Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
Du är inte mer insatt än vad jag är. Alla som under de senaste åren har läst på Nordfront och lyssnat på deras poddar vet att NMR har varit väldigt proryska och kritiserat nationalister som ställt sig neutrala i Ukrainafrågan ganska hårt. Anledningen till att de har ändrat sig i frågan kan nog precis som Aegishjalmr skriver bero på att många av de mest ryssvänliga medlemmarna inte längre är kvar i organisationen.
"Jag skulle välkomna en rysk invasion."
- Emil Hagberg, NMR:s f.d. internationella talesman
https://nordfront.se/jag-skulle-valkomna-en-rysk-invasion.smr
Att en organisation svänger på det här viset i sådana här extremt viktiga frågor utan att förklara varför tycker jag känns fruktansvärt oseriöst.
Med det du skriver och det jag själv känner till, tycker jag inte att det på något vis det pekar mot att organisationen svängt. Man har tidigare haft en väldigt neutral ställning i frågan även om vissa, som exempelvis Hagberg, gjort sig lustiga kring det och ironiserar. Kanske har du svårt att avgöra när någon är gravallvarlig eller skojar? Speciellt Hagberg vet jag många hade svårt för när det kom till detta.
Vidare är det ju inte heller exakt samma fråga nu som då, så även om man inte skulle ha exakt samma inställning nu som då vore det väl inte så konstigt som du gör gällande.
Sen håller jag i vilket fall inte med dig om att det är en extremt viktig fråga heller. Skulle jag själv rangordna de viktigaste frågorna för en politisk organisation som är verksam i Sverige så kanske Ukraina-konflikten kommer på typ tjugonde plats, långt efter massinvandring, judisk makt, homolobbyn, feminismen osv.