2022-03-03, 22:06
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Hur lång tid tycker du det ska ta innan Ukraina ska gå med i EU?

Jag har ingen egen tidspreferens men känner att det är upp till EU och Ukraina att själva komma överens om detta och Ryssland har i den frågan ingen som helst rätt att anse sig kunna ställa krav eller påverka.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Vilka jävla sanktioner?

Kineserna säljer allt ryssen behöver i utbyte mot petroleum och andra naturresurser. Ingen ryss kommer gå kall och hungrig när det här intermezzot är över.
Önsketänkade hos alla er ryssar i tråden.
Rysslands ekonomi är inte större än Spaniens. Om Kina måste välja mellan EU/Canada/USA/Australien och ett havererat Ryssland så står de ryska råttorna inte högt i kurs.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Vi vet alla vilka hobbymongoler som kommer få betala för detta moras. Oavsett om ryssarna vinner eller förlorar måste de betala, det är självklart. Vid förlust kommer skadeståndet bli astronomiskt, och vid vinst måste de bygga upp för att inte totalt förlora hearts and minds, oavsett vad de vill. Detta med dödliga sanktioenr på sig.

Önskedrömmar som bara existerar i huvudet på ett folk som endast begriper sig på mello och en äcklig tvåveckors i mallis.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Helt klart har det begåtts misstag. Och även om ryssars problem till en del mest handlar om känslor och sårad stolthet, så är ju det ändå något som existerar och som man borde tänka på. Motsatsen vore väl att se på oss människor som inget annat än maskiner, där kärlek, sorg och annat, bara är kemiska processer som man inte behöver bry sig om.

Personligen tycker jag därför att det var ett misstag att expandera NATO, även om det i dagens situation paradoxalt nog kanske är medlemskap som skyddar små grannar till Ryssland, men man hade kunnat vara mer lyhörd. Västländer hade kanske kunnat garantera länders frihet, utan att de i förstone blev medlemmar. Vad gäller gränser är jag personligen inte emot att de kan förändras, bara det sker under rätt former. Efter Sovjets fall såg vi ganska omfattande förändringar, och gränsjusteringar mellan republiker hade inte alls varit konstigt. Det är väl inte helt säkert heller att Ryssland skulle få den omfattning det fick, och i början av 90-talet fanns det nog tankar i en del delrepubliker att också bli fria. Men Rysslands agerande de senaste 10-15 åren är förstås inte korrekt, och invasionen är rena galenskapen.
Jag tror inte det handlar om "känslor" eller "sårad stolthet". Jag gör samma analys som statsvetaren John Mearsheimer gjorde för sju år sedan.

https://www.youtube.com/watch?v=JrMiSQAGOS4

Han är inte den enda som varnat för detta. Faktum är att jag har sett flera statsvetare och försvarsvetare som påpekat riskerna med att aggressivt expandera NATO, införa sanktioner mot Ryssland (ibland av orimliga anledningar), undergräva ryska intressen i Syrien osv. Jag tror att USA:s färgrevolution 2014 i Ukraina var droppen som fick det att rinna över.

Kan den rysk elitens sinnesstämning och emotionella koppling till Ukraina ha spelat roll? Den nuvarande CIA-chefen William J. Burns hävdade det i ett gammalt läckt E-brev i vilket han hävdade att att Ukraina var något mycket emotionellt för den ryska politiska eliten och det ryska samhället. Givet vissa uttalanden från Putin som jag observerat i rysk media finns det indicier som pekar på det. Vad jag vet så hävdar Putin att ryssar och ukrainare är besläktade folk.

Den kulturella och etniska distansen mellan ryssar och ukrainare motsvarar ungefär svenskar och norrmän. Ukrainare är dock inte ryssar. Det är inte helt lätt att härleda känslostämningar hos en politisk aktörer empiriskt även om det finns många sådana studier. Däremot är jag medveten om de socialpsykologiska perspektiven inom hotteori och dess applikationer på internationella relationer.

Jag är som sagt en dinosaurie och är därför en vän av realistisk teori inom ramen för internationella relationer snarare än till exempel konstruktivism. Det finns som sagt många teorier så som Public choice, System justification theory, Game theory, Social choice theory, Abilene paradox, Rational choice theory osv. som förklarar aktörers beslutsfattande. Detta tror jag spelar mer roll än politiska eliters kollektiva emotionella sinnesstämning men vad vet jag.

Jag är dock tveksam till att den ryska eliten agerar irrationellt i det här. Jag tror ryssarna har någon form av plan. Jag håller med dig om att detta var ett dumt beslut av Ryssland men huruvida detta stämmer kommer vi se om några veckor när vi vet mer om detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Lite (mindre) lustig åsikt ur ett historiskt perspektiv. Vi har Reagan att tacka för en extrem upprustning (och en tydlig hård politisk linje) som fick ett aggressivt Sovjet att knäcka hela sin ekonomi för att försöka rusta ikapp. Det krossade kommunismen i hela östblocket ur ett maktperspektiv och gav många hundra miljoner människor frihet. Men maktambitionerna har inte dött i Ryssland. Putin och hans anhang har naturligtvis känt revanschlust vilket han själv nu öppet tillstår. Imperiet ska återupprättas. Putins linjer är bokstavligt talat lika röda som de var under av honom vald historisk kontext. Men de linjerna är helt annorlunda i de befriade länderna och i väst.
Ronald Reagan ökade försvarsutgifterna i termer av BNP med 0.1%. Det var en marginell höjning. Det finns mängder av peer-review artiklar på området. Vad jag vet så är konsensus att det inte var Ronald Reagans ökade försvarsutgifterna som resulterade i Sovjetunionen upplösning men långvariga interna och externa problem. Frågan om varför Sovjet föll är en rätt omfattande samhällsvetenskaplig diskussion. Det är primärt en debatt mellan funktionalister och strukturalister.
Senast redigerad av Edgerton 2022-03-03 kl. 22:49.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS70
Onödigt vetande.
Priset just nu på en BigMac i Ryssland är 12kr.

Med några veckors trollande kan jag köpa en! Om inte rubeln sticker iväg för mycket det vill säga. Månader. År. Fan.

Bara en tidsfråga innan McDonalds drar sig ur också, hade varit förvånansvärt roligt.
Citera
2022-03-03, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
För att tro på dina drömmar måste man sova.

Yes...du har helt rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihet-Nationalism
Paket som styr Sverige och triggar upp konflikten med Ryssland är landsförrädare, sossarna, endast köpta idioter provocerar Ryssland som har 4000 kärnvapen. Sossarna är svin som drar oss in i denna konflikt genom sända pansarskott till Ukraina.

Sveriges militär är ett skämt och vårt försvar mot missiler är ett skämt, finns inget, sosse svinen offrar oss alla för att de är köpta av Nato och USA. Sverige skall vara neutrala. Leve Sverige!
Vilken färg har du valt till snörena på paketet? Puttler-Ryssland kan dra åt helvete
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det går snabbare att lägga en bombmatta över alla Ukrainas städer än att tömma kassorna.

Men när det övergår till guerilla krig, som drar ut på tiden lääänge,
när kistor med döda fortsätter komma hem till ryssland
och folk i ryssland inte fått lön på många månader,
då kommer det vara jobbigt för Putin.
Då blir det riktigt jobbigt för Putin.

>>>>Riktigt, riktigt, riktigt jobbigt. Jag tror inte att många förstår sanktionerna som slår mot Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sektledarenII
Är det inte lika bra du flyttar till Ryssland och lever med dina kommunist kompisar?

Så du menar att Ryssland skyddar sig genom att anfalla sin granne, jävligt logiskt. Så du tänker att Ukraina var på väg att anfalla dem?

Hoppas du får stryk av din granne när han skyddar sig mot dig.

Läs på vad som skett i Ukraina och Donbass sedan 2014 och där valet, som med all sannolikhet var riggat till att få en mer västvänlig (läs; USA-vänlig president) så får du en inblick till att Ryssland till slut fick nog. Ukraina har gjort mycket ont mot rysktalande i dess regioner, vilket nu Putin bl.a svarar på.

Kolla även denna franska dokumentär om du orkar, får du än mer info om hur det fungerar i demokratin Ukraina.
https://youtu.be/KfD_CaSIxmQ

Men oavsett vad så är det alltid oskyldiga civila som drabbas från båda lägren vilket är vidrigt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
En liten fitta f.d KGB ser ut som en gris med pliriga ögon håller hela världen i gisslan och sabbar livet för miljontals människor.
Varför finns FN, dom gör inget.
Åk ner och döda aset med special forces från CIA lr Mossad.
Kinesfittorns tittar bara på, dom ska också bojkottas.
Utvisa alla ryssar, hatar det äckliga folket.
Gör klart för Putin och det ryska folket att Ryssland kommer isoleras från omvärlden under mycket lång tid.
Och ryssarna måste betala för återuppbyggnaden av Ukraina 🇺🇦✌️🇸🇪

Allt från en bufferzon lite väster om floden Dnieper och österut kommer tillhöra Ryssland. Gilla läget. Nynazisterna kan hålla till i den halva som blir kvar av Ukriana.

För övrigt är Zelensky en clown. En frontfigur utan makt.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Ingen orsak. Snälla ta situationen på allvar nästa gång. Jag får känslan av att du försvarar detta. Men jag reserverar mig tillsvidare.

I ett krig där den överlägsna och angripande sidan med berått mod skjuter med raketartilleri mot civila och den andra sidan kämpar för sin nationella överlevnad och jag inte vet omständigheterna så kan jag inte säga att jag känner att det där är i närheten av det mest upprörande jag sett under eftermiddagen eller kvällen. Om det tex är en plundrare som lämnas tills polisen hinner hämta upp honom så får det väl vara som det är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Biden blandade ihop ukrainare med iranier: https://youtu.be/mFkSJDAazAw

Det är det jag menar och Putin låter som en gammal senil gubbe som svammlar om nazister och narkomaner. Båda två är i väldigt mentalt dåligt skick verkar det som.

Putin innan var rapp och förtroendeingivande han har tappat det jag tror och hoppas Shoigu skjuter han eller att dem gör som med Chrustjov bara ställer undan han

Samma sak borde ske i USA Harris är dock med galen så kanske nån annan borde ta över typ Blinken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in