2022-03-03, 22:33
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Som jag sagt i några dagar kommer rubeln i praktiken om än inte formellt bli en icke-konvertibel valuta eftersom ingen vill ha skiten. Ryska företag som vill handla med företag i andra länder kommer bli tvungna att ägna sig åt byteshandel. Snacka om handelsfriktion. Det kommer slå hårt mot en ekonomi som är helt beroende av råvaruexport och med en industri som är tämligen efterbliven bortsett från vissa områden. Den som inte har tillgång till utländsk hårdvaluta kommer inte få tillgång till importvaror utan får nöja sig med det som kan hostas fram i landet utan import av insatsvaror. Tillbaka till sovjettiden, men denna gång inte med smygande stagnation utan med akut ekonomisk kris. Breznjevtiden kommer framstå som munter vid en jämförelse.
Särskilt eftersom Ryssland har en stor och växande medelklass som vant sig vid god standard. Bristen på mat i kombination med en valuta som helt förlorar sitt värde, kommer göra att många ryssar förlorar sina besparingar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
#MARIUPOL

Swedish neo-nazi fighting for Azov (nazi) battalion trapped inside Mariupol calling upon fellow neo-nazis to come to Ukraine to fight together against the 'Russians'. https://t.co/mmAFX2UzRH

Svensk fast i Mauripol.

https://twitter.com/MapsUkraine/status/1499485490378117120?t=PD9oHos4oaocBrRj8a4mEA&s=19
En ur den svenska begåvningsreserven. Hoppas hans vänner hörsammar hans önskemål och reser dit, gärna innan ryssarna tar staden.
Citera
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Ställer mig kallsinnig till populärrasism.
Låt moder jord avgöra. Snygga tjejer är snygga.

Ahh ..så sant faktiskt det med tjejer.

Jaja du vet nog att det finns inga stilpoäng, vad jag tycker här osv men om ryssen kommer så klipper dem rakt av om inte Sveas flatlöss har tagit mig innan dess.
Sverige det står jag för men ej Ukraina, Kiev är Mongolbastard cp deluxe.
Citera
Medlem
YP4XQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Han har ju sagt han vill åter uppliva stor Ryssland dvs plocka in alla dem som bröt sig ur Sovjetunionen, Storhetsvansinnet är så stort så han vill vara den sista Tsaren innan han dör och lite där står man och trampar!

Skicka mig något i PM om detta, är intresserad.
Försöker gå till botten med det hela här för att förstå ett krig som inte är mitt, inte enkelt men det borde gå
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ännu en ”seger” för den lille mongolen i Moskva
Jag gissar att Putler ”drabbas” av en hjärtinfarkt inom en vecka.
Sen blir det fredsförhandlingar och vapenvila.

Jag önskar att du hade rätt. Tyvärr tror jag inte det blir så enkelt

Men ja, det är stor humor (om man nu ens kan tala om det i denna situation, men lite glimtar får man trots allt försöka hitta) att han genom sitt agerande nu istället får flera länder att svänga i Natofrågan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagararg
Ni måste bara förstå flashbackare....vem ni pratar om. En KGB:are....som brukar tänka på mycket framåt som vi gör nu här. Som en ryss....skulle jag vilja att Frankrike eller USA skulle bomba honom där han sitter nu....men de går inte detta är bara dröm. Sanktionerna kommer att göra honom ba mer starkare....jag vet vad han kommer att göra näst...om han tar Ukraina

Vad kommer han göra härnäst, om han tar Ukraina?
Citera
Avslutad
Är det bara jag eller har USA gjort ett genidrag genom att inte förhindra detta krig eller tom provocera det med NATO:s expansion?

Efter denna konflikt kommer NATO förmodligen ha två nya medlemmar/kunder (Sverige, Finland). Dominansen över Europa kommer nu vara total. Ingen rysk gas till Tyskland, utan bara flytande gas från USA. Merkel trotsade USA och gick emot dem med Nordstream 2. Nu är hon borta och inget motstånd finns kvar i Tyskland. Macron försöker ensam visa att det finns ett Europa som inte är totalt ägt av USA men det går sådär.

Ryssland numera totalt isolerat politiskt och ekonomiskt. Allt motstånd i mellanöstern sedan länge krossat. Bara Syrien och Iran återstår. Det ena landet krossat efter kriget och det andra isolerat efter sanktionerna. Halvledarfabrikerna kommer vara klara om två år i USA. Då kommer det inte spela någon roll om Kina återtar Taiwan. Holländare förbjuds sälja utrustning för produktion av halvledare till Kina av USA.

Återstår en fiende för USA globalt och det är Kina. Kina och lillebror Ryssland kommer nu vara de sista hindren kvar för en Pax Amerikana. USA må ha ett bättre system både ekonomiskt och politiskt internt än båda Ryssland och Kina, men när det kommer till geopolitik så är USA omättliga.

Europa har visat sig vara en ekonomisk gigant men geopolitisk dvärg.
Citera
2022-03-03, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Varför Nigeria nu då ?

Det är fakenews

https://www.thecable.ng/fact-check-no-buhari-didnt-say-nigeria-will-deploy-soldiers-for-russia-ukraine-war/amp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Spaniens BNP är en jävla uppblåst skuldfest och önskedrömmar om en morgondag som inte kommer realiseras. Detsamma gäller förstås SVärJe.
Och Ryssland, med världens största naturrikedomar, har blivit omkörda ekonomiskt av Costa Rica under Puttlers styre. Pinsamt, Jeltsin var ett ekonomisk orakel i jämförelse med snorloskan Puttler.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Han ser bara extremt trött ut. Förmodligen varit vaken 22 timmar om dagen i 5-6 dagar nu.
Precis. Att han ens står upp och möter folk är fan ett under. Och även om han knarkat, så kan jag nog unna honom det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rappelius
Dem visa typ detta:
https://www.youtube.com/watch?v=U3f0B-mpeok
Tackar för klippet lika mycket folk som det ser ut att vara på Ullared på tv.
Det är bra att IKEA säljer av så mycket som möjligt innan dom stänger då framtiden är oviss.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Nu verkar det som att Moskva planerar massavrättningar av civila i en del städer som de tar över.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/mar/03/ukraine-news-russia-war-vladimir-putin-biden-latest-live-updates-kherson-kyiv-kharkiv-refugees-russi an-invasion?CMP=share_btn_tw&page=with:block-6220ed648f0851056ae57106#block-6220ed648f0851056ae57106
Citat:
"Russia has drawn up plans for public executions in Ukraine as and when cities are captured by Russian troops, Bloomberg reports. Bloomberg cites a European intelligence official as saying that Moscow has drafted strategies to break morale in order to discourage Ukrainians from fighting back as cities fall under the Kremlin’s control."

Massavrättningar av civila i ett ockuperat område?

Det känns alltmer som att 30- och 40-talet har kommit tillbaka till Europa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in