2022-03-03, 09:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Jag skrev fel område. S400 övningen är där borta, norr över för oss är de nån annan övning. Jag blandade ihop dem båda.

O eftersom Novosibirsk är mot Kina.. Så vart är denna övningen du pratar om då?
Citera
2022-03-03, 09:45
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Du kan vara helt säker på att dom har både värme och mat så det räcker.

Det finns andra sätt att hålla värmen än genom motorvärme.

Det märks att du inte har gjort lumpen...

Asgarv. Nej, det kan jag inte vara helt säker på.

Ja, om man grupperar ut truppen kan man t.ex. slå upp tält och elda. Om man har suttit i ett ouppvärmt stridsfordon när det är kallt, vilket jag gjort, så vet man hur jävla genomkall det blir. Pansarplåt håller inte värme så bra, försiktigt uttryckt. Har man åkt ryss-fordon, vilket jag också gjort, så vet man att det inte blir någon värme om man inte kör, och det gör man ju helt uppenbarligen inte med tattarkonvojen. Vad är det då för andra sätt man håller värmen, uppsutten i en MTLB eller BMP? Berätta för mig. Åkarbrasa? Dricka vodka? Vad?

Det sista…ja, du har fel. Jag låter det stanna därvid.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Alldagligt militärt ställningstagande att ställa upp en konvoj på 6 mil på tomgång?
Har du dygnat eller? Det finns liksom ingen rim & reson i det alls!

Det märks att du saknar erfarenhet om krig, men också du kommer få lära dig till sist hur det går till..
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Dåliga tider för ryska medborgare. Dom tvingas till omänskliga arbetstider utan extra ersättningar, matransonering, sparkapital kommer att beslagtas för att bekosta Putins krig etc.
Datja kulturen kommer att få ett uppsving på nytt som under WW - 2.
Citera
2022-03-03, 09:46
Medlem
Citat:
Du kan vara helt säker på att dom har både värme och mat så det räcker.

Det finns andra sätt att hålla värmen än genom motorvärme.

Det märks att du inte har gjort lumpen...

Jag antar att du syftar på de frekvent förekommande bögvåldtäckterna i ryska armén?
Över 1000 anmälda fall om året enligt deras egna statistik.
Jo, det håller väl dom varma ett tag men jag skulle tro att många ändå föredrar att ha motorn på tomgång istället.
Citera
Medlem
https://m.vk.com/wall-123538639_2256257

Jävlar i havet vad skepp de kör i svarta havet nu precis utanför Krim
Citera
Medlem
"Nato håller ett extrainsatt möte under fredagen tillsammans Sverige, Finland och EU, meddelar militäralliansen på sin webbplats."
Citera
2022-03-03, 09:47
Medlem
Det stämmer inte helt

1973 kriget mellan Israel
Syrien/Egyptien/Irak/Jordanien

Så hade Israel luftherravälde men det sköts ner plan från SAM missiler

Sen när Sharon Slog bort SAM stationerna i Egyptien så fanns det egyptiska plan i desperat försökte bromsa framryckningen men Israel hade kontroll

luftherraväldet betyder inte 0% motstånd borta i luften

om ryssen har tagit hela UA och 2 plan kvar så är ändå luft herraväldet deras, men kan ändå skjutas ner

eller har jag missat ngt?

Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Naturligtvis skjuts plan och helikoptrar ned i krig. Det var ett exempel på att Ryssland ej uppnått luftherravälde.
Definition på luftherravälde:
”För att ett luftherravälde ska anses som fullständigt ska dominansen vara så stor att den sida som har herravälde kan genomföra flyginsatser utan hinder, och att fientligt flyg inte kan genomföra flygoperationer.”

Ryssland kan ej genomföra flyginsatser utan hinder. Ukrainas flygstridskrafter är ej helt utslagna. Altså inget luftherravälde.

Angående jättekonvojen med soppatorsk så bedöms den ej utgöras av några frontförband utan mestadels infanterister i obepansrade fordon. Dvs rena okupationsstyrkor.
Att dominante slagit till mot den ännu är troligtvis för att dom har betydligt fler mål av högre militärt värde att slå till mot först.
Citera
2022-03-03, 09:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Detta kommer snart att uppenbaras för både dig och mig.

Så det är bara att vänta, vilket är du får av merparten av tiden får göra i krig...
Lite fler ryska förluster.

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1499304940438790151?cxt=HHwWjoC9jcr5zM4pAAAA
Citera
2022-03-03, 09:48
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men tänk också på vad man skulle kunna få för nästan en halv miljard svenska kronor! Om de skulle användas till landets skolor t.ex.. Eller äldreboenden. Eller gruppboenden. Eller kvinnojourer och akutboenden...

500 miljoner räcker inte långt om det ska smetas ut på landets skolor, det oaktat så är det fortfarande småpengar för Sverige och något vi har råd med. Om garantin skulle behöva realiseras vilket alltså är osannolikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therefore
O eftersom Novosibirsk är mot Kina.. Så vart är denna övningen du pratar om då?

S400 övningen är novosibirsk kompaniet / regementet som håller.

Och det är där borta åt helvete.

Det vid finsk svenska gränsen är bara nån beredskapövning med lätta förband ser det ut som.

Kolla mitt senaste i lägg dock, hela svarta havet flottan har lagt ut från hamn och är påväg bort från Krim
Citera
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det ryska folket har inte ens börjat bry sig om sanktionerna än. Åtta dagar är ingenting. Det finns fortfarande kvar allt man vill ha i butikerna och de flesta har fortfarande cash på fickan. Vanliga ryssar tror säkert att detta är något tillfälligt. Att det går över om några veckor.

Om en månad har folk inga kontanter kvar och varorna börjar ta slut i butikerna. Då kommer det långsamt gå upp för folk att detta bara kommer att bli värre. Putin kommer få STORA problem på hemmaplan om han inte lyckas avsluta detta på ett par månader.

Det märks redan, såg ett klipp från nfkrz på Youtube där han är vid den enda bankomat i st Petersburg där du kunde ta ut dollar, pengarna tog slut och folk uppmanas att gå hem. Rubeln har tappat massor värde och om du tror folk brukar ta ut pengar för en månad vet jag inte vad jag ska säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in