2022-03-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Alltså om de blir krig i Sverige måste alla kriga 16-70 år?’ Ens barn då? Va händer med dom
Skulle nog säga att i början är det inte så då sköter (vår nedmonterade) militär försvaret.
Om det eskalerar får nog män mellan 18-60 bidra.

Ens barn får nog fly tillsammans med kvinnor och äldre.
Men frågan är om barn och kvinnor kommer ut, Muslimska män tränger sig troligtvis före.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Har du någosin sett krig på nära håll? Förmodligen skulle din entusiasm svalna om du hade gjort det. För övrigt är ingen sida "Oskyldig" i det här kriget, oavsett vad båda sidors propaganda säger.
Här håller jag med, men det spelar ingen roll. Putin har hotat vårt land samt Finland, och därmed blev Ukrainas sak vår. När det kommer till att freda svenskarnas territorium och det svenska folket är allt annat irrelevant, det finns endast ett gott och ett rätt oavsett bakomliggande orsaker.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bortmedfifittor
Befolkningen fick inte vara med å rösta kring Putins beslut, varken 2000, 2010, 2015 eller 2022. Någonsin faktiskt. Förstår att i en diktatur så får inte folket något val?

Att ryssar ska lida mer än de redan gjort pga korrumperat statsstyre, är en lika stor tragedi som människor som är ute på fältet.

Ryssland är en semidiktatur, inte en regelrätt autokrati som många andra länder. Information förtrycks, demonstrationer likaså, men de har faktiskt val. Det sägs att uppemot 10% av rösterna kommer från valfusk men då betyder det att i alla fall 60% faktiskt röstar på Putin istället för 70%. Om du varit i Ryssland så märker du snabbt hur oerhört många som ändå tycker Putin är bra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Nä att det var oprovocerat är givetvis en lögn. Man kan tycka vad man vill om invasionen, att det är fel osv men att det är oprovocerat kan vi glömma.

Det är oprovserat.Folekt avsätter odemkratiska ledare i en demorati är inte en provokation, det är demokrat och en skyldighet. att putin "inte tycker om det" är inte ett skäl som är undtaget i Budapestföredraget.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det har slagits fast att inget folkmord begåtts.
Däremot har drygt 3000 civila Donbassbor strukit med som krigsoffer. Dödade av bägge sidor.
Det har också avslöjats att det var Ryssland som låg bakom kriget som startades av en rysk medborgare.
Det är dokumenterat och länkat i tråden.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Här finns en sällsynt klartänkt röst om hela detta vansinne som verkar få helt oproportionerliga konsekvenser. En amerikan dessutom.
https://www.youtube.com/watch?v=vY5pMXGorBM
Usch, fy fan - fick ont i magen av det där: ”We are urging Ukrainians to fight a war they cannot win”
Citera
2022-03-03, 19:44
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Sen är det ju högst relativt vad man uppfattar som en provokation. Ukraina ville bara trygga sin existens som självständig nation och det tyckte Putin var tillräckligt för att terrorbomba städer. Han är en maktgalen översittare sol verkar sakna empati helt enkelt.

Ukraina ville närma sig väst och NATO hade en dålig plan för detta. Nu är det Ukraina som ska vara stursk mot Ryssen, fastän de borde fått mycket bättre hjälp innan av väst att bygga upp landet innan de blev "lovade" sånt som NATO-medlemskap förhandlingar om att gå med i EU osv. Antingen visste USA mycket väl vad de gjorde eller så underskattade de hur lättprovocerade Ryssland var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ryska Duman har nu även förslagit att demonstranterna skall kunna tvångskommenderas till fronten. Nu tror jag dock att befälen har tillräckligt med problem ändå, så det blir nog inte aktuellt.

Har inte hört någonting om de, men de skulle inte förvåna mig. Ringde idag till några vänner idag i Ryssland. Det är nära Sibirien...frågade om de vågar att gå ut och protestera...vet du vad jag fick för svar ? Vi bryr inte oss vad som händer i Moskva eller EU....hoppas att de släpper atom bomb på Moskva. De är så trötta på allt som händer att de har slutat att bry sig
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ryska Duman har nu även förslagit att demonstranterna skall kunna tvångskommenderas till fronten. Nu tror jag dock att befälen har tillräckligt med problem ändå, så det blir nog inte aktuellt.

Man vill göra som i WW2 .. skjuta dom när dom försöker ta sig hem !?!
Hahaha .. fan va galet det gick för ryssen. Vilka losers. Ska krossa väst va.
Nu skiter dom ner sig !!
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Mysigt, så fint med döda ryssfittor som ligger runt sina plåtburkar. Mer sånt!

Du har uppenbarligen inte sett krig på nära håll. Om du var där skulle din entusiasm svalna fort. Sitt inte och gotta dig åt stackars ordersoldater som dött för att de är lydiga mot sin "Ledare". Oavsett om de är ryssar eller ukrainare, vilket är omöjligt att avgöra på videon. Det skulle kunna vara du som lurats dit av politiker för att utkämpa deras krig som låg där. Jag slutade vara ordersoldat när jag insåg att allt jag gjorde var att riskera livet i politikers konflikter, som de höll igång för egen vinning. Nu gör jag det endast för EGEN vinning, i de konflikter JAG anser värda det.

Krig startas av politiker och utkämpas av lydiga får som blint köper propagandan om vem som skall hatas. Det ENDA jag skulle kämpa gratis för är vår ö, och möjligen grannöarna. I övrigt kan FN, SIDA, Röda Korset, IFOR och dylika politikerstormtrupper och godhetssignalerarorganisationer dra åt helvete.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderace
Zelenskij ser mer sliten ut än Putin, nu svamlar han om att alla länder står på tur om Ukraina faller. Han börjar tappa det. Att vara President för en nation kräver uffare beslut än vilken twitter och selfi man ska publicera.

Kan det vara för att Putin hänger i sina palats och har tillgång till varenda lyx världen har art erbjuda samtidigt som Zelenskyj aktivt försöker försvara sitt land under artilleri beskjutning? Kan det ha något med det att göra?
Citera
2022-03-03, 19:45
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Här finns en sällsynt klartänkt röst om hela detta vansinne som verkar få helt oproportionerliga konsekvenser. En amerikan dessutom.
https://www.youtube.com/watch?v=vY5pMXGorBM

Det är alltid intressant att höra andra perspektiv, men tänk på att den där Macgregor är ett troll. Svårt att tas på allvar och helt klart putler-runkare. Kanske har Putler lite piss tapes på honom, vem vet.

https://www.msnbc.com/rachel-maddow-show/maddowblog/former-trump-appointees-russia-rhetoric-matters-rcna17957
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in