2022-03-02, 18:30
Medlem
MeAndTheDevils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Det hela är över snart. Ryssen får en bit av Ukraina (öster) sedan får Ukraina nöja sig med västra delen som blir neutralt.

Varför just öster?
Kan det ha nåt sammanband med naturgas?
Citera
2022-03-02, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Lätt!

Nu har Ryssland presenterat siffror även för Ukrainska döda och sårade:

https://twitter.com/ASBMilitary/status/1499067181665030149

Om Vi vill ha tjänsten Twitter så väljer vi det själva....Du är nu på Flashback!
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Whataboutism. Är det inte du som har använt det som svar hela tiden innan i tråden och nu när du har absolut inget att säga så ägnar du dig åt det själv. Du har verkligen noll koll på det mesta
Jag använde det som ett skämt mot nån Ukrainadåre för jag var trött på att alla Ukrainadårar använder det hela tiden. Det är ett av de störigaste och mest meningslösa inslagen i den antiryska diskursen, och har varit under många år. Och det går alltid att använda åt alla andra håll - det är bara det att det är mest Ukrainadårar som är korkade nog att tro att det är ett slagkraftigt argument.
Senast redigerad av baggebo1 2022-03-02 kl. 18:36.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Är det alla konvojers moder du talar om eller? Står den fortfarande still? Rysslands arme är ju ett stort skämt.

Tar Ryssland av sig silkesvantarna, så blir det ett lidande o dödande som verkligen på all sätt borde undvikas. Zelenskyj borde ta till sig av USA,s råd.

https://www.youtube.com/watch?v=EYk3OyB9juE
Citera
2022-03-02, 18:32
Medlem
Nya siffror kommer ut:

Ryssland: 498 döda, 1597 skadade
Ukraina: 2870 döda, 3700 skadade, 572 fångar

Detta enligt Russian MoD.

Som sagt, båda sidor ljuger i krig, men dessa siffror är mer trovärdiga siffror än 6000 döda putlers, 800 fordon utslagna av en Bayarak på en dag lögner som vi får höra i tråden iallafall. Det är ju bara absurt och autistiskt.

https://youtu.be/RYYv9YdMe9k
Citera
Medlem
GangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Eftersom Putin nu är på jakt efter den Ukrainska presidenten Volodymyr Oleksandrovytj Zelenskyj och i andra hand hans familj så kanske det finns anledning att titta lite på Putins familj. Vi fokuserar lite på hans ena dotter Katerina Tikhonova. Vad kan man säga om henne?. Pappa har varit med och pushat och stöttat och gömt henne för offentligheten. Men samtidigt måste hon ju visa vad duktig hon är och då blir man ändå lite offentlig. Pappa var rädd för en viss kriminalitet när dom bodde Sankt Petersburg. Det gällde då Tambovgänget. Han valde då att skicka Katerina till Tyskland. Observera han var osäker gällande hennes säkerhet. Dottern har givetvis bytt namn såsom kriminella brukar göra. Men fint ska det vara. Man ska ha företag och en massa utmärkelser.

Wikipedia Katerina Tikhonova före detta (Jekaterina Vladimirovna Putina):

https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Katerina_Tikhonova?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_h l=sv&_x_tr_pto=sc

Gänget i Sankt Petersburg Tambovgänget:

https://en-m-wikipedia-org.translate.goog/wiki/Tambov_Gang?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x _tr_pto=sc

Katherinas nuvarande företag: Innopraktika:

https://innopraktika-ru.translate.goog/?_x_tr_sl=ru&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=sc

Vem vet? Kanske återuppstår detta gäng Tambovgänget inifrån ryssland. Så kanske inte ens rysk mark är så säker att befinna sig på.

Tack för ett bra jobb att gräva fram information om denna elaka lilla fega man. Där ser man vilken gangster han tillsammans med sin familj är.
Citera
Medlem
Vad hände i går och bedömning av en krigsvetare vid Svenska försvarshögskolan

LÄGESSAMMANFATTNING

Strider har under dagen fortgått i Kiev, Kharkiv, och Mykolaiv. Belägringen av Mariupol fortsätter med artilleribeskjutning av staden. De stora ryska förstärkningarna på väg mot Kiev har ej ännu nått staden.

Kherson rapporteras ha erövrats av ryska trupper och trupper förflyttas därifrån i riktning mot Mykolaiv.

BEDÖMNING

Tidigare bedömning är oförändrad. Huvudsakliga mål för de ryska förbanden just nu tycks vara Kiev, Kharkiv, Mykolaiv, samt Mariupol. I södra Ukraina verkar de ryska förbanden just nu ha i uppgift att rensa terrängen mellan Krim och Dnjepr; det vill säga området mellan Vasilyevka och Nova Kachovka, som erövrades runt den 24/2. Detta troligast i syfte att säkra flanker och förbindelser bakåt inför en framryckning mot Zaporizhzhia.

De ryska styrkorna i södra Ukraina har hittills uppvisat ett högre stridsvärde än i övriga Ukraina, men min bedömning är att de snart måste göra halt för att återhämta. Troligtvis kommer återhämtning påbörjas av huvuddelen av förbanden så snart terrängen mellan Krim och Dnjepr rensats, Vasilyevka säkrats och en linje utmed väg H-30 tagits. Mindre förband kommer troligast att framrycka norrut utmed väg M-18 i syfte att rekognosera och säkra framryckningsvägarna mot Zaporizhzhia.

Risk för konfliktspridning och eskalering utanför Ukraina föreligger fortfarande, om än fortsatt låg.

HÖGRE STRIDSVÄRDE I SÖDRA UKRAINA

De ryska styrkorna i södra Ukraina har hittills uppvisat ett högre stridsvärde än i övriga Ukraina, men min bedömning är att de snart måste göra halt för att återhämta. Troligtvis kommer återhämtning påbörjas av huvuddelen av förbanden så snart terrängen mellan Krim och Dnjepr rensats, Vasilyevka säkrats och en linje utmed väg H-30 tagits. Mindre förband kommer troligast att framrycka norrut utmed väg M-18 i syfte att rekognosera och säkra framryckningsvägarna mot Zaporizhzhia.

Risk för konfliktspridning och eskalering utanför Ukraina föreligger fortfarande, om än fortsatt låg.

Min egen bedömning:

Ryssarna har gått från Plan A till Plan B. Plan A var att anfalla Ukraina Western Style. Dvs halshugga ledningen och byta regering. Eftersom Plan A var ett fiasko så har man övergått till Plan B. - Krig den ryska stilen - Dvs Spräng allt och sätt in fallskärmsjägare att ta viktiga geografiska ytor.

Ryska soldater visar upp ett lägre stridsvärde än väntat. Jag antar att deras vissa styrkor har ett högre stridsvärde. Det verkar som Ryssarna är starkare i söder än norr. Ukrainarna verkar visa upp ett större stridsvärde än väntat.

Kriget är ingen reklam för ryska smarta vapen. Västerländska missiler kan i princip träffa rätt fönster i en byggnad. Jag har alltid trott att ryska missiler kan träffa rätt hus. Men det verkar som de har svårt att göra det med vissa undantag.

Sen undrar jag vad det Ryska flygvapnet är någonstans. Ryssarna ska ha förbättrat samarbetet mellan arme och flygvapen i Syrien. Det stämmer nog men de är fortfarande väst.

Det, som avgör kriget nu är inte erövrade av platser även det kan hjälpa utan stridsviljan hos både Ryssarna och Ukrainare. Ryska civilbefolkningen attackeras ekonomiskt. Sen vet vi inte var Putins gräns går.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Lite andra tongångar från Larvige Lavrov och Kreml idag.
Dom säger att Ukraina ska själv få välja ledare.
Får se om det är äkta eller ett spel.

I Ryssland har man stor erfarenhet av stölder och övergrepp.. men även av lögner och valfusk.

Lavrov har gått från att varit en respekterad person till en ren karikatyr av en propagandamaskin, helt i jämförelse med Bagdad Bob.

Ett något tragiskt sista uppträdande för en man som snabbt närmar sig att bytas ut, bli obsolet, dö.
Citera
2022-03-02, 18:33
Medlem
Citat:
Lätt!

Nu har Ryssland presenterat siffror även för Ukrainska döda och sårade:

https://twitter.com/ASBMilitary/status/1499067181665030149

Det var inte många dödade soldater om det stämmer på Ukrainska sidan, jag menar hur många har dem i armén hörde först att 100 000 till hade gått med i armén och nu sist så hade 80 000 kommit hem från övriga länder för att slåss. Ukraina bör ju har dubbelt så många som ryssarna om de hade 195 000 totalt och ca 75% av dessa är insatta nu i invasionen.
Citera
2022-03-02, 18:34
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Jag drog till med det för det är ungefär den ration jag själv har sett och sen fått debunkat från det hållet. Jag har sett bilder och filmer som är riktiga så 100% är för mycket.
Om det är färre än 0.5% riktiga vore det inte fel att säga 100% felaktiga.
Citera
2022-03-02, 18:34
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Haha, sa rysstrollet som hela tiden försöker relativisera putins vidriga invasion av Ukraina.
Putin är en gangster.
Putin är dålig för ryska befolkningen.
Putin är den som startat invasionen där ukrainare, män, kvinnor och barn, nu dör. Tillika dör det massa unga ryska män som Ryssland faktiskt behöver för att bygga en framtid.

Jag kan inte ändra det. Putin har gjort allt det här och jag har ingen lust att låtsas som något annat.
Jag har definitivt ingen lust att försvara barnamördaren såsom ni gör.

Vad sägs om att du/ni inte upprepar er hela tiden?

Mvh
Jag skickade en länk där en amerikansk professor kunde upplysa dig hur det ligger till men som naturligtvis du struntade i att titta på utan bara fortsätter med dina totalt meningslösa inlägg. USA är inderikt ansvariga för den här invasionen precis som vanligt. Vart tror du FNs fredstyrkor håller hus som var överallt i forna Jugoslavienkonflikten?
Citera
2022-03-02, 18:35
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Om Vi vill ha tjänsten Twitter så väljer vi det själva....Du är nu på Flashback!
Jag klippte in det som står i länken i tråden så du behöver inte klicka om du inte vill. Länken finns för att folk ska kunna kolla källa. Det är så det går till vet du. Källa ska hänvisas till.

Är det någonting annat jag kan hjälpa tant med när det gäller internet och såna här nymodigheter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in