2022-03-03, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
De kan man skicka iväg till lugnare länder, bara en lapp runt halsen. Så gick det för många barn från Finland under andra världskriget.

Då skickar jag nog hellre barnen med svärmor som är 78 år
Citera
2022-03-03, 20:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Nej men kanske återta några städer de förlorat eller inringa ryska styrkor lite här och där.

Ja det är det jag menar. De skriver inte att de skall invadera Ryssland.
Citera
2022-03-03, 20:11
Medlem
Börjar tycka att Ukraina skall ge upp helt...priset är för högt...om en månad är halva landet förstört helt..Putin ger sig aldrig....bättre NATO tar tag i det i ett senare tillfälle...vi pratar ju om ca 50 miljoner människor...minst 2 kommer leta sig hit å belasta oss....detta låter fegt men låta ryssen mala ner landet är värre..för det kommer de göra..
Citera
2022-03-03, 20:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Man får vara bra hjärntvättad för att tro att ett land invaderar ett annat bara för att de känner för det.

De ansåg sig ha anledning, men den det var helt orimligt ändå.

Jag kan ju inte stjäla dina ägodelar bara för att jag säger de är mina innan. Sen när du vill gå med i grannsamverkan mot brott bryter jag mig in och dödar dina barn.
Citera
2022-03-03, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Börjar tycka att Ukraina skall ge upp helt...priset är för högt...om en månad är halva landet förstört helt..Putin ger sig aldrig....bättre NATO tar tag i det i ett senare tillfälle...vi pratar ju om ca 50 miljoner människor...minst 2 kommer leta sig hit å belasta oss....detta låter fegt men låta ryssen mala ner landet är värre..för det kommer de göra..

Och installera en rysk regering ingen i landet gillar menar du? De lär nog fortsätta slåss ska du se.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard

Samma när Ryssland vill bestämma vår säkerhetspolitik? Bara böja huvudet och säga ja?
Citera
Avslutad
Ukrainare är den 3e största befolkningsgruppen i Ryssland. Har inte Putte funderat på ev bombdåd på hemmaplan efter sin invasion?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dream.71
När hände det?

Dag 2:
https://www.thedrive.com/the-war-zone/44469/ukraine-claims-it-shot-down-a-russian-il-76-transport-plane

Ingen media har bekräftat rakt på, men jag såg vrakdelar i twitterflödet.
Att det skulle vara två fallskärmstrupp-plan nedskjutna har jag inte sett/missat.
Citera
2022-03-03, 20:13
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Sanktionerna är ju framtagna för att inte staffa oljan. Den flyter väll på. Även el från Ryssland rullar på, står inte mycket i media om det.
Nato och Putin ryar men ingen vill stoppa oljan. 😂
Det är väll även så att gasen forsätter att pumpas genom Ukraina haha.
Sjuk värld ändå

Oljepengar går rakt ner i Putlers ficka.... Så varför skulle han vilja stoppa den? O väst vill inte ha högre oljepris heller.

Det är pengar som styr både kriget och sanktionerna. Kriget handlar om inkomster/kontroll över vapenhandel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Bra...så Nato och USA hade bara suttit och tittat på när ryska kärnvapen placeras i Venezuela om Venezuela godkände det?
Bra då vet vi.

Nejdå, de hade givetvis okuperat tjejenien och kazakhstan med fredsbevarande styrkor....

det kan de ju göra även utan att venuzela godkände det enligt din egen jmf.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Japan attackerade USA. Då smäller det.

Jag har inte påstått att jag inte förstår varför Dresden brändes i bitar, utan endast att det var en slakt av civila.

Väst är civiliserade tills dess vi inte är det. Vi kan slå helvete så hårt om vi vill.

Tack för nyanserat svar. och ja. Civila kommer tyvärr ivägen ibland. I mitt fall har jag lyckan att mitt lilla och smala expertområde gör att mitt arbete har så låg risk för civila det går, och jag kan påverka denna risk. Men det kan ju egentligen inte en ordersoldat, han får sin order, veta var målet är och blir tillsagt att bekämpa det. Vägrar han blir det krigsrätt. Den fria konsulten kan alltid tacka nej till kontraktet om han finner det allt för osmakligt. Utan rättsliga följder.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Vad Yanukovych skulle gjort är att respektera demokrati. nu valde han att hantera protester med våld och lagar som inte är förenliga med demokrati. och då är man inte legitim.

Att rysslands angrepp 2014 såväl som kriget idag är oprovecerat och orättfärdigt har såväl FNs generlförsmling såväl som Putins brott mot budapestfördraget bevis på. det förändras inte av något tyckande.

Vad putin tycker != objektiv verklighet.

vill det uktainska folket ha en "sämre" deal så är det den sittande presidentens uppgift att leverar den, eller avgå och låta en ny som har folekts stöd.

Inte döda sin egen befolkning.

Vänta va? Det ägde väl aldrig rum någon folkomröstning i frågan utan det var fråga om förhandlingar? När man läser det du skriver inser man ju bara hur djupt splittrat Ukraina är. Hela den här frågan är väldigt dåligt skött. Ukraina borde fått bättre stöd från väst att bygga upp sina institutioner innan det blev tal om inträde i EU eller NATO. Det hade underlättat hela processen att närma sig väst och bryta upp med Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in