2022-03-02, 18:42
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Intressant att ni har ett sådant hat för Ryssland. Ni sitter och runkar åt rena fantasier som inte kommer hända. Ryska ekonomin kommer att bli fine. De går samma öde till mötes som Iran. Sedan släpper man sakta sanktionerna när Europa inser att deras ekonomi blir allt för mycket påverkat.
Europas ekonomi kommer inte påverkas överhuvudtaget mer än att försvarsbudgeten kommer öka enormt samt nya kärnkraftsreaktorer måste snabbplaneras in i hjärtat av Europa.

Vi får handla polsk vodka och svensk Kalles kaviar tyvärr men ibland får man offra sig för den goda saken.
Citera
2022-03-02, 18:42
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Skulle nog tro att ryssarna har fler döda än 498, anfalla är alltid värre än att försvara.
Normalt brukar man få lägga på en nolla när det egna försvarsministeriet presenterar sina "egna förluster". 4980 skulle stämma bättre med dom 5840 som Ukrainska myndigheter uppgett. Det är antagligen en lite överdriven siffra.
Citera
2022-03-02, 18:43
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
En alldeles för enkel analys av situationen i min mening, men jag får känslan av att du inte är speciellt intresserad av att förstå vad som motiverat ryssarna. Notera även att det är en stor skillnad mellan att förstå, eller åtminstone försöka förstå, och att försvara något.
Jag förstår. Psykopati är väldokumenterat. Putin checkar massor av boxar på psykopatchecklistan PCL-R.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Intressant att ni har ett sådant hat för Ryssland. Ni sitter och runkar åt rena fantasier som inte kommer hända. Ryska ekonomin kommer att bli fine. De går samma öde till mötes som Iran. Sedan släpper man sakta sanktionerna när Europa inser att deras ekonomi blir allt för mycket påverkat.
Tror tvärtom att EU har lärt sig att inte lita på Putin. Kommer inte göra sig beroende av honom igen.
Hoppas vi ställer om till grön energi blandat med kärnkraft i rekordfart nu. Så kan Putin sitta där med sin olja.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Folk hatar inte Ryssland, folk hatar Putlers mycket ondskefulla diktatorregim.

Källa?

Källa? Allt tyder ju på det motsatta.

Källa? Allt tyder på det motsatta.

Du säger att alla andra ska erbjuda källor när du inte ens kan göra det för dina egna påståenden.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pettersson72
Japp ännu fler döda ryska soldater i urban krigföring går det 5 anfaller på 1 försvarare.

Beror kanske på hur man går fram?

Ryssarnas metoder såg ganska trevliga ut i kanske 3 dagar, men nu är det artilleri och ännu mer artilleri som gäller; det är vad de är bra på.
Citera
Medlem
VinnieLaxs avatar
Kollat lite Flightradar idag. Ser att US Air Force (USAF) cirkulerar utanför gränsen nära Moldavien? Vad beror det på?
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag är mycket väl medveten om det men FN borde i alla fall försöka.

Det har man väl gjort? Ryssland lade väl sitt veto i säkerhetsrådet och en resolution i generalförsamlingen ger väl inte så mycket om säkerhetsrådet är splittrat.

Saken är den att visst, FN kan ha en fredsbevarande funktion, men i realiteten endast om de gamla stormakterna som sitter i säkerhetsrådet inte är insyltade i den aktuella konflikten.
Citera
2022-03-02, 18:44
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Om invasionen varit framgångsrik eller ej beror väl på vad deras plan är. Den vet ju varken du eller jag. Man kanske har planerat på ett månads lång invasion? Baghdad tog det 30 dagar att ockupera efter betydligt längre användning av kryssningsrobotar mot städer.

Man kanske vill minimera civila dödsoffer?
Man kanske vill minimera döda soldater?
Man kanske vill omringa städerna istället för gå in i dem?

What do I know. Vi får väl se med facit i hand efter kriget.

Det är ovanligt att vilja dra ut på ett krig. Det ökar antalet stupade, inte minskar som du tror.
Det ökar kostnaden, och det är dyrt att kriga. Vanligen vill man lösa sin uppgift och nå målen så fort som möjligt.

Men du har ju rätt i att ingen här vet hur planen såg eller ser ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Normalt brukar man få lägga på en nolla när det egna försvarsministeriet presenterar sina "egna förluster". 4980 skulle stämma bättre med dom 5840 som Ukrainska myndigheter uppgett. Det är antagligen en lite överdriven siffra.

Japp rent taktiskt är Ukraina smart, de slår till mot ryska försörjningsleder, fordon som ska transportera diesel och mat, ammo och antingen slår ut dem eller tar över dem helt
Citera
Medlem
GangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Du påstår alltså att Ukrainska sifforna är mer tillförlitliga? Ganska komiskt hur folk här använder dödstal som något av värde i diskussionen när vi vet att alla källor är partiska.

Definitivt. Jag litar 200% procent mer på Ukraina, däremot så köper väl ingen allt i blindo. Förutom Iran möjligtvis eller serber i tråden. Ryssland har väl inte någonsin haft rent mjöl i påsen. Kan du ge mig exempel på när de inte har ljugit. Börja gärna från 1900-talet.
Citera
2022-03-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dmkqt
Jag lyssnade på den serbiske ambassadörens tal som föregick röstningen och det lät väldigt pro-ryskt, därav min förvåning.

Spelar ingen roll hur du tyckte det lät. Det är vad den officiella hållningen är.
Har följt detta ett par dagar i Serbisk media och Ukrainska ambassadören har varit intervjuad flertalet gånger och även han välkomnar Serbiens syn på saken och förstår det helt och hållet. Varken Ukraine eller Ryssland har sanktionerat Serbian tidigare så det hade varit lite "fittigt" att Serbien skulle göra det nu.

USA's ambassad välkomnade även Serbiens syn på saken för några dagar sedan. Du kommer dock aldrig höra samma Ryss-hysteri i Serbien likt här. Det betyder inte att Serbien stödjer Putin i detta.

Det är politiska spel, man har mycket att förlora och Serbiska sanktioner mot Ryssen betyder ingeting.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in