2022-03-03, 13:57
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dasher
Med tanke på vad man sagt i svenska nyheter om att ta ukrainska uppgifter med en stor nypa salt, finns det något västerländskt större mediehus som bekräftar detta?

Vill minnas att Ryssland inte ens använder SU 30 utan det är ett plan för exportmarknaden, men jag är osäker....

Edit: Enligt Wikipedia har ryssarna SU-30, men det är främst för export. Någon som vet?

Jodå ryssarna själva använder Su-30.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Ja nu tänker jag inte över anstränga mig om deras sov vanor men de är långt ifrån ihjälfrusna är min poäng, då jag har haft tuffare väder (en bil är då lyx atr vara i) och ändå klarat mig 2 veckor i streck ....så en konvoj kan man nog hitta en lösning att hålla sig varma, människan är uppfinningsrik

Ingen har påstått att de är ihjälfrusna. Men att vänta i en bilkö i tre dagar, eller är det fyra nu, i nollgradigt och regn, kan inte vara det mest motiverande för en redan från början oerfaren och omotiverad invasionstrupp med i stor utsträckning undermålig materiel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är något Ryssland borde tänka på.

Västeuropa har varit med i USAs system sedan 40-talet och lider inte av det.

Ryssland vill nu köra en Tojo och Hitler i sin förtvivlade kamp att slippa leva ett bra liv.

Se hur det gick för Hitler i slutändan. Det gick inte bra, och grannarna var inte glada på honom.

Hur kan du ens jämföra Putin med hitler?
Citera
2022-03-03, 13:58
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
AB, och jag vill gärna flagga upp detta lite fett:

Vad i hela helvete menar han????!!!!
Detta ser verkligen inte bra ut. Mycket oroväckande uttal.

Människan är helt sinnesförvirrad. Om det är någon som försöker trycka sin egen bild av verkligheten på andra så är det ju Putin.

Det är som du säger mycket oroväckande.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
En haltade jämförelse... Men detta får mig att tänka på när USA invaderade Irak. Innan invasionen, i media var det massor med snack om hur många tanks, vapen, styrkor etc som Irak hade. Sedan när invasionen till slut blev av visade det sig att stridsmoralen bland Saddams stryrkor var i princip noll och soldaterna deserterade snabbt.. Saddams militära styrkor föll ihop som ett korthus.

Irak hade bombats i ett decennium innan invasionen + sanktioner. Det var bara skit som jänkarna invaderade.

Det som händer i Ryssland nu, är väl den slutliga förnedringen, för Ryssland. Invasionen är inte bara feltänkt och hopplös. Den är extremt pinsam.

Ryssarna har alltid haltat efter Väst, oförmögna att bygga liknande välstånd osv. När Väst blomstrade, var ryssarna upptagna med att mörda ryssar och exportera sin skitpolitik till mindre länder.

Nu har man sumpat chansen att haka på Väst (murens fall osv) och återfaller i ett infantilt beteende.

Invasionen av Ukraina är inte bara omoralisk och olaglig.
Den är hopplös. Detta är vansinne, objektivt sett.

Ryssland har varken ekonomiska eller militära muskler som räcker....

Moder Ryssland fuckar upp. Igen.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det visades bilder från förra veckan där erövrade ryska fältransoner visades upp, de hade utgångsdatum år 2015

Att däcken på en så pass dyr pjäs som en Pantsir inte underhålls korrekt vilket ledde till att den körde fast säger något om slarvet inom den ryska armén.
Ryska fältransoner verkar schyssta. Finns en recension på cornucopia av en utgången rysk sådan.

Stor var den också. 4000 kalorier.
Citera
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator

Det har du rätt i! Hur många död har nallebjörnen nu, hört allt melln 4000-7000 man?
9000 enligt Ukrainska myndigheter för en par timmar sen. Troligtvis en något överdriven siffra.
Citera
2022-03-03, 13:59
Medlem
En folkhop stannade en lastbil och plundrade den.Det ökar Stackars folk.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Får passa på att tacka för dessa inlägg som ofta ger en hel del matnyttig information i ett kondenserat format, även om en del förstås är spekulationer.

Krig är extremt hemskt och komplicerat. Även om 90-95 procent här inte verkar tro det. Givetvis så blir det spekulationer. Vilkens sida ska man tro på när det gäller förluster. När det gäller den andra sidan speciellt så är det svårt. Folk överdriver ofta på slagfältet. Ofta behöver det inte vara meningen att man ljuger.

Ta den där stora kolonen utanför Kiev.

1 Har de fått slut på soppa

2 Använder de bara fronten och låter resten stå kvar

3 Är det för att lura Ukrainarna att försvara Kiev

Personligen har jag tyckt att det är lit konstigt att man gick till anfall så hårt mot Kiev.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Trams alltihopa. Självklart är det något allvarligt fel på konvojen de varit ett stationärt mål i många dagar nu. Min röst ligger också på soppa torsk. TB2 ligger startblocket för att börja på märka ut lämpliga mål i konvojen och resten sköter artilleriet. Den där konvojen blir utraderad på några timmar. Inte ens ryssen har stillastående konvoj med i sin stridsmanual. Kommer bli ren slakt om Ukraina får tummen ur.

Syns Ukraina borde bara hålla ögonen upp för tankbilar etc.., som börjar närma sig och plocka de. Borde vara ett lättare mål och konvojen kommer fortfarande att stå som en strandad val. Blir inte förvånad om grabbarna vid konvojen så småningom kommer att skita i alltihopa och pallra sig väck..
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur länge som helst håller det inte, sen om det var frystorkat eller inte framgick inte.

Inget håller hur länge som helst men frystorkat som är 10-20 år gammalt är inga problem så länge det förvarats torrt och svalt.

Det är väl ingen hemlighet att ryska armén är ganska eftersatt?
Citera
Medlem
Ryssland tackar nej till att vara observatör under en kommande Nato-övning, skriver VG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in