2022-03-03, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Kineserna börjar fatta att vi krossar dem på max 1 månad om vi vill

Hur ska du krossa en nation med ett ess i rockärmen - Kärnvapen.

Organisationen Union of Concerned Scientists konstaterar att kärnvapnen på en enda amerikansk ubåt har sju gånger så stor destruktiv kraft som alla vapen som användes under andra världskriget, inklusive de båda atombomberna som USA använde mot Hiroshima och Nagasaki

Tänk då om Putin blir så trängd att han använder 1 enda kärnvapen för att inte tala om 20 eller 200....
Citera
2022-03-03, 16:15
Medlem
Lord2Moynes avatar
Släng ut träsktrollet Ovechkin och övriga ryssar som ej har pungkulor nog att fördöma psykfallet Putin ur NHL nu tack.
Citera
2022-03-03, 16:16
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ca 14 mil från Korocha till Kharkiv, så det kan snart komma nyheter...
Ukraina sköt väl ned ett fallskärmsjägar-plan redan dag 1 eller 2?

De har väl skjutit ned två IL-76?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Odenberg vill utvisa alla ryska studenter i landet.
Vad har de med saken att göra?

Agerar i affekt kanske? Eller så känner han till ett och annat om ryskt spionage?

Diplomaterna förstår jag om man vill skicka ut med huvudet före. Men vanliga ryska medborgare hoppas jag inte att man sparkar ut utan skälig misstanke. Om något är det ju bara bra ifall fler vanliga ryssar får chansen att ta del av utvecklingen såsom den beskrivs utanför Ryssland.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mortpiedra
Du har fel Auric!

2008 beslöt NATO att godkänna Ukraina's ansökan.
2010 drogs denna ansökan tillbaks av Janukovich och Krim basen fick ett leasing kontrakt till 2042
2014 efter color-revolutionen skulle leasing kontraktet ogilitgförklaras och därmed startade Ryssland destabliseringen av Ukraina

Ryssland för krig i Ukraina för att det inte skall bli NATO medlem.
NATO har varit fullt medveten om detta och vägrat ge de garantier some Putin/Ryssland krävt för att lämna Ukraina i fred.

Att godkänna ansökan ja. Men det är inte detsamma som att bevilja medlemskap, utan innebar bara att man var villig att fortsätta diskutera det vidare. Och det föll när Ukraina drog tillbaka ansökan. Sedan efter 2014 har Ukraina varit intresserat, men Nato har inte varit alls pigga på saken. Från Nato-håll var frågan stendöd, i vart fall före invasionen av Ukraina.

Observera även detta:
"Ingripandet på Krim innebar att Ryssland ensidigt bröt mot två uppgörelser. Den ena var Budapestmemorandumet från 1994, enligt vilket tre kärnvapenmakter – Ryssland, USA och Storbritannien – garanterade Ukrainas territoriella sammanhållning i samband med att landet lämnade ifrån sig sina kärnvapen från sovjettiden. Den andra var ett vänskapsavtal från 1997 som innebar att Ryssland och Ukraina erkände varandras gränser."
Från Utrikespolitiska institutets sida
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Säger du ja, vännen.

Ladda upp video där han tar ställning för Ryssland efter att invasionen inletts...
Citera
Medlem
Just nu håller Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj ett tv-sänt tal.

– Jag fruktar för min familjs liv men som president har jag ingen rätt att vara rädd, säger han.
Citera
2022-03-03, 16:17
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Knappast hotfullt tills nu då.

Va? De tog ju Krim för snart ett decennium sedan, och bedrivit lågintensivt krig i östra Ukraina lika länge. Det är hotfullt så det räcker.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
ANN LINDE: FLERA LÄNDER BOJKOTTAR MÖTE MED RYSSLAND

Sverige, Finland, Danmark, Norge, Kanada, Island och USA har enats om att inte delta i möten med Ryssland inom samarbetet för Arktiska rådet, där Ryssland nu är ordförande. Detta skriver utrikesminister Ann Linde (S) på Twitter.

"Rysslands aggression mot Ukraina gör detta nödvändigt. Vi fortsätter att trycka på vikten av arbetet inom Arktiska rådet", skriver hon.

Alltså snart är vi i ett läge där Ryssland inte har NÅGONTING att förlora. Absolut ingenting. Helt fullständigt isolerade.

Massvält vs kärnvapen kommer galningen Putin ha att välja på och jag har en känsla han kommer välja det andra.

Eller det tredje alternativet, att bara lägga ner det här totalt meningslösa kriget. Då kan han slippa både svält och kärnvapen.
Citera
Medlem
ZugMaskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Det finns olje och gas fyndigheter i havet utanför Krimhalvön.
Västerut från Odessa mot gränsen till Moldavien finns en region med anspråk på självständighet. Även där ska det finnas gas och olja.
Och när den gasen e slut så blir de samma visa igen.
Citera
2022-03-03, 16:18
Medlem
– Vi har inget att förlora förutom vår frihet och värdighet.

– Vi är skiljelinjen mellan Ryssland och civilisationen.
Citera
2022-03-03, 16:18
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Just nu håller Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj ett tv-sänt tal.

– Jag fruktar för min familjs liv men som president har jag ingen rätt att vara rädd, säger han.

Rätt säker på att både han och familjen befinner sig på trygg plats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in