2022-03-03, 11:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Duman ska visst besluta om att det råder krigstillstånd för Ryssland. Ett försök förmodligen att få ryska folket att inte bli upprörda över alla döda ryska soldater.

Frågan är om det hjälper? Kommer vanliga ryska mödrar tänka att min son var tvungen att dö för Rysslands existens. Eller kommer det bli Afghanistan igen. Dödstalen efter bara en vecka är ju på extremt högre nivåer och den konflikten tog kål på Sovjet.

Har du nån länk på det beslutet i Duman? Jag antar Ryssarna inser dom inte längre kan förhindra information når ut till befolkningen. Jag tror i stort sett alla Ryssar nu i praktiken vet ganska väl vad som pågår.
Citera
2022-03-03, 11:54
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
USA påstås ligga på DEFCON-3, medans Ryssland höjde till DEFCON-2

Var hade vi legat om vi hade samma 5-gradiga skala som terrorhotnivån?
Eller har det förresten likt SMHI gått över till färger?
Citera
2022-03-03, 11:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Då blir det bombningar i större skala snart då....

tyvärr ja... de klarar inte av att möta Ukraina på slagfältet så då bombar de civila istället....
Citera
2022-03-03, 11:55
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ryssland har och kommer att få problem med Polen, som är Natomedlem och verkar stötta Ukraina i relativt stor utsträckning.

"Ryssland: vi måste ta Ukraina som flirtar med Nato! Vi kan inte ha ett sådant grannland"

Tar Ukraina.

Får 4 nya Natomedlemmar som grannar.

Om polen går in militärt i Ukraina utan tillåtelse från nato så kan dom ej vänta sig hjälp från Nato
Citera
2022-03-03, 11:56
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det var fred innan statskuppen i Ukraina 2014.
Folket var inte mer nöjd än att de utförde en statskupp.
Citera
2022-03-03, 11:56
Medlem
Varför skall väst fortsätta att samarbeta med Ryssland i rymdstationen. Jag tycker att hela skiten skall skrotas och USA tillsammans med väst, Japan och Canada skall bygga olika sorters rymdlaboratorier istället.

DÖD åt Ryssland, dom verkar vilja fortsätta kriget fastän det slog helt fel. Det kommer att bli enorma ryska förluster.

Skall bli intressant att se om Belarusiska styrkor är entusiastiska över detta.
Citera
2022-03-03, 11:57
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Från judiskt håll fruktar man att sanktionerna mot "Putins oligarker" ska drabba rysk-judiska miljardärer/filantroper hårt:

https://www.jta.org/2022/03/01/global/russias-jewish-oligarchs-and-their-donations-come-under-threat-of-western-sanctions-amid-ukraine-war

Ett svårt dilemma för EU här, att sanktionerna lätt kan bli antisemitiska...
Oligarker som vänder sig emot Putin lär få sina tillgångar åter, och jag anar att vi kommer att återinföra oligarkvälde i Ryssland.

Skivan i västlig MSM låter ju som att Putin och oligarkerna är samma regim, och att nu "stora delar av Putins egna vänder sig emot honom". Putin själv tycks som upplöst i intet.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det var fred innan statskuppen i Ukraina 2014.

Nazisten Putin startade kriget för att förhindra Ukraina att välja sin egen framtid. Nazister i ryssland o troll kallar förstås det statskupp när folket inte vill ha en rysk marionettregim i sitt land.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Ryssland har och kommer att få problem med Polen, som är Natomedlem och verkar stötta Ukraina i relativt stor utsträckning.

"Ryssland: vi måste ta Ukraina som flirtar med Nato! Vi kan inte ha ett sådant grannland"

Tar Ukraina.

Får 4 nya Natomedlemmar som grannar.

Ja Polen skulle sända både flygplan och piloter, men USA/Nato satte ner foten.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Om polen går in militärt i Ukraina utan tillåtelse från nato så kan dom ej vänta sig hjälp från Nato
Nej, men det är ett väldigt stort om. De skickar vapen och annat och förmodligen går mycket av det som skickas från andra länder till Ukraina via Polen.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Om Ryssland väljer att statuera ett varnande exempel - så väljer dom inte en Nato-nation.
Vad skall Ryssland statuera för exempel, ryskt stridsflyg får enorma problem mot Gripen med meteor och iris-t och finska F-18 med Amraam och Sidewinder.
Ryssland har händerna fulla.
Citera
Medlem
Ja jag tror inte Polen deltar officiellt men jag förmodar att dom levererar in material och smugglar in även stridande.
Underrättelseoperationer.

Jag tror på Polen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in