2022-03-03, 15:34
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Det resonemanget fungerar om man lever i en fantasivärld, den är inte applicerbar på verkligheten av nationella säkerhetsskäl. Putin har sagt länge, i 15år att han inte kommer att tolerera att Ukraina går med i NATO. NATO bara garvade och hånade honom, sedan gjorde han det som krävs för att inte ha kärnvapen precis vid gränsen.

Att ni inte förstår Putins resonemang i det hela bara visar att ni är blinda av hat. Det går liksom inte att resonera med er, ni bara hetsar på med ett krig som absolut ingen vinner.

Vilka kärnvapen är det han skulle ha precis vid gränsen? Och kan inte Nato i så fall bara peta in dessa i Estland, Lettland, Litauen eller Norge istället? De länderna har väl också landgräns med Putte?
Citera
2022-03-03, 15:35
Medlem
”Formel 1 kan bekräftat att kontraktet med Rysslands GP har avslutats. Det betyder att Ryssland inte kommer arrangera några tävlingar i framtiden”, skriver man i ett uttalande.
Citera
Medlem
Så sant så sant
Välkommen till försvarsmakten...inte meningen att det ska vara mysigt , hoppas de listade ut den biten.

Mina fältdagar var inte direkt ngt som jag tyckte var en moral boost.

Jag hatade fält men ville lära mina gränser och lärde mig ifrån det och Ryska soldaterna får sin erfarenhet också oavsett.
Tro inte våran logistik är ngt att skryta över heller ska du veta. Fick avbryta 2 stora övningar just pga logistiken sög. Satt också och väntade 3 dagar då. Avbröt nyttiga övningar inom mitt område. Det var den tiden då våra politiker skröt hur många regementen som lades ner.

Så tro inte Ryssland är unik i detta. Logistik är inte lätt , de som gör det jobbet har mkt på sina axlar men soppa torsk är att ta i. Petroleum landet Ryssland ont om bränsle ....hade vart ironiskt om det stämmer

Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ingen har påstått att de är ihjälfrusna. Men att vänta i en bilkö i tre dagar, eller är det fyra nu, i nollgradigt och regn, kan inte vara det mest motiverande för en redan från början oerfaren och omotiverad invasionstrupp med i stor utsträckning undermålig materiel.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vad tror ni om denna korta analys av en USA-militär?

https://www.youtube.com/watch?v=1lasT-5Mrpk

Blir han någonsin inbjuden till någon TV-kanal efter detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Kojkoj
Nej. Det var nog sista gången han gavs tillträde till dom stora media

Bjuder man in Douglas Macgregor vet man vad man får. Den pensionerade översten har sedan länge positionerat sig som stark kritiker av USA’s krigsinsatser. Redan 2014 medverkade han även i Russia Today och menade att Donbass är ryskt.

Detta är helt ok. I en demokrati är olika åsikter tillåtna, men frågar man Macgregor vet man vilka svar man får.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungen101
Som jag skrev innan att det är väldigt komplicerat scenario vi befinner oss i så det är väldigt svårt att faktiskt veta vad som ska göras. Men att pressa någon desto farligare blir det "Trängd i ett hörn" läs om det. Han var tydlig med att väst inte skulle blanda sig det har gått så pass långt att minsta lilla felsteg kan utbryta ett helvete. Det enda vi får hoppas på är att Rysslands egna befolkning vänder sig emot Putin.

Ur moraliskt perspektiv är det såklart rätt att hjälpa till men i praktiken så kan det förvärra situationen.
Vi kan inte låta oss hotas till att göra som Ryssland vill. Hade Putin nöjt sig med endast Ukraina hade ingen brytt sig, men nu har liknande hot uttalats mot Finland och Sverige. Därför krigar vi hellre by proxy i Ukraina.

Vi är den starkare parten, även om vi inte vill ha krig med Ryssland. Glöm aldrig det!
Citera
2022-03-03, 15:36
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Han kan leva med att baltländerna är med i NATO. Jag har sagt detta flera gånger. Detta är ingen "gotcha". Han drog en linje i sanden och sade att NATO ska ge fan i Ukraina. Det var droppen.
Den linjen drog han för att han alltid har velat annektera delar eller hela Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Ukraina är inte med i NATO.

Oj, tack för upplysningen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Att pengar är makt är inte detsamma att all makt ligger i pengar. Just nu lever vi inte i en plutokrati, men det kan mycket väl bli så i framtiden utan att vi är medvetna om det. Vi blir identitetslösa "robotar" som inte äger våran egen bostad utan hyr den av institutioner. Sitter med våran ipad eller vad det nu är och blir helt hjärntvättad av konsumtionssamhället. Tillslut blir ägandet så litet hos den enskilde individen att den har gett bort hela sin frihet och egenbestämmande. Vi kanske ges ett sken av att vi har ett val när det gäller demokratin och konsumsion men egentligen är dessa val helt meningslösa och ger liten inverkan på våra liv som oavsett val kommer se i stort sett likadana ut.

Så Putin erbjuder ett annat val? Nej tack.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
ZeroHedge är ju dock pro-rysk konspirations smörja.

De verkar ha manipulerat kartan som är på wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine#/media/File:2022_Russian_invasion_of_Ukraine.svg
Citera
2022-03-03, 15:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Inervjuaren var ju lite paff märkte man.

Spelad paffhet i så fall. Macgregors åsikter har varit kända i många år.
Citera
Medlem
kungen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi kan inte låta oss hotas till att göra som Ryssland vill. Hade Putin nöjt sig med endast Ukraina hade ingen brytt sig, men nu har liknande hot uttalats mot Finland och Sverige. Därför krigar vi hellre by proxy i Ukraina.

Vi är den starkare parten, även om vi inte vill ha krig med Ryssland. Glöm aldrig det!

Den som lever får se är allt jag har att säga
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Ukraina är inte med i NATO.

Hej, din utvecklingsstörde. Det sade jag inte.

Däremot har man planerat att släppa in Ukraina.

Invadera när Ukraina redan är med i NATO så är det för sent.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in