2022-03-02, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
18!? I Sverige är alla män, åldrarna 16-70, totalförsvarspliktiga! Men du har rätt annars. Zelenskys anbefallning är helt rimlig och kan knappast kallas exceptionell.

18-70 är rätt, jag skrev också 18-60.
Citera
2022-03-02, 22:49
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Var bajsar man om man sitter i en lastbil?

Man låter det torka och sedan borstar bort det.
Citera
2022-03-02, 22:50
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rysk Putlerpolis griper en överlevare från belägringen av Leningrad för att hon vill att kriget i Ukraina skall stoppas.

https://twitter.com/AlexKokcharov/status/1499080826599919633
Där tar faktiskt polisen det försiktigt, skönt det.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Äsch. Bara tramsande av ryssarna i säkerhetsrådet. De har onekligen fullt upp i Ukraina så att försöka invadera andra länder i det här läget vore ren idioti, men de gormar väl om att allt och alla riskerar både ditt och datt om de "blandar sig i" deras nuvarande projekt.
Citera
Medlem
Mongoprofetens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Det kan väl hända att det är (många) fler bakom det här, att det finns ett antal länder som har vetat om detta i förväg och gett sitt godkännande och gillande. Kina och Indien t ex. Tror inte att Kina är på västvärldens och Natos sida direkt, de spelar lågt nu bara ifall det skulle gå fel.

Kanske.

Nu är vi inne på något här, detta är vad jag menar att det är något som händer bakom kulisserna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wejo
Sluta spamma ffs.
Börjar svara! Så slutar jag spamma.
Jag tycker att det borde få putin att fundera lite "nä vi i Sverige tänker inte försvara oss här kör vi med vedergällning rakt av"
Det blir ju väldigt svensk samtidigt självutplånande men med lite sting.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Jodå haha vi har fattat, det går som på räls, haha

Ja, Rysslands fredsbevarande insats i Ukraina går som tåget. Bara propagandister i Väst tror att Ryssland hade tänkt genomföra en massiv och hänsynslös ”invasion” och inta landet på två dagar och sedan "ockupera" det.

Dessa talar mot bättre vetande. Ryssarna är alltid strategiska och metodiska, låter vänta ut fienden – samtidigt som det systematiskt har krossat Ukrainas militära infrastruktur, har suveränitet i luften, har flyttat fronten i öster 5-6 mil västerut på lika många dagar, har intagit flera stora städer och mycket territorium.

Ukrainas framtid är uppenbarligen hotad eftersom juntan i Kiev inte önskar kapitulera och därmed bevara staten Ukraina. Nu verkar en hel del peka på att Ukraina blev en 30-årig historisk parentes.
Citera
Medlem
Aakkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Skriftlig källa?
Jag uppfattade inte så.

USAs FN ambassadör ska ha sagt under FN möte i kväll att Putin hotar att invadera Finland och Sverige.

Vi får vänta och se lär komma mer uppgifter om det, grävmaskinerna på olika mediehus går väl på högvarv just nu
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Varför är väst/Nato rädd för en ekonomisk dvärg och en militär makt utan potens

Förklara för mig som att jag är 6 år gammal.

Det är pga hans kärnvapen.

Ryssland är en ekonomisk dvärg. Rysslands BNP är bara 2-3 gånger större än Sveriges BNP, fördelat på en mycket större befolkning. Men de har kärnvapen, och då kan man inte ignorera dem.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Vet du inte vad det innebär när ett land växer organiskt? Vi pratade om ekonomin ju, när ett land växer organiskt, vet du inte vad det innebär?

Det innebär att man växer med pengarna man har (genom att återinvestera) istället för att ta massiva lån för tillväxt. Det innebär att BNP å köpkraft blir betydligt lägre men att ekonomin är hälsosammare.
Organisk tillväxt brukar appliceras på företag. Sättet du skrev på lät märkligt, i synnerhet eftersom Ryssland är ett korrupt land med kapitalismens sämsta sidor.
Citera
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Är väl inget nytt och Finland är inte alls med i Nato.
Putin har väl hotat Sverige och Finland sedan förra veckan flera gånger?

Jo men detta lät som att det skulle vara något nytt hot från idag.

Och Finland-Nato misstaget har jag bett om ursäkt för nu två gånger men jag misstänker att citeringarna kommer hagla tills det hamnar för långt bak i tråden :P

Då jag brukar låta mina misstag stå och inte redigera. Förutom rena stavfel då förstås.
Citera
Medlem
Yaskos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det finns obekräftade uppgifter om att Turkiet ska skicka fler drönare då de flesta troligen är nedskjutna.
I övrigt är det även en fråga om resurser.

Ovanligt tyst från turkisk håll om nya drönare, jag ser inget som bekräftar detta i mitt flöde. Turkiet har själv ca 200+ stycken i sin arsenal. Men folk överdriver drönarna för mycket, de kan inte ändra utgången i ett krig som detta i det längre loppet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in