2022-03-02, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Ryssarna kan flyga in mkt hemvärnstrupper.

Visst kan dom men eftersom dom bara mobiliserat 190.000 man till hela invasionen och en hel del har gått förlorade så tvivlar jag på att man kan hålla staden.

Vad gör man med borgmästaren? Och polischefen? Man befinner sig alltså i ett land där man är en inkräktare och hela denna aktion är oklar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Ryssarna kan flyga in mkt hemvärnstrupper.

Nej, det kan dom inte.
1. Fortfarande principiellt olagligt att föra värnpliktiga utanför Ryssland, dom som finns i Ukraina nu har blivit tvingade att skriva på värvningspapper.
2. Tar lång tid att få fram reservister som gjort värnplikten för längesedan. Dessutom har de flesta kvarvarande ryska stridsvagnar och stridsfordon stått utan underhåll i malpåse i 30 år och är knappast i återställbart skick.
3. De Ryska trupperna som befinner sig i Ukraina nu är resultatet av över ett halvårs styrkeuppbyggnad längs gränsen. Då de består av lätt gripbara styrkor tar det förmodligen ännu längre tid att få dit fler.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Innan NATO = Ukraina hade inte tillgång till kärnvapen.
Under NATO = Ukraina har tillgång till kärnvapen.

Kärnvapen = Farligt.

Förstår du?
Följer vi denna logik så kan NATO-länderna anfalla Ryssland med anledning att de har kärnvapen, och det anses vara ett hot för den Nordatlantiska Pakten
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Vad svamlar du om? Enda ifrån början när NATO lade fram förslagen att Ukraina skulle gå med NATO har Ryssland sagt att det aldrig kommer hända. NATO är de som har pushat för detta, det är de som indirekt startat kriget i Ukraina då de vet om att Ryssland inte kan låta det ske pga nationell säkerhet.

Det var ju precis det jag sa.
Citera
Medlem
sista-vagen-uts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Det tog lite tid men väntar efter morgonen bilder från tågstationen. Nu börjar testet för ryssarna att undvika bli dödade av folket som smyger med SVD och Zbroyar Z-10 i buskarna och från olika byggnader ingen lätt uppgift.

This*
Att bara gå in och ta en stad som, "that was easy". och för varje barn, kvinna, pappa som dör föds 2+ nya "soldater". ha så kul att behålla staden ryssen.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Davy
Tror du att det finns kärnvapen utplacerade i varje natoland som landet själva kan förfoga över? Seriöst, hur står det till?

Sen så delar Ryssland sedan tidigare gräns med natoländerna Estland och Lettland. Så dett har inget med det att göra.

Det var en förlust de svalde, men Ukraina var droppen.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Vad jag säger har ingen inverkan på hur detta kommer att sluta. Inte att du hoppas heller.
Ryssarna vinner kriget, det borde alla fatta och det är mycket sorgligt.
Trots vinst kommer Putin att vara körd, det fattar han nog och det oroar mig.
Risken för att han använder kärnvapen ökar för var dag, tyvärr.
Ryska plan över Gotland oroar mig inte speciellt mycket.

PS finns iofs ingen vinnare i detta som IDIOTEN drog igång DS
Citera
Medlem
GangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Synen på Ryssland i Serbien är en väldigt komplex historia. De som stödjer honom fullt ut är dumma nationalister som knappt vet hur man gör en omelett. Dvs idioter. Sen finns det många som gillar Ryssen som folk, och det sträcker sig längre bak än Sovjet. Har med religion och kultur att göra.

Sen vad folk tycker om Putin och hur Ryssland fungerar som stat idag är ganska solklar. Vad flyttar de flesta Serber? Jo Australien, USA. Ryssland är egentligen inte ens en viktig faktor i våra liv mer än att det är kul när dem retar upp Amerikanen.

Tack. Jag håller med dig, det finns en rätt krånglig historia som sträcker sig rätt långt, även om Balkankriget var den som utlöste det där lilla sista. Jävligt tråkigt, krig är skit var det nu än händer. Att vi känner större intresse just nu är för att det händer på vår egen bakgård och det krävs väldigt lite för att det kommer att sprida sig.
Citera
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karppa
Alla svenskar som håller på Putin måste hoppas att han tar över Sverige också, annars förstår jag inte dem.
+1. Potentiella landsförrädare hela bunten, som förhoppningsvis inte ens gjort värnplikten eller ens har något ideellt engagemang i Hemvärnet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Oavsett om han överlever eller inte, kommer han hyllas som en hjälte. Med ett försvar som är extremt mycket mindre än Rysslands ockupationsstyrka håller han dem i schack.

Hur är deras försvar mindre än Rysslands?
Ukraina har drygt 240k soldater + 220k reserv + hur många civila som helst vs drygt 200k ryssar.
Citera
Medlem
Fram till förra året så kunde jag hålla med om att Putin var en stark ledare som inte gjort några stora övertramp, iallafall inte jämfört med USA.

Men det som skett nu sista veckorna och framförallt nu sista veckan har totalt förändrat allt. Allt som Putin under sina år vid makten har byggt upp får anses vara raserat hela vägen ner till botten.

Det är ärligt talat mycket märkligt av Putin att välja anfalla hela Ukraina. Han hade kunnat gå in i utbrytarregionerna och agerat som fredsstyrka där och stannat med det.

Men samtidigt så tror jag att han blev utmattad, förbannad och fick nog av USA/NATO/EU som ändå varit väldigt aggressiva mot Ryssland precis hela tiden.

Vi har ju också här i Sverige sett mer och mer rysshat växa fram och krigshetsandet, speciellt sedan tiden då ubåten körde upp på land och Sverige i flera årtionden jagade icke befintliga ubåtar.

Så jag hade nog ändå känslan att det skulle sluta med krig, men fram till förra året så trodde jag att kriget skulle bryta ut när Putin lämnade ifrån sig makten till någon annan ryss som inte var lika lugn och skicklig.

Men ja, nu står vi där med krig och KÄRNVAPENHOT från Putin.

Jag hoppas att ryssarna får soppatorsk och att vi får se hela makteliten i Ryssland kollapsa, så Ryssland får en chans till en nystart och en mer positiv ekonomiskt demokratiskt utveckling.

Isåfall kanske ryssarna även blir medlemmar av EU och då blir världsituationen kanske mycket annorlunda än den varit under hela mitt liv.

Jag tror inte ryssarna vill ha krig, jag tror inte att de har vapenmakt att invadera andra länder och jag hoppas att PUTIN inte väljer kärnvapenkrig trots att han inser att han inte har någon framtid.
Citera
2022-03-02, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Sedan landet blev självständigt efter upplösningen med Montenegro så har man påstått sig vara militärt neutrala. Ni skulle blivit förvånade över hur mycket militärövningar Serbien har med NATO.

https://rs.usembassy.gov/our-relationship/policy-history/military-partnership/

De har nära samarbeta med Ohio National Guard. Men de har övningar även med Ryssen.
Var faktiskt på plats när de hade en öppen övning/träning med Amerikanska Navy Seals 2020.

De har dock köpt mycket vapen, flyg etc från Ryssland då deras system är sovjetiska sedan tidigare och i nuläget är det de enda logiska med tanke på ekonomin.

Tack för svaret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in