraterna 7,1%
Kristdemokraterna 5,8%
Liberalerna 1,9%
Övriga 1,2%

Män 18-29
Moderaterna 29,8%
Sverigedemokraterna 25,6%
Socialdemokraterna 15,8%
Vänsterpartiet 9,5%
Centerpartiet 6,4%
Kristdemokraterna 4,2%
Liberalerna 3,0%
Miljöpartiet 2,7%
Övriga 3,0%

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

FI måste väl förövrigt vara helt utplånade vid det här laget? Om övriga partier får totalt blott 1,2% hos kvinnor under 30 måste stödet från övriga grupper vara mikroskopiskt.[/quote]
Citera
2022-03-03, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsyourfault
Fantastiskt att Socialdemokraterna är stadigt över 30 procent, enligt SVT 32%. På grund av Magdalenas starka ledarskap förutspår jag att partiet kommer växa ytterligare på bekostnad av ytterkantspartierna Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna under denna kris. Vi svenskar vill se ansvarsfulla politiker i tider av kris, vi vill ha politiker som kan välja mellan Biden och Putin och politiker som står för anständighet och medmänsklighet.

Stadigt över 30%? S är UNDER 30% i fem av de sju mätningar som publicerats den senaste månaden.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Opinionsundersökningar_inför_riksdagsvalet_i_Sveri ge_2022
Citera
2022-03-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiddareSPQR
Hur går det i skolan för killarna nuförtiden? Kolla nedan.

Jag tror SD skulle vinna på en vänstersväng när priserna går upp och ojämlikhet ökar..

V skulle vunnit på tydligare förklara vad de menar med att skicka vapen till krigföring när det I längden leder till förödelse och lidande.

QUOTE=Oriamendi|79344313]Fascinerande hur olika män och kvinnor under 30 röstar. Det är verkligen som två helt olika världar.

Kvinnor 18-29
Socialdemokraterna 25,0%
Vänsterpartiet 22,4%
Moderaterna 16,6%
Centerpartiet 12,7%
Miljöpartiet 7,3%
Sverigedemokraterna 7,1%
Kristdemokraterna 5,8%
Liberalerna 1,9%
Övriga 1,2%

Män 18-29
Moderaterna 29,8%
Sverigedemokraterna 25,6%
Socialdemokraterna 15,8%
Vänsterpartiet 9,5%
Centerpartiet 6,4%
Kristdemokraterna 4,2%
Liberalerna 3,0%
Miljöpartiet 2,7%
Övriga 3,0%

https://www.svt.se/special/valjarbarometern/

FI måste väl förövrigt vara helt utplånade vid det här laget? Om övriga partier får totalt blott 1,2% hos kvinnor under 30 måste stödet från övriga grupper vara mikroskopiskt.

Förmodar att du känner till att kvinnors hjärnor är mindre än männens. Därav att kvinnor styrs av känslor snarare än av verkligheten.
Citera
2022-03-03, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expotus
Förmodar att du känner till att kvinnors hjärnor är mindre än männens. Därav att kvinnor styrs av känslor snarare än av verkligheten.

Är det därför kvinnor har så mycket bättre betyg i skolan och dominerar så mycket bland de som fortsätter till högre studier?
Citera
2022-03-03, 16:23
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Är det därför kvinnor har så mycket bättre betyg i skolan och dominerar så mycket bland de som fortsätter till högre studier?

Nej, det beror på att politikerna har fördärvat skolan totalt och gjort om den till en flickskola, det kan vi tacka liberalerna för.
Citera
2022-03-03, 21:07
Medlem
Citat:
Tvivlar på att det är SD och V som socialdemokraternas stöd kommer komma ifrån, snarare är det nog L, MP och C eftersom som du säger vill man se ansvarsfulla och pålitliga politiker med andra ord inte sådna som kan komma att orsaka kris i stadsministersomröstningen efter valet.
Citera
2022-03-03, 21:15
Medlem
PenetreraMeras avatar
Citat:
Fantastiskt är fel ordval. Obegripligt är mer korrekt.
Citera
2022-03-03, 21:47
Medlem
CyberIngmars avatar
När corona tog fart ökade S för att senare sjunka neråt i opinion. Detsamma gäller nu. Om några veckor är S tillbaka till under 30%.

Andersson kan vara glad att S alla skandaler, gängkriminalitet och kommande frågor om c19 nu hamnar i skymundan. I alla fall för ett tag. Det blir inte lika kul framöver.

Jag har aldrig förstått hur urvalet görs. Vi har över sju miljoner röstberättigade. Räcker för Novus/SvT att ringa runt till public service anställda med familjer och Aftonbladets, Bonnier medarbetare för att få ihop 3 825 slumpmässigt utvalda personer.
Senast redigerad av CyberIngmar 2022-03-03 kl. 21:56.
Citera
2022-03-03, 23:26
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyberIngmar
Jag har aldrig förstått hur urvalet görs. Vi har över sju miljoner röstberättigade. Räcker för Novus/SvT att ringa runt till public service anställda med familjer och Aftonbladets, Bonnier medarbetare för att få ihop 3 825 slumpmässigt utvalda personer.

Smarta människor som kan statistik har räknat ut att det blir att tillräckligt bra resultat och att det reflekterar Sveriges befolkning tillräckligt väl med den gruppen de pratat med.

Plebar som du och jag gör bäst i att helt lämna den biten därhen och endast ta del av resultatet och jämföra trenderna.
Citera
2022-03-04, 00:21
Medlem
Citat:

Jag kan hålla med att det hade varit problematiskt för den blågula sidan om just de hade förlorat röster till S- men så är det ju inte. Jag ser inga egentliga problem med ett S på 35% om de ändå bara tar röster från Mp, C och V. Och det är ju vad som sker just nu och gjort under ett bra tag.

Med tanke på att SD faktiskt är svenska nationalister, så är det varken problematiskt för de själva eller för deras opinionsunderlag att inte välja mellan en rysk autokrat, och en amerikansk globohomo-liberal.

Sd vill ju gå längre än de rödgröna i Nato-frågan, med ett eventuellt medlemskap. Innebär det att de rödgröna är ”ryssvänliga”? Ioförsig så har ju iaf V bekänt färg i den frågan- men med tanke på hur Ryssland/Sovjet historiskt har infiltrerat miljörörelsen så är det ju inte så långsökt att även S, men främst Mp även de blivit infiltrerade.
Citera
2022-03-04, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PenetreraMera
Fantastiskt är fel ordval. Obegripligt är mer korrekt.

Fast det är ju inte alls obegripligt med tanke på att de uteslutande växer på C, V och Mp bekostnad.

Det intressanta just nu är läget mellan blocken- och det är så pass jämnt att det kan sluta hur som helst. Utan Covid, och nu Ukraina så hade de typ varit nere på 20%. Och det är dit de är påväg, såfort allt lugnar ner sig. Verkligheten, och Sveriges negativa utveckling har inte försvunnit bara för att den periodvis uppmärksammas mindre.

Det krävs alltså en pandemi och ett potentiellt kärnvapenkrig för att S ska hamna över 30%. Det är inte ett styrketecken precis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in