2022-03-03, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Ryssen är van vid sanktioner. Detta påverkar knappt dem. Bomber förstår dem dock.
Tidigare sanktioner har varit lite mer av indragen veckopeng, nu är både den och spargrisen borta.
Företagen går i konkurs på löpandeband och rubeln är snart som monopolpengar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Länk till detta hade ju varit bra också.

Länkat flera gånger redan
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Yes den stora massan är en lättpåverkad pöbel, detta råder det ingen tvekan om. Det är därför Trump blev president och Putin fortfarande är vid makten. Det är även därför intellektuella tenderar att lönnmördas eller skickas till arbetsläger, då just dessa har kritiskt tänkande och är svårare att manipulera.

Att se båda sidor av saken är dock knepigt här då Ryssland olagligt invaderade Ukraina. Det går inte att komma runt, hur mycket man än försöker "förstå" ryssland.

Trump blev president på grund av att han tog upp reella problem i USA, problem som han löste fram till valfusket orsakade ett avbrott i hans presidentskap. Problem som biden nu ignorerar eller förvärrar, och därmed orsakar kaos i landet.

Putin sitter vid makten pga valsystemet i ryssland, det lär INTE vara så att inte röster "försvinner" eller "dyker upp" om hans makt hotas.

De så kallade "intellektuella" är i allmänhet de som driver hat/propagandakampanjerna, så de är de sista som ska kallas "kritiskt tänkande".

Återigen ett svar som visar vad jag menar med vad jag skrev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Du menar det folkliga upproret mot en korrupt Putinlakej? Ok.

Det folkliga upproret mot en putinlakej och att Ukraina är militärt neutralt är INTE samma sak.

Ukraina skulle ha kunnat vara EU-medlem men militärt neutralt. Så länge som den militära neutraliteten vara garanterad är det OK för Ryssland (precis som det varit OK för Ryssland att Sverige var neutralt).

Ryssland skulle ha kunnat vara NATO medlem om inte NATO sagt nej till detta förslag från Ryssland på 90-talet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Hade Ryssland kunnat föra ett krig samtidigt i både Ukraina och mot NATO / Sverige / Finland?

Ryssland har fortfarande sina tusentals stridsflyg kvar. Och kryssningsrobotar med eller utan kärnvapen. Kemiska och biologiska vapen som kan släppas från flygplan samt sjukdomar och gifter som kan spridas av sabotörer i samhället.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så gick även snacket när USA varnade för att Ryssland skulle anfalla Ukraina.

Skulle ryskt stridsflyg bomba sönder Stockholm för 5k pansarskott menar du? Då kan jag säga att Putte har skitit i det blå skåpet.
Citera
2022-03-03, 12:57
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Analytiker grubblar fortfarande varför inte kolonnen rör på sig. Det verkar ju också som om Ryssland inte gör några allvarliga inbrytningsförsök.

För några dagar sedan var dom i förstäderna, nu verkar dom ha förlorat mark där och fått dra sig tillbaka. Det är som jag uppfattar flödet i sociala medier.

Det är nog inte bara logistiska problem. Jag tror att Ukraina gör nålsticksattacker som det talas tyst om.

Men visst kan Ryssland ändå ställa till ett helvete för Kiev.

Ryssland hade inte räknat med ett långvarigt krig. Ju längre det fortsätter----desto hårdare slår sanktionerna. Samtidigt sjunker stridsmoralen.

Styrkor från norr och nordöst är ju nu lika nära. Man kommer inringat Kiev.

I öst har Donetsk förmodligen kontakt med Kharkhiv offensiven. Ryssarna gör det inte perfekt. Men momentum är framåt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha Ryssar är ej van vid sanktioner av denna magnitud. Vad tror du händer med en styrränta på 20%? Vad tror du händer när du har en valuta som sjunker som en sten? Vad tror du händer när man har en centralbank som är totalt bakbunden och inte kan stötta sina inhemska banker?

Detta kommer innebära bankrutt för Ryssland och slutet för Putte.

Självklart. Inget att diskutera. 100% kollaps
Putin gräver ner i ukrainsk lervälling och dödar civila, medan rysk ekonomi pulveriseras.
Det kommer att ta decennier innan Ryssland hämtar sig.
Fråga Saddam hur hårda sanktioner känns....
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Spotify stänger kontor i ryssland.

March 2 (Reuters) - Spotify (SPOT.N) said on Wednesday it has closed its office in Russia indefinitely in response to what the audio streaming platform described as Moscow's "unprovoked attack on Ukraine."

Since July 2021, Russian legislation signed by President Vladimir Putin has obliged foreign social media companies with more than 500,000 daily users to open local offices or be subject to restrictions as severe as outright bans. read more

Ahead of the March deadline, only a few companies, including Spotify, had complied.

Since Russia's invasion of Ukraine last week, whic
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Putte o hans Putinetter haha

Nu kan ryssen bara köpa västprylar dyrt på svarta marknaden. Tillbaks till sovjettiden

Japp. Det kommer bli som den gamla goda tiden när en flaska vodka kostade en skottkärra med pengar och man får köa till butiker med tomma hyllor.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ja.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/mrd3JE/uppgift-strider-i-kiev-tjetjensk-elitstyrka-jagar-zelenskyj

Finns det någon oberoende källa som kan bekräfta det?
Citera
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Vad fan pratar de om i 90 minuter. Vädret? Inget Macron säger kan ju påverka Putin i någon riktning. Vore sjukt intressant att få veta vad som sägs i ett sådant samtal.

Jag tror inte deras samtal ser som ifall du och jag pratade i 90 minuter.

mrtowlie: Kan du vara snäll och dra tillbaka dina trupper från Ukraina? Det är mängder med civila som dör när du bombar. Det förstår du väl?

Mittpunkt: Det tänker jag inte göra. Jag ska ta över Ukraina och avsätta presidenten och sätta dit en ryssvänlig. Angående att civila dödas, det är väl inte mitt fel att de befinner sig på fel plats vid fel tillfälle? Jag gick ut och sa att vi varnar civila plus att vi har öppnat en "grön korridor". Förstår inte vad ditt problem är?

Jag tror inte dom diskuterar sådär De använder säkert mer fackord när dom pratar med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in