2022-03-03, 10:30
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Är värmare standard på Ryssarnas krigsfordon, från stridsvagnar till lastbilar? Tält syns inga på bilderna. Jordkulor, vafan? Återstår byggnader. Men vill man verkligen överge sin stridsvagn och lägga sig och slafa i någons hus?

Att du har sovit i tält i - 30 är ointressant, frågan är om ryska värnpliktiga har prylar och kunskap för att göra det.

Är inte det självklart med tanke på deras klimat eller tro du på allvar att dom låter sin soldater frysa ihjäl i ukraina?
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Återigen: Den springande punkten är att Västledarna inte säkrar freden i Europa. De gör det rakt motsatta när de utmanar Ryssland och offrar Ukraina.
Ukraina bör vara neutralt.
Den springande punkten är att Ryssland invaderat Ukraina. Med olika orsaker uttryckta vid olika tidpunkter.
Alla lögner.

Du får börja specificera vad du menar som kan rättfärdiga en invasion av ett Ukraina som är både fritt och trendat mot västliga demokratiska värderingar senaste decennier.

Och vad hade blivit annorlunda om Ryssland inte invaderat Ukraina i ett ryskt perspektiv? Vad, specifikt, gjorde dem tvungna/villiga att invadera Ukraina?

Och varför anger du andra skäl (utan att specificera dem) än Putin?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Då har Nato heller ingenting österut att göra, men det är där dom vill placera kärnvapen riktade mot Ryssland.
Ukraina är inte Europa och inte heller Georgien, det bor det ett Slaviskt folkslag och inge Germaner.

Det är upp till Ukraina vilken säkerhetspolitik de väljer. Och även om de blev medlemmar i Nato är steget långt till att kärnvapen placeras där. Majoriteten av medlemsstaterna har inga kärnvapen i sina länder.
Citera
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det finns inga runda krigsskepp, men bra idé annars. Raketer och torpeder skulle väl enklare glida av ett runt skrov.
Auto correct som slog till såklart. Skall såklart stå ryskt!
Citera
2022-03-03, 10:31
Medlem
Thunderaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Får väl pengar av Putin i gengäld mot understöd och lojalitet att hålla de boende i Tjetjenien lugna.

Ryssland hade problem med tjetjenerna i början av 2000talet med terrordåd etc.

Tjetjenerna kommer vända lojaliteten mot Putin och det är bara en tidsfråga.
Citera
2022-03-03, 10:31
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Ni har läst det på nätet. Mekaniserade konvojer får inte soppatorsk efter 100-200km körning ens i terräng.
Hur vet du att de var fulltankade från första början?

De började inte sin marsch vid gränsen om du tror det. Många förband påbörjade sin marsch långt in i Ryssland. Såklart att bränsle är en avgörande faktor då.

Har de räknat med ett krig på 2-3 dagar och kanske har bränsle på sin höjd för 5-6 dagar. Då är de i en jävla situation.
Citera
2022-03-03, 10:32
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Är det ett fritt val, när man är styrda av USA och EU?

Och då blir det som det blev. Ryssland hade varnat i flera år för detta.
Grannar behöver ha fred mellan sig.

Varför ska vi oroar oss för EU, USA eller Ryssland när vi går med stormsteg mot en global Plutokrati. Säger inte att Ryssland är bättre, men de är iaf ärliga med intentionerna. Sen när vi blivit av med våra hem och både pengar och politiskt inflytande tappat reellt värde så kvittar det nog om det är Magda eller Putin som sitter vid rodret.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kanske är det så eller så är det inte så, det får vi alla snart att veta. Men ensak är säker att den som har underskattat Rysslands förmåga är de många självutnämnda militärexperterna i tråden...

Det är faktiskt rätt många utanför tråden som uppfattar att det inte går Putins tänkta väg.

Konvojen sticker ut som ett fiasko i mina ögon.
I övrigt håller jag faktiskt med dig om att man inte vet hur något i landet ligger till vare sig angrepps eller försvarsmässigt.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
NATO gör vad dom vill då Ryssland inte är en stormakt. Deras luffararmé skrämmer ingen längre.

Och det tycker du är bra, att Nato gör vad dom vill?
Citera
Medlem
Självklart ska jag svara på det Ulla när nu frågar artigt

Du måste förstå först att Ryssland/Ukraina är väldigt nära varandra, kultur , familje band etc

Många släktingar etc

Lite som Norge/Sverige
Så fråga dig själv skulle Sverige/Norge krigat samma stil om vi mötte Irak? svar nej, för känslor kommer "mina bröder"

Så skulle Ryssland köra "old school"

Dvs

1.Artelleri- bombregn som fan + flyganfall , BOMB Flyg (som inte användes första dagarna, nu vet jag inte)

2. Flyg anfall för slå ut det sista

3. Pansar åker in och skjuter allt som rör sig

Det är rätt många döda då, eller hur??

Det skulle med största sannolikt vara droppen för Putins karriär för 1 av 3 soldater har släktband med Ukraina, säkert Putin med på ngt sätt

I Ukraina finns pro-puttar/anti-puttar som i Ryssland, lite som Donald Trump/Biden bråken vi ser i USA

Putin är smart nog att fatta detta
Så minimal civil död som möjligt
Jag kan inte svara att han gör det men han är väldigt Kalkylerande

Alla militära operationer från söta Sverige till Saddams Irak räknar man civila offer. Inget man kommer undan såvida vi inte ska återvända till 1800 fält krig där vi mötts... men så är det dessvärre inte .

Med det sagt - Så skulle inte Putin göra sån här taktik mot Sverige, då inga band på samma sätt....lättare då att bomba skiten av hotet då

Sen får du tro vad du vill
Men ett petroleum land som Ryssland skulle sakna bränsle är som att säga vi svenskar saknar demokrati

Men ett råd : Kalla folk inte rasister för de tycker vår migrationspolitik suger

och kalla inte folk namn ... jag håller inte med Kriget men tro de åker på pisk är önskedrömmar

[uQUOTE=Hor-Ulla|79344074]Jag tror absolut på usel logistik och soppa torsk teorin. Du glömde besvara frågan om stridsflyg? Du skrev att jag fick fråga dig va du ville eftersom du är militärexpert. Så besvara gärna den frågan tack.[/quote]
Citera
2022-03-03, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Snarare ryssarna som underskattat Ukrainas försvarsvilja samt överskatta sin egna så kallade överlägsenhet...
Hur skulle du svara om jag skrev att narrativet "Rysslands plan a misslyckades" är ett vilseledande narrativ?

Det går enkelt att desarmera, bara att kolla hur stort Ukriana är. Det är omöjligt att ta ett land på en dag.
Citera
2022-03-03, 10:33
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Är inte det självklart med tanke på deras klimat eller tro du på allvar att dom låter sin soldater frysa ihjäl i ukraina?
Under vinterkriget hade ryssarna inga problem med att låta egna soldater frysa ihjäl i tiotusental.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in