Citat:
Ursprungligen postat av
Stalin Jr.
Det funkar också men det är inte så geopolitik fungerar oftast. Skulle USA invaderat Kanada om kanadensarna sa att de tänker ställa ut ryska kärnvapen riktade mot USA. Vad tror du? Ärligt?
NATO har inte kärnvapen i baltstaterna och Norge vad jag vet, och inte i Ukraina, som ju inte är medlem.
Jag vet hur människor tänker, men det betyder inte att deras tankar är rationella eller att deras agerande är försvarbart.
Jag har den största förståelse för hur ryssar kan tänka, men en statsman måste i slutändan kunna stå över sådant. Det är liksom bättre ifall Hitler hade sagt, "oki, nu är jag nöjd", efter München och att de sedan hade slutat rusta upp.
På samma sätt är det med Ryssland och Putin i den slutliga analysen. Det spelar ingen roll att man har förståelse för deras känslor. De gör fel som invaderar ett annat land ändå.
På något annat sätt kan man inte se det.
Som så ofta kommer den här konflikten inte kunna tjäna till mycket annat än en studie i hur korkade människor är och eventuellt i en insikt om att Västvärldens politik med NATOs utvidgning inte var en väldigt bra politik, men att framtidens politiker kommer att kunna lära sig av det som har hänt är nog för mycket begärt.
Men som svar på din fråga, USA skulle mycket väl kunna invadera ett grannland, under rätt förutsättningar, och det vore lika fel det.