2022-03-03, 23:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Inte så länge kineserna och indierna med flera är utanför "blockaden".
Det är bara en papperstiger eftersom man är beroende av ryssland.
Hur tror du att Kina och Indien skall svälja Rysslands export? Ryssland förlorar pengar oavsett, redan nu vägrar väst att köpa rysk olja, trots att den behövs. Sväljer Kina Rysslands olja så måste de minska köpen från Saudiarabien vilket ger väst möjlighet att växla bort från rysk olja.
Citera
2022-03-03, 23:29
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Svider säkert. Men konflikten kommer ta slut nån gång och då försvinner även många sanktioner. Väst behöver naturtillgångar som Ryssland har.

Nej. Situationen har förändrats - på ett avgörande sätt. Det är inte bara Ukraina det gäller.

Putins Ryssland ses nu som ett allvarligt säkerhetshot mot Europa. Det ligger i Europas intresse att göra Ryssland så fattigt som möjligt. Det kommer aldrig att bli som tidigare igen.

Vissa europeiska länder importerar stora mängder med gas och olja från Ryssland, det stämmer, men Europa kommer att arbeta med att få bort detta beroende. Importen från Ryssland ska ned till noll.

Försvinner Putin och hans regim, och Ukraina blir återigen fritt, då är förstås saken en annan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Verkligen. Och hur länge höll de bilarna. Jag frågade dig inte, jag informerade dig om verkligheten. Och med din attityd skulle du vara ett hot mot gruppen även efter utbildningen. Det enda som skulle hända är att du sköt dig själv eller en kollega, alternativt försöker ett "move" du sett på film eller TV-spel och får, i bästa fall, bara dig själv dödad. Verkligheten fungerar inte som en actionfilm. Har du känt lukten av en död som lagats till i ett brinnande fordon någon gång?
Wow den motoren som jag byggde om går fortfarande och slutade ens dra olja..
Jag vet vad du försöker komma med...å de e skit bra hela svenska samhället e byggt på de sätt. Kan bara säga förlåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Det kanske är lite så att efter att Ryssland attackerade och annekterade delar av Ukraina 2014 så förberedde sig vissa och väntade på Putins nästa misstag, då med hela den civilicerade världen som försvar.

Sällan man ser ett sånt jävulskt klavertramp som Putin med stöd av Kina trampat i.

Båda länderna har levt gott helt och hållet på västvärldens välvilja.

Ja, det är ju det.

Putin har vid flertal tillfällen varnat emot Ukraina i NATO men Zelensky bortsåg ifrån det och idag betalar hans folk priset för det.

Detta kriget gynnar USA som utan att skjuta ett ända skott har lyckats med saker man försökt med under flertal presidenter och år, som att stoppa Nordstream 2.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Kör hårt! Det tycker jag kineserna är värda.
Kineserna kommer inte ta risken att handla med Ryssland. Jag tror att du behöver ställa dig in på att ingen kommer vilja handla med barnamördarna i Ryssland.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urinterapeut
Såg ett klipp tidigare idag när en grupp från Azatov korsfäste en rysk soldat. Med riktiga spikar och allt så de verkar vara vid gott mod.

Källa
Citera
2022-03-03, 23:30
Medlem
[quote=Kalle81|79355257]Det jag saknar på listan är Renault. Verkar som de håller igång. De äger gamla Lada, och Dacia, Nissan,alla dessa tillverkar de i Ryssland. Kan ge mig tusan på att fransmännen fortsätter med det[/QUOTE>>

>>>Stämmer dom velar lite då Ryssland är en väldigt stor marknad för dom. Men de kommer säkert rätta in sig i ledet.
Citera
Medlem
MrsEjPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Tjack vatten hela natten

Kanske.Vad vet jag.Kan inget om sådant.Han såg extremt trött ut.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibBell
Ok, trodde delar av Kadyrovs islamister (10 000 totalt) satts in via Krim mot Marioupol, men kan ha fel. Ukraina har ju iaf slagit ut 400 av dem i Kiev, minst, hoppas de tar många fler.
När det blir krig i stadsmiljö i Marioupol har jag svårt se att ryssarna har någon chans rent militärt mot Azov utan Kadyrovs galningar som har erfarenhet av strid i stadsmiljö.

Jaha var de så många, ja då kanske de är på fler ställen än Kiev. Ryssarna verkar ha gått över till att bara bomba sönder allt i Marioupol. De är trötta på att bli dödade där så nu vill de mest terrorbomba bort allt.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ja, det är ju det.

Putin har vid flertal tillfällen varnat emot Ukraina i NATO men Zelensky bortsåg ifrån det och idag betalar hans folk priset för det.

Detta kriget gynnar USA som utan att skjuta ett ända skott har lyckats med saker man försökt med under flertal presidenter och år, som att stoppa Nordstream 2.
Varför i hela friden ska Putin bestämma över ett annat lands säkerhetspolitik? Totalt orimligt.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ja, det är ju det.

Är det bara jag eller har USA gjort ett genidrag genom att inte förhindra detta krig eller tom provocera det med NATO:s expansion?

Efter denna konflikt kommer NATO förmodligen ha två nya medlemmar/kunder (Sverige, Finland). Dominansen över Europa kommer nu vara total. Ingen rysk gas till Tyskland, utan bara flytande gas från USA. Merkel trotsade USA och gick emot dem med Nordstream 2. Nu är hon borta och inget motstånd finns kvar i Tyskland. Macron försöker ensam visa att det finns ett Europa som inte är totalt ägt av USA men det går sådär.

Ryssland numera totalt isolerat politiskt och ekonomiskt. Allt motstånd i mellanöstern sedan länge krossat. Bara Syrien och Iran återstår. Det ena landet krossat efter kriget och det andra isolerat efter sanktionerna. Halvledarfabrikerna kommer vara klara om två år i USA. Då kommer det inte spela någon roll om Kina återtar Taiwan. Holländare förbjuds sälja utrustning för produktion av halvledare till Kina av USA.

Återstår en fiende för USA globalt och det är Kina. Kina och lillebror Ryssland kommer nu vara de sista hindren kvar för en Pax Amerikana. USA må ha ett bättre system både ekonomiskt och politiskt internt än båda Ryssland och Kina, men när det kommer till geopolitik så är USA omättliga.

Europa har visat sig vara en ekonomisk gigant men geopolitisk dvärg.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Ryssland är en viktig producent av palladium som behövs i produktionen av halvledare. Än värre, Ukraina står för 70 procent av produktionen av neongas som också används i tillverkningen. Det kanske inte bara blir halvledarbrist i Ryssland...

Har förstått att det finns någon form av "kritisk" tillverkning i Ukraina, det är nog detta jag någon gång har snubblat på..

Vet du var denna tillverkning är ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in