2022-03-02, 20:48
Medlem
Tonyos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Jag tror vi kommer bli attackerade innan fredag.
Vad baserar du det på?
Citera
2022-03-02, 20:49
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Extremt dåliga nyheter om så få invasionssoldater har dött.

1 500 döda på 5 dagar innebär någonstans runt 3-4 000 sårade på det. Dvs 1 000 förluster per dag.

Om det fortsätter i 10 dagar till så har Ryssland alltså totalt 15.000 förluster. Fortsätter striderna i 20 dagar till så har man 25.000 förluster, vilket man inte klarar av dvs då är för många stridande förband i invasionsstyrkan sönderslagna. Det är så man får räkna.
Citera
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
87 är helt utfasad för NLAW istället. NLAW kan vilken idiot som helst hantera. Bara sikta på det du vill bekämpa i 3 sekunder sedan trycker du av släpper vapnet och springer som fan.

Försvarsmakten uppskattar att det med m/86 krävs tre träffar för att slå ut ett pansarskyttefordon och för att uppnå detta bedöms det krävas att man avfyrar 5-6 pansarskott.
Säger en hel del om vilket jävla skit dom skickar till Ukraina.
Senast redigerad av cazzofiga 2022-03-02 kl. 20:51.
Citera
Medlem
Jag blir så jvla trött på snack om spetsnaz. Ingen här verkar veta vad det är. Spetsnaz kan vara allt till de poliser är med i vanlig polisräd till specialpoliser, gränsvakter till kommandosoldater. Så vanliga soldater kan var Spetsnaz, enda skillnaden är att de ska utföra specialuppdrag till riktigt tränande kommandosoldater.

Ryssarna använder andra militära termer än väst. En rysk taktisk bataljonsgrupp har ganska få soldater men mycket integrerat artilleri. Den kan kanske bara har 200 infanterister men sen har den 10 stridsvagnar, 40 infanterifordon och flera artilleribatterier sammanlagt runt 800 soldater. Det innebär mycket eldkraft och rörelseförmåga, om logistiken fungerar. Dock så fungerar de dåligt i stadsstrid då de har få infanterister. Varför tror ni Ukrainarna stannar i städerna för? Det är också ett skäl till att Ryssarna behöver spränga sig fram i städer

NATO är annorlunda organiserat och använder andra termer.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Jag tror vi kommer bli attackerade innan fredag.
Du tror inte Putler har fullt upp med sin invasion av Ukraina? Känns spontant inte så sannolikt att han är intresserad av att avdela styrkor till Sverige.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Missil träffat vis tågstationen i Kiev. Slagit ut värmesystem, är det någon gas anläggning där? Hashåll i Ukraina är väl främst uppvärmning med naturgas? Eller har de fjärrvärme system också?

De har fjärrvärme i f.d. Sovjet. Men fjärrvärmeverket kanske använder naturgas.
Citera
2022-03-02, 20:50
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Varför gör dom ingenting åt det då... Upp med lite Miggar och jobba på lite.

Bomba a la Serbien.

Eller vill dom att Ukraina skall raderas från kartan?
Ingen i Väst bryr sig om Ukraina egentligen. Bättre att kriga by proxy i Ukraina än att Putin bombar Sverige. Jag är svensk, och min lojalitet ligger hos mitt folk på plats 1, 2,3, 4 och 5. På plats 6 och 7 ligger norrmän och finnar, och sedan följer danskar och islänningar... Ukrainare finns knappt på listan, och jag är nog inte så speciell ur det hänseendet.

Det blir inget bombande a la Serbien. Det blir nötande uttröttning så länge det håller.
Citera
Medlem
Jag roar ju mig som bekant med att följa Marcus Oscarsson's FB inlägg och framför allt vanliga Svenssons kommentarer. Han postade ju breaking news att Ryssland kränkt svenskt luftrum. Man är ju nästan mer rädd för korkade svenskar som har en sjuklig krigshets än ryssen.

Det är väl inget unikt att länder kränker varandras luftrum årligen, visst lite mer uppseendeväckande idag, men att skjuta ner dem. Jävla vad smart det skulle vara då.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du tänker att kineserna vågar ta risken att själva få sanktioner på sig? Inte en chans i helvetet. Ryssland står ensamma, endast stödd av diktaturen Belarus.

Med tanke på att kineser köper olja från Iran, ja

Ska vi införa sanktioner mot Kina? Haha.

Kina har snart egen halvledarindustri också.
Citera
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
För vår del är gödningsmedel det stora problemet som jag ser det.

Korrekt. Den enda kategori av import som för Sverige är betydande från Vitryssland. Dåligt för bönderna i Sverige men inte en anledning för oro för folkförsörjningen.

En handlingskraftig regering hade satt igång inhemsk tillverkning av gödningsmedel imorgon och samtidigt infört ett ekonomiskt stöd till svenska bönder så de kan överleva ekonomiskt till dess produktionen är igång även om de inte kan odla i år.
Citera
2022-03-02, 20:51
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Du har helt rätt. Det finns ingen väg ut för Putler förutom ett skott i pannan och i stort sett alla omkring honom har intresse av att han försvinner så att situationen kan återgå till det normala.

Det kan gå snabbt att återställa relationerna mellan Ryssland och resten av världen. Putler behöver försvinna och en demokratisk regering behöver tillträda, som ser till att återuppbygga Ukraina och utöver det betalar ett massivt skadestånd.
Det är så som du säger och återställa relationerna mellan Ryssland och Väst det går snabbt då Puttin är borta och ett annat styre inträtt, MEN det var som en professor sade det kommer ta tid 2-4 generationer INNAN man kan se den effekt av ett demokratiskt styre i Ryssland men det kommer komma!
Citera
2022-03-02, 20:51
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Som-nam-na
Var finns det kapitalet? Stora delar är fryst utomlands och även om man nationaliserar landets tillgångar så lutar det åt en total katastrof i vardande för det ryska folket.

Känns genuint korkat att utgå ifrån olustiga känslor när fakta finns.

Påtvingat folkstam? Jotack, vi har ju verkligen sett prov på den enorma stridsmoralen hos tonåriga värnpliktiga pojkar från tundran med 3 månaders militär utbildning.

Det är bara en fråga om när ryssarna börjar äta upp varandra, de över 20miljoner ryssar som lever i fattigdom och svält.. hur många är dom om ett par månader tror du?

Har även skrivit att landet Ryssland äts upp inifrån.

Problemet är att vi inte vet hur mycket pengar eller resurser det finns i den ryska staten och närmast militära förmågor.
Putin är inte direkt brydd med att hans folk lider så länge hans militär är stålfast, och vi vet inte vart hans huvudfokus ligger.
Hos folket sitt, eller hos maktens hans?
Jag är ju mer benägen att gissa på sistnämnda, därav jag har denna olustiga känsla.

En vecka har gått och ryska styrkor fortsätter angreppet.
Man skall inte ta uppfattningen från ett antal videos på ryska soldater som gett upp/besegrats.
En stor majoritet krigar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in