Citat:
Ursprungligen postat av
B.R.Donut
Hur hade USA reagerar på om Kina ingått en koalition med Canada och placerat trupper längs gränsen? Eller hur hade USA reagerat på om Ryssland velat placera kärnvapen på Kuba? Nä, visst ja, det hände ju...
Att använda ordet "whataboutism" börjar vid det här laget kännas ganska historielöst och slarvigt.
Jag vet faktiskt inte i fallet med Kanada. Men du insinuerar att USA hade invaderat Kanada och börjat bomba kanadensiska städer och döda kanadensare samtidigt som de börjar arresterar inhemska protestanter mot USAs invasion av Kanada och förbjuder all inhemsk media som beskriver ingreppet med fel terminologi?
Orkar inte riktigt med de här spekulationerna. Jag tycker bara att ibland måste man se saker för vad de faktiskt är här och nu.
Men jag kan lägga till (innan det tas upp som argument) att jag anser att USAs invasion av Irak borde ha kritiserats hårdare vid tillfället. Där misslyckades väst inse att vi inte var de goda(även om invasionen faktiskt kritiserats både då och i efterhand). Min förhoppning framåt är att alla oavsett sida blir lite mer på sin vakt att ”call out bullshit” när det kommer till sådana här angrepp.