2022-03-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Lite Breaking News!

Första stora ryska företaget ber om ett snabbt slut!

Enligt Dagens industri: Lukoil.
Det är ett av världens största oljebolag.

Min analys skiljer sig lite från de här företagets. Jag tror inte att sanktionerna kommer att upphöra bara för att Ryssland drar sig ur Ukraina. Eller ens alla ockuperade områden.

Det kommer nog att krävas betydligt mer av Ryssland för att de ska få komma tillbaka.
Citera
2022-03-03, 19:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Frankrike beredda att skicka potenta pv-vapen.

https://mobile.twitter.com/antiputler_news/status/1499443624181964806?cxt=HHwWjIC5wYSCjM8pAAAA
Citera
2022-03-03, 19:06
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagararg
Om jag säger så..ungefär 45% är emot kriget. Idag kom de nya regler de som är emot kriget och protesterar får från 6-15 år fängelse..
För ekstremism....vet ej hur man säger de på svenska. Typ som terrorister....resten tror va varenda ord som han säger
Men vill man inte avsätta diktatorn? Hur fan kan ryska folket gå med på detta?
Citera
2022-03-03, 19:06
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sx-gh
Min analys skiljer sig lite från de här företagets. Jag tror inte att sanktionerna kommer att upphöra bara för att Ryssland drar sig ur Ukraina. Eller ens alla ockuperade områden.

Det kommer nog att krävas betydligt mer av Ryssland för att de ska få komma tillbaka.
Ja, det är regimbyte som gäller nu. Putin måste bort.
Citera
2022-03-03, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NukeTheWhales
Nej, det är designat i samarbete med SAAB. Men det är tillverkat av Thales Air Defence i Belfast, Nordirland. Det är inte tillverkat i Sverige.

Final assembly and testing is carried out at the Thales Air Defence facilities in Belfast. The missile's inertial measurement unit (IMU) is manufactured by Collins Aerospace in Plymouth. Eaton Ltd, based in South Molton, is responsible for the manufacture of the control fins and actuators. Raytheon Systems Limited based in Glenrothes, and Thales Missile Electronics based in Basingstoke, manufacture electronics assemblies and the system’s proximity fuse.[2]

National Plastics Aerospace based in Coventry is responsible for the plastic and composite mouldings. Skeldings, based in Smethwick, manufacture the system's special purpose springs. Express Engineering of Gateshead, Portsmouth Aviation, EPS Logistics Technology, Leafield Engineering of Bristol and Metalweb in Birmingham are also major partners in the MBT LAW consortium.[2]
1. Det där är gamla Bofors Bill 2 i ny helautomatisk tappning.

2. Att det är tillverkat utomlands innebär bara att Svenska exportbegränsningar gäller för vapnet.

3. Klagomålen handlar om att Ryssarna nu kommer att göra lite pansarförändringar så om några veckor eller i nästa krig kommer NLAW att funka mycket sämre om än alls.

Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Sånt är man kommer få se mycket framöver, Ukrainska miliser

https://twitter.com/i/status/1499426830692065280
https://en.wikipedia.org/wiki/MBT_LAW

1. Ryska armen bajsar säkert på sig av skräck av att se krigets lönfeta banditer skjuta missiler i kring sig vid iaktaggande av höga ställningar. Holy cow, its gonna take us a few seconds per bandit to clear them all away, ooohhhh the horror.
1.1. Vill minnas att Svenska FN soldater hade problem med sådana där i två insatser. Vid insats 1 sköts hela bandithopen med en KSP-58 och under 250skott, vid insats två vandrade någon löjtnant i väg mitt i natten och kom tillbaka med 60 blodiga skalper.

2. Det där är inga problem, däremot kan lokala *välordnade* och *välorganiserade* miliser säkra områden från krigsbanditer så länge de är lagenliga, ansvarsfulla och leker poliser snarare än militärer.

3. Nu är det färdigflashbackat.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
De kan nog justera bidraget efter rubelns värde, vad vet jag.

Om Kreml skall gå den klassiska misslyckade vägen här så kommer de först att printa hejdlöst med pengar, därefter försöka pegga rubeln mot övriga valutor och sedan försöka rädda alltihop med omfattande prisregleringar på sin inre marknad. Sådana tilltag blir dock alltid kortlivade och följs sedan av matkuponger eller löneutbetalningar i rena konsumtionsvaror, kommandoekonomi och ännu värre inrikespolitiskt förtryck. Nu är det väl förstås lite väl tidigt att säga att Ryssland kommer att hamna i samma läge som mellankrigstyskland, men om Putin håller tempot uppe och fortsätter följa samma playbook är det inte helt otänkbart.
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Yep, här är videobevis om vad som hände sen.

https://www.youtube.com/watch?v=e3QPLgycFUE

Är det Putin med kompisar i den s.k. Lyxbunkern?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TapioRantanen
Nu ni..konvoj hej då
https://www.dagbladet.no/nyheter/angriper-kolonnen-med-jagerfly/75514650

Härliga nyheter!
Om det fortfarande finns soldater i eller i närheten fordonen lär de snart börja den långa promanden hem.
Citera
2022-03-03, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Många i Ryssland, inte minst äldre, har inga andra informationskällor än statskontrollerad media. Så sannolikt ganska många miljoner.

Men de flesta där har tillgång till Internet och kan informera de äldre. Det är helt orimligt att tro att invånarna i stort är dumma i huvudet eller helt ovetandes. Så min slutsats är att de helt enkelt tycker det här är en god idé att invadera demokratiska nationer runtom dem. Därför ser jag nuvarande sanktioner som ett alldeles utmärkt medel där befolkningen får smaka på medicinen mot sina handlingar.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TapioRantanen
Nu ni..konvoj hej då
https://www.dagbladet.no/nyheter/angriper-kolonnen-med-jagerfly/75514650

Finns det några oberoende källor på det? Har svårt att ta en publikation på allvar som kallar en SU-25 för "jaktflyg"
Citera
Medlem
"Ukraina säger att de har kommit överens om med Ryssland om att evakuera civila – och att det kan bli ett tillfälligt eldupphör." på Aftonbladet.

Oerhört bra om detta stämmer. Båda sidor har enbart att förlora på kriget, i synnerhet Ryssland. Om dom kunnat enats om NÅGOT om ej litet så tycker det är jävligt positivt och förhoppningsvis innebär också detta att man kan&kommer fortsätta att förhandla.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Petri Mäkelä, frilans med militär och säkerhetsfokus har hört rykten om att Putin ska mobilisera 20 miljoner soldater…

https://twitter.com/pmakela1/status/1499428355778744325?s=20&t=MRl_Pdmrxb20ILjbzOQ7ow
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in