2022-03-02, 23:08
  #1
Avslutad
Citat:
02 mars 18:26, Kontroll person/fordon, Örebro län

Polisen har under kvällen observerat och dokumenterat ett flertal drönare som genomfört flygningar i anslutning till skyddsobjekt.

Drönarna har observerats på ett flertal platsen i länet och det har med anledning av omvärldsläget och tidigare flygningar över kärnkraftverk ansetts angeläget att ta reda vad flygningarna har för syfte, vilka som ligger bakom flygningarna samt att hitta piloterna som flyger drönarna. En större polisinsats har under kvällen arbetat med ärendet, vilket fortfarande pågår.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/mars/2/02-mars-1826-kontroll-personfordon-orebro-lan/

Vad vet vi mer om händelserna och polisinsatsen?
Citera
2022-03-02, 23:11
  #2
Avslutad
Troligtvis inget att bry sig om. Kan vara en vanlig svenne som är ute och flyger. Alla är så jävla domedagskåta just nu.
Citera
2022-03-02, 23:14
  #3
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Troligtvis inget att bry sig om. Kan vara en vanlig svenne som är ute och flyger. Alla är så jävla domedagskåta just nu.

Ja, det var ju ett himla liv om dessa drönare för någon månad sedan över hela landet och särskilt över Stockholm.
Citera
2022-03-03, 00:05
  #4
Avslutad
Citat:
Lars Hedelin säger vidare till Expressen att han inte kan gå in på vilka skyddsobjekt som drönarna har observerats vid. Han säger dock att vaksamheten kring skyddsobjekt nu är höjd.

– Vi har ett omvärldsläge som är förändrat. Med anledning utav det är vaksamheten runt våra skyddsobjekt höjd. Här har vi någon form av flygverksamhet som inte är känd utav oss. De ska inte vara där, säger han.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
2022-03-03, 00:06
  #5
Medlem
samtron12s avatar
Vad kan det tänkas vara för skyddsobjekt i Örebro den flög över?
Citera
2022-03-03, 00:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Vad kan det tänkas vara för skyddsobjekt i Örebro den flög över?

Det är i Örebro län, hela Boforsområdet i Karlskoga tillhör detta län.
Citera
2022-03-03, 00:12
  #7
Moderator
HelgeBuks avatar
Rysslands invasion av Ukraina 2022 --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2022-03-03, 00:16
  #8
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Troligtvis inget att bry sig om. Kan vara en vanlig svenne som är ute och flyger. Alla är så jävla domedagskåta just nu.

det är knappast några svenssons som flyger med sina hobbex drönare.. garanterat ryssen som vill skrämmas.. hade det varit så hade man lokaliserat rätt så snabbt då dom har inte så värst bra räckvidd... detta är mer militära grejer o förklarar varför man inte kan hitta föraren.
Citera
2022-03-03, 00:17
  #9
Medlem
kalkryggars avatar
Ni måste förstå att ryssen självklart opererar i Sverige i detta nu. Förmodligen så är det minst ett hundratal från Wagnergruppen som är här och donar. Vissa förbereder sabotage och andra kartlägger strategiska personer för snabb likvidering samtidigt som anfallet kommer (enligt rysk strategi).

Men jag tror också att det är minst lika troligt att det är kineser som är här och utforskar, testar, spionerar i olika syften. Jag tror att båda är här och donar i detta nu.

När det är ett flertal drönare som flyger vid just skyddsobjekt och det är problematiskt att få klarhet i vem som flyger så vet man redan att det är främmande makt.

Jag kan tänka mig att ryssen förbereder en "hämndattack" som slår ut om några dagar, någon vecka. Det kommer inledas med att vi förlorar elen och internet kommer gå ner. Sen utför ryssen någon slags attack och snabbt drar sig tillbaka. När lyset och internet kommer tillbaka så fattar ingen något och någon timma senare så har vi någon svart rubrik i Afton-tramset.
Citera
2022-03-03, 00:24
  #10
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samtron12
Vad kan det tänkas vara för skyddsobjekt i Örebro den flög över?

Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband FMTIS verkar vara beläget i Örebro?

Fakta FMTIS
Förkortning: FMTIS
Ort: Örebro
Personal: 1 750

"Försvarsmaktens telekommunikations- och informationssystemförband, FMTIS, säkerställer Försvarsmaktens förmåga att kommunicera och leda - dygnet runt, året om. Förbandet har ett samlat ansvar för Försvarsmaktens tekniska ledningssystem som stödjer militära insatser till sjöss, på land och i luften – i Sverige och utomlands.

FMTIS är Försvarsmaktens nätoperatör med ansvar för försvarets eget nät för tele- och datatrafik. Ansvaret omfattar hela kedjan, från anläggningar och transmissions- och bärarnät till applikationer, servrar och datorer. Arbetet sker på strategisk, operativ och taktisk nivå.

Förbandet är ständigt insatt och verkar i fred, kris och krig. FMTIS har över 1 400 medarbetare och finns på mer än 30 orter runt om i landet."

https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/forsvarsmaktens-telekommunikations-och-informationssystemforband-fmtis/
Citera
2022-03-03, 00:30
  #11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
det är knappast några svenssons som flyger med sina hobbex drönare.. garanterat ryssen som vill skrämmas.. hade det varit så hade man lokaliserat rätt så snabbt då dom har inte så värst bra räckvidd... detta är mer militära grejer o förklarar varför man inte kan hitta föraren.

Att man inte kan hitta den som flyger beror på att Sveriges försvar är... ganska så kasst.
Citera
2022-03-03, 00:34
  #12
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Att man inte kan hitta den som flyger beror på att Sveriges försvar är... ganska så kasst.

jo men du måste förstå att pratar vi nån militär drönare så kan föraren vara en jävla bra bit borta, lite skillnad mot dom leksakerna vanliga människor leker med... men visst det är illa oavsett utländska makter eller privatpersoner vi pratar ändå skyddsobjekt då får dom fan se till o rusta upp försvaret där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in