2022-03-03, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redshift
Tur då att ryssen har sina bombplan och stridsflyg redo att pulverisera hyckleriets snickarbod till en radioaktiv askhög som får det som händer i Ukraina att se ut som en lekstuga.

Jag blir genuint nyfiken, för transparensen skull, har du lust och dela med Jag blir genuint nyfiken, för transparensen skull, har du lust och dela Med dig något mer om vem du är som skriver så där, hur har du växt upp, har du mån Med dig något mer om vem du är som skriver så där, hur har du växt upp, har du många vänner Är du tacksam över något som du har idag? Är du ensam?
Citera
Medlem
CNN intervjudade igår en pensionerad general vid namn David Petreaus och han förklarade på ett övertygande sätt att Ryssland inte kan vinna kriget.

Dom kan avancera och ta några städer, men dom har för många trupper som är låsta i norr och dom i söder räcker inte för att behålla dom områdena de "behärskar". Han var just inne på det att civilbefolkningen är emot ryssarna på nästan alla platser.

Nu ser det ut som om Ukrainas arme´är mycket starka vid Hostomel, det är väl den omstridda flygplatsen. Välutrustade pigga soldater som vet vad dom skall göra.

Tänk vad tiderna förändras. Förr hatade jag CNN, nu går dom upp i min favorittopp men det är väl tillfälligt eller?
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pebbis
Det var nog det dummaste jag har hört. Det är en total omöjlighet.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Män mellan 15-54 år i Ryssland är ca 35 miljoner. Ska han skicka ut 60-65%+ av den manliga befolkningen i krig? Lycka till.

Menar vi att Putin sitter på 30 miljoner bössor av god kvalitét i något förråd någonstans?

Den summan människor låter lite högt, men ändå är det någon dum idé ifall Putin skulle massrekrytera/inkalla nu?
Alla fabriker, butiker eller vad som från väst verkar ju ändå stänga i landet. Vad skall alla män göra i Ryssland nu när dom går hemma? Supa ihjäl sig som förra gången landet föll?

Man undrar hur många som förlorat jobbet i Ryssland senaste veckan helt ärligt.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fler ryska krigsbrott, Putler måste till Haag.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1499457483450028037?cxt=HHwWisC4jeCoks8pAAAA

HUE VET DU ATT DET INTE ÄR PROPAGANDA? Herre gud, Skriv åtminstone "påstådda" när det saknas bevis.

Ett konto som heter "antiputler" kan ju misstänkas för att inte vara HELT neutralt i frågan.
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Är det sant att Ukraina planerar att gå på offensiven? Kommer de anfalla ryssarna nu?

"Genstab of the Armed Forces: From the mode of defense, we are now moving to the counterattack mode!"
https://twitter.com/EuroMaydan/status/1499340202766225411
Låter riktigt bra om det stämmer!
Hoppas på all lycka åt Ukrainas försvar mot inkräktaren.

Mvh
Citera
2022-03-03, 21:16
Medlem
Militära experter snackar om att Ryssland inte har trupper nog att kontrollera Ukraina.
Inte ens de östra delarna.

Grejen är bara att om de fördriver befolkningen till de västra delarna så kan det funka.
Etnisk rensning helt enkelt genom att befolkningen flyr.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagararg
Hoppas de. Självklart det är vi som kommer att lida...han kommer inte att förlora en enda öre. Men hoppas som du sa att ryssarna inser vad han gör. Ni måste vara stolta att ni är Svenska...ni är bästa. Älskar varje svensk iaf hur de tittat på mig....ni är bästa.

Jag är helt övertygad att Putin personligen förlorar pengar på detta krig. Sanktionerna är utformade med honom som utgångspunkt, så det skalas sakta av honom nu.
Vad som däremot är oroväckande är Rysslands inlaga om att införa undantagstillstånd i morgon. Det kan låta Putin låsa in sina tillgångar i viss mån, men framförallt få över pengar till tex militär och statskassa från andra sektorer.

Jag träffar ryssar i mitt jobb (i Sverige) ofta, ibland olika 3-5 gånger om dagen. Vi har mer gemensamt än man kan tro.
Sedan invasionens dag2 har jag inte träffat en enda ryss.
Jag vill gärna tro och hoppas att man inser, men samtidigt är jag rädd att makten är för stor och svår, samt att det passerat allt får lång tid som medborgare under sådan makt.
Putin skickar grabbar som är yngre i år, än vad han själv suttit vid makten, och han skickar dom i krig med grannlandet.

Vi har problem i Sverige också - jag är inte stolt varje dag.
Men det är först när man går ut i krig som man nog inser hur bra man faktiskt har det...
Citera
Avslutad
Citat:
Kommer de till Sverige möter jag dom jätte Järna....eller om 10 år så att min son hinner också fylla 18.....känns jätte dåligt för mig att skriva så som rysk talande eller från Ryssland. Men Sverige har uppfattat mig rätt. Jag visar de vägen ut.

Det finns vettigare länder att uppehålla sig i som ryss. Tydligen ska vi gemensamt "hata" slumpmässiga ryssar ute på gator och torg.

Vad som utspelas nu är bara ett skådespel. Bara dra innan det börjar hetta till.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
När man går ut med att man inte kommer behandla frivilliga soldater i ukrainska arméen efter genevekonventionen så erkänner man att man att man kommer begå krigsförbrytelser...

Har man verkligen sagt det? Det gäller väl "ickereguljära stridande" alltså ouniformerade stridande som slåss utan att stå under krigsmaktens befäl. Där gäller ju inte genevekonventionen.
Citera
2022-03-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Det verkar vara en tradition i Ukraina att försöka ställa deras valda politiker inför riksrätt.

Jo, de har ju den "sovjetiska" korruptionen i sin historia.

I komunism är det inte den mest lämpliga som är "vinnare", utan den mest korrupta.
Citera
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Du har helt rätt, vi kan nu glömma att Ukrainare och Ryssar kommer något gång bli typ vänner. Det är över nu ...som pokaler hatar oss...å hela Baltikum. Det har alltid vi som har startat krig....vi som har kört över de. Så jag som ryss erkänner de...jag förstår deras hat. Men de gör inte många i Ryssland....de tittar på ntv/rossija1....och somnar med tanken hur de skulle döda rasisterna i Baltikum. Svårt att förklara vad jag vill säga. Men som jag ser de här kriget....någon skrev Jo innan här ....korruptionen syns på ryska armén nu på den här kriget också..de saknar matt bensin...å mycket mer vad vi inte vet om. Jag är jätte glad över de. Men samtidigt tycker synd om pojkarna som är 18 år gamla och är tvungen åka ditt...där de har släkt å allt annat ...å skjuta där.

Det sorglustiga är att Putin pratar om allrysk gemenskap, att de tre folken är samma folk, och så beter han sig på ett sätt som för alltid kommer få ukrainare att säga hejdå till tsarernas och Sovjets propaganda.

Om något kan kriget skapa en slutlig etnogenes i Ukraina, där det inte skulle förvåna mig ifall ryssar i Ukraina kommer sluta kalla sig för ryssar.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Det är det här Putin menar med "drug-addicts". Han menar Zelensky och hans närmaste:
Citat:
According to Strana’s sources in the Interior Ministry and criminal circles, Nikolai Tishchenko regularly supplies Zelensky and his entourage with cocaine, which, in turn, is supplied to him by several dealers.

– Several purchases of cocaine by Tishchenko were recorded. Nikolay bought cocaine in fairly large batches of 100-150 grams. These purchases took place before his meetings with Zelensky, on the eve of holidays and friendly meetings in the country’s residences of the president.

The leader, apparently, is an example for his associates. Because besides the president of Ukraine himself, the deputies of his faction also fell under suspicion. Allegedly, 10 of its representatives at once got caught on the pampering of drugs. They buy it in paper envelopes, disguising it as documents.
https://newswep.com/why-is-cocaine-for-a-servant-of-the-people-the-strana-newspaper-checked-rumors-about-drug-addiction- of-zelensky-and-his-entourage/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in