2022-03-03, 09:02
Medlem
det är inre jag som kallar folk troll
Jag är den första som säger skjut ner planen när kränker vårt luftrum

Jag är svensk , men har rest mkt
Så tack och lov då att man lär sig att allt som media stämmer inte

Som "apatiska barnen " som jag vart flådd när jag ifrågasätte den

Ukraina och Ryssland = Sverige och Norge
Så fråga dig själv hur skulle vi slåss mot våra grannar?? med redlös beslutsamhet eller försöka vinna med så lite civila dödsoffer som möjligt

Har ALDRIG sagt att detta krig är bra
Här ALDRIG sagt att Putin är ngn trevlig chap...men korkad är han inte

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Nivån börjar bli för låg i Moskva nu. Har ni inte längre folk som kan svenska utan bara kör allt genom Googletranslate?
Citera
2022-03-03, 09:02
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Min gissning.

Man avancerar inte då man inte har full kontroll över luftrummet och kanske har man inte heller tillräckligt med artilleri? Dom har kanske koncentrerat det mesta runt Kharkiv?

I vilket fall så visar det att detta inte går enligt plan iaf.

Finns bara ett par alternativ till snabb lösning, Gollum och co bestämmer sig för att man vunnit och går med på någon form av fred eller att Putin avsätts. Ukrainarna kommer fortsätta slåss i åratal och dessutom få vapen från i princip hela Nato då man inte vill att Putin skall gå vidare till nästa mål.

Någon repris på Tjetjenien kommer det helt enkelt inte bli.
Något läckt dokument från någon officerare hade order för att denna operation skulle ta 15 dagar. Vilket jag tycker verkar lågt men officeraren ska ha hållit hus i den södra delen vid havsremsan och hade order om att ta en stad där.
Än så länge följer den mönstret för hur Sovjet/Ryssland tidigare bedrivit krig. Där stort fokus läggs vid artilleri för att få städer att kapitulera. Något som blivit uppenbart på östra och södra städer. Konvojen som "fastnat" befinner sig på det avstånd varifrån ryssen ställer upp sitt artilleri. Tanken var aldrig att gå in i staden då krig i stadsmiljö gynnat Ukraina. I detta nu omringas staden av artilleri och snart kommer det bli tråkigt för Ukrainarna. Detta är exakt den taktik de kört med sedan andra världskriget i Ryssland.
Konvojen att den är så pass lång är för att agera tank/mat station för materiell och bemanning som förs fram. Det är tyvärr så det ser ut. Hoppas gör jag att Ukraina på något mirakel vänder detta men någon gång måste man se sanningen i vitögat. Tyvärr
Citera
2022-03-03, 09:03
Medlem
ankademikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Till er som skriver här att Ukraina borde ge upp för att spara liv osv.. Om det var Sverige som Ryssland invaderade, tycker ni då att vi borde lagt ner vapnen när civila dog och våra städer stod i lågor?
Eller tycker ni att vi skulle fortsätta kämpa för vår frihet även om priset blev högt?
Och leva med att Sverige i framtiden skulle styras av en regering direkt styrd från Kreml.

Att direkt jämföra Ukraina med Sverige... Sverige utgjorde inte Ryssland på 1700-, 1800- och 1900-talet https://youtu.be/kjDjnhOzqIU

Putins tal om ortodox sfär vs. en typ atlantisk, där det är viktigt att den senare inte expanderar in i den förra och att Rysslands grannländer där sån expansion sker är geopolitiskt problem, inte direkt orimligt.
Citera
2022-03-03, 09:03
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Var god och bevisa dina barnsliga påståenden!

Konvojen är med störst sannolikhet i fullgott tillstånd och väntar nu på order vart dom skall gå.

Troligtvis går det så bra nu för Ryssland att deras hjälp i tillfället inte behövs..

lol "Var god och bevisa dina barnsliga påståenden!"

Vem fan skriver så. Rysstroll?

Ja, självklart är konvojen i utmärkt skick med fulla tankar och fylld till brädden av mätta, varma och stridssugna elitsoldater redo att omringa kiev på en kvart när Putin ger ordern. Allt annat är propaganda från väst!
Citera
2022-03-03, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Herregud vad är det för jönsar till ”militärexperter” som SVT plockar in. De har noll koll på vilka förmågor UA’s försvar har eller vad som sker på marken.
Nu jollrar ”experten” med om att kolonnen är en undanmanöver för att kunna landsätta trupper i Odessa.

Man tar sig för pannan.

Det gör man, men tack gode gud att vi har militärexperten Sonnenwende här som minsann analyserat allting! Tack!
Citera
2022-03-03, 09:04
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Lille vän, varför skulle reserven åka runt och blockera vägarna, om den inte för tillfället behövs?
Lilla vän, du spelar uppenbarligen inte schack? Precis som i schack måste trupp breddas och utvecklas. De gör ingen nytta av att stå i kolonn på flera mil.
Citera
2022-03-03, 09:05
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Herregud vad är det för jönsar till ”militärexperter” som SVT plockar in. De har noll koll på vilka förmågor UA’s försvar har eller vad som sker på marken.
Nu jollrar ”experten” med om att kolonnen är en undanmanöver för att kunna landsätta trupper i Odessa.

Man tar sig för pannan.

Istället för att bara klaga och förlöjliga så skulle ju du då, mästerstrategen, kunna lägga fram sakliga argument för varför du anser att det inte stämmer.

Folk klagar och rantar, men har sällan något eget konstruktivt att bidra med.

Så, upp till bevis nu. Visa hur duktig du är.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Dom har ett klart begränsat antal fartyg på plats, och var i färd att skicka fler.
Men Turkiet nekade tillträde redan innan den galne turken bestämde sig för att stänga Bosporen.
Inga fler ryska skepp kommer in i Svarta Havet.
Det enda som kommer tillåtas, är att dom som finns i havet, kommer få segla ut om dom anmäler det.

Dom få skepp som finns i Svarta Havet kommer sluta som den djävla konvojen - Med soppatorsk och manskap som lämnar (om det nu är så).

Till skillnad från lastbilar brukar fartyg har bränsle för flera månader, och värme som är oberoende av om man kör motorerna. Flottisterna bor varmt och torrt i sina kojer och kan vänta. Det är inte alls lika illa som att frysa och trängas i en BMP och skita i ett dike.
Citera
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Du tror dom slagit läger alltså.
Ok.

Jag köper inte det bara.

Det behöver du inte heller! Om du ledde denna operation, skulle du då inte ha en reserv om de skulle gå dåligt på något avsnitt?

Eller skulle du ha gått in i ukraina utan en reserv?
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Sitter du här och vill ge Putin goda råd om hur han ska skada/ förtrycka Sverige? Nice.

Släpper den galna Kreml-diktatorn en enda bomb över Sverige eller Finland ska båda länder omedelbart gå med i NATO. Givetvis. Det finns ingen gräns för vilka sjuka ambitioner Putin kan tänkas ha. Hans agerande i Ukraina har sopat bort alla tvivel. Mad Vlad är den nya Hitler och allt runt honom blir till fysisk eller ekonomisk aska. Han är ett levande atomvapen.
Så kan man se det, men jag är övertygad om att jag är långt efter den ryska regimen vad gäller strategi. En normalt tänkande människa förstår att jag snarare vill förbereda vårt folk.

Möjligt och även troligt att vi tar ett snabbspår in i NATO, men som Ryssland agerar tycks de absolut redo att ta risken. Ett svenskt natomedlemskap är ingenting jämfört med Ukraina, och det är att skrämma länder till att hålla sig utanför vad Ryssland gör i Ukraina som är delmålet.
Citera
Medlem
Hoppas de kör på biobränslen och att alla pansarvagnar har katalysator, annars blir Greta arg igen, och då får Putin det hett om öronen...
Citera
2022-03-03, 09:06
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Det gör man, men tack gode gud att vi har militärexperten Sonnenwende här som minsann analyserat allting! Tack!
Varsegod det var det lilla, alltid kul att hjälpa klappmongon förstå komplexa skeenden.

Lite mer ryskt skrot i Sumy

https://mobile.twitter.com/TheDeadDistrict/status/1499286414080495618/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in