Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-02, 20:54
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det är så som du säger och återställa relationerna mellan Ryssland och Väst det går snabbt då Puttin är borta och ett annat styre inträtt, MEN det var som en professor sade det kommer ta tid 2-4 generationer INNAN man kan se den effekt av ett demokratiskt styre i Ryssland men det kommer komma!
Kanske. I Tyskland efter andra världskriget gick det oerhört fort – men de hade stöd från väst. Om den stora ryska medelklassen kan tänka sig att ta hjälp från väst för att bygga upp en modern demokrati så kan det gå fort.
Citera
2022-03-02, 20:54
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Dricker du vodka, jag visade hur dom ryska aktierna har fallit dom senaste tre dagarna och du börja svamla om växelkurser.

Hela er propagandaavdelning snurrar ihop vilka konton ni skriver ifrån.

Aktierna har gått ner -56%, -52% och idag -66%.

Konstig att Flashback tillåter ryska trollkonton eller konton som medvetet sprider falsk propaganda som gynnar Ryssland.

Under dessa omständigheter är aktiekurserna ointressanta. Det intressanta blir vad som händer på sikt.

Samma sanktioner mot Sverige hade krossat Sverige.
Citera
2022-03-02, 20:55
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
5k P-skott plus att Ann Lindhe haft jävulsk attityd.

Det kommer smälla. Förhoppningsvis blir Sthlm bombat.
Isåfall är väl varenda EU-land snart på väg att hamna i krig med Putin. Finland, Tyskland och Estland vet jag på rak arm har skickat defensiva vapen till Ukraina.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Tjuvheder enligt ditt och mitt synsätt, ja.

Men för att förstå fienden, måste man även förstå att dom inte ser det som någon tjuvheder, utan enbart heder.
Oligarkernas pengar är objektivt skitsmutsiga, men uppfattningen har noll värde om man skall försöka sig på att begripa det ryska hederssystemet kring detta.

Trams. När väl Putin trampar i klaveret så kommer dessa hedervärda oligarker göra allt för att distansera sig från honom för att rädda sitt eget skinn.

Inget som är unikt förtjust rysk tjuvheder direkt.
Citera
Medlem
Moldavien kommer att ansöka om EU-medlemskap, uppger moldaviska medier.

Landets president hade tidigare i dag ett möte med EU:s utrikeschef Josep Borrell.

Även Georgien meddelade i dag att de vill bli medlem i EU.
Citera
Avstängd
Medan Rysslands handel med Kina nästan helt var i amerikanska dollar 2013, är mindre än hälften av den nu, även om handeln mellan de två länderna har ökat i andra valutor. När det gäller Rysslands militära handel med Indien, är allt i rubel. Detta är anledningen till att sanktioner i USA-dollar inte ger samma kraft som de en gång gjorde
Citera
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Missil träffat vis tågstationen i Kiev. Slagit ut värmesystem, är det någon gas anläggning där? Hashåll i Ukraina är väl främst uppvärmning med naturgas? Eller har de fjärrvärme system också?

Sverige-Ukraina har ett samarbete som gäller utveckling och förnyelse av fjärrvärmesystem i Ukraina, naturgas används vid fjärrvärme produktion, är ett gammalt system Ukraina har.
Citera
2022-03-02, 20:56
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Kan du skicka källa på detta, där Putin själv säger att han aldrig ska invadera Ukraina.

Litet hopkok av folk som arbetar under Putin.

Russian officials' denials of plans to invade
Despite the Russian military build-ups,[96] Russian officials over months repeatedly denied that Russia had plans to invade Ukraine.[45][46][97] On 12 November 2021, Putin's spokesman Dmitry Peskov told reporters that "Russia doesn't threaten anyone"[45][46] and on 12 December, he said that tensions regarding Ukraine were "being created to further demonise Russia and cast it as a potential aggressor".[45]

On 19 January 2022, Russian deputy foreign minister Sergei Ryabkov said that Russia does "not want and will not take any action of aggressive character. We will not attack, strike, invade, quote unquote, whatever Ukraine."[45] On 12 February, Kremlin foreign affairs adviser Yuri Ushakov described warnings of an invasion as "hysteria".[45][46] On 20 February, Russia's ambassador to the US Anatoly Antonov said that Russian forces "don't threaten anyone. ... There is no invasion. There is [sic] no such plans."[46]

The US sought to counter Russian denials by releasing intelligence relating to Russian invasion plans, including satellite photographs of buildup and movement of Russian troops and equipment near the Ukrainian border. The US also claimed the existence of a list of key Ukrainians to be killed or detained upon invasion.[98]

On 31 January, Colonel-General Leonid Ivashov, as chairman of the Russian Officers' Assembly, issued an appeal against Russia's war with Ukraine.[99] He accused Putin and the leadership of Russia of preparing such a war and called on them to resign.[100][101]

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_Russian_invasion_of_Ukraine
Citera
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Det vet jag inte. Hade Maggan skickat in mig i Finland under pretensen att det bara rör sig om en övning hade jag nog också kastat vapnet och letar upp Jarmo för att överlämna mig när jag fick reda på att det var "på riktigt" också. Sen kan vi också ställa frågan om hur fan gemene soldat avlönas för tillfället för inte fan bränner Putin utlandsreserven på fotfolket och rubeln är ju värd mindre än afghansk jizya för tillfället. Jobbar du gratis eller ger du chefen en smäll om han slutar betala dig?

Att försvara sig från att dö är 100 procent naturligt för alla varelser om det är möjligt.

Det som sker är inget konstigt.

Om du tycker att det är fel så får du predika vidare om det nån annanstans lilla gumman.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Jag tror inte kränkningarna av vårt luftrum är något att hetsa upp sig över. Från vad jag hört från en som jobbat inom flygvapnet så sker det med ganska jämna mellanrum att ryssen inte respekterar gränserna, men det är bara när Försvaret går ut med det eller när en reporter får nys om det som vi får höra det.

Någon med lite mer insyn kanske kan bekräfta eller dementera.

2016 och 2017 kränkte Ryssland vårt luftrum och även i juni förra året
Citera
2022-03-02, 20:57
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porryhatter
Från Reuters:
"EU to include crypto currencies in Russia sanctions - French Finance Minister"
https://twitter.com/phildstewart/status/1499078382407102470

Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Jag kan inte annat än att undra hur det ska gå till.
Jag tror man greppar efter allt nu vare sig det är praktiskt genomförbart eller ej.

Detta är intressant. Genomförbart eller ej?

Med tanke på att det är Frankrike som uttalar sig så är jag säker på att det finns substans bakom det. Encrochat var väl också "omöjligt att avlyssna" tills fransmännen bestämde sig för att göra just det. Jorå.
Citera
2022-03-02, 20:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Ukrainska specialstyrkor är inte jätteglada på ryska artillerister som beskjuter civila mål.
Hotar att slakta dem som grisar.

https://mobile.twitter.com/IAPonomarenko/status/1499090277197357056?cxt=HHwWgIC5qcSq680pAAAA
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in