2022-03-02, 14:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är så man brukar ta kontroll över luftrummet. Det går inte till som Red Baron tid. Det skulle bli för kostsamt.

Det är luftherravälde du beskriver.

Jag talar om att västländer skulle kunna besluta om & upprätta ett ryskt flygförbud över hela eller delar av Ukrainas luftrum i syfte att motverka att civila dödas.
Ukraina har bett västvärlden om ett sådant beslut.

Det skulle dock vara ett extremt vågat tilltag, och i stort sett alla västländer vägrar detta med hänvisning till att det troligtvis innebär direkt militär Nato-inblandning, där ryska stridsflyg helt sonika skulle skjutas ned om dom kränker flygförbuds-zoner.

Jag spekulerar lite i att det ändå kan komma ett sådant flygförbud i takt med att civila offer ökar i landet.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Den där källan är lika trovärdig som Sputnik och Russia Today i nuläget. Det mesta som skrivs är propaganda från båda sidorna.
Dock backas den upp av flera källor vilket gör den trovärdig.
Citera
Medlem
GangBangTanjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det är ju verkligen sjukt underhållande att politiker och "experter" på full allvar tror att Putin inte var förberedd på alla dessa sanktioner. Man kan säga mycket om Putin men dum i huvudet är han inte. Han är förmodligen smartare än vad alla svenska politiker är tillsammans

Eftersom Putin uppenbarligen måste ha varit medveten om alla dessa sanktioner så kan man inte låta bli att undra vad han har i kikaren?

- Vet han något som andra inte vet som snart är på väg att hända?

- Har våra politiker och "experter" helt missbedömt hur pass beroende vi är av rysk gas, som Putin vid ett senare tillfälle kommer kunna dra nytta av för att få västvärlden att lossa på punggreppet?

- Har Putin fått garantier av Kina om att han och Ryssland går säkra efter detta genom att ge Kina tillgång till Rysslands naturresurser? Med andra ord, Putin har sålt delar av landet till Nalle Puh för att säkra den här krigskampanjen.

Vad tror ni?

Synd att han inte delgav hans genialitet till sin egen befolkning vars banker stänger ner, pensioner äts upp av extrema prishöjningar och inflation, företag kursar, folk blir arbetslösa. Ransonering av vissa basvaror väntar runt hörnet. Idrottare får inte längre vara aktiva utanför råttboet. Och detta efter endast en vecka.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntiSthlm2022
Putler ville aldrig ta "över" Ukraina, han vet att han är sjukt hatad där, han vill bara förstöra landet så mycket det går samt skapa tsunamiliknande flyktingvågor till norra europa.

Men kalla det ett fiasko om det känns bättre, han kommer hursomhelst uppnå sina två ovanstående mål.

Intressant. Har Putin berättat det i något av era telefonsamtal, eller messar han sina planer till dig?
Citera
2022-03-02, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Västvärlden älskar frihet och demokrati!
Det är den grundläggande motivationen för alla rättfärdiga krig.

Frihet och självbestämmande är värt att kriga och dö för.
Det tror jag inte en sekund på som västvärlden har utvecklas och snart är vi helt kontrollerade och övervakade som i Ryssland och Kina.

Värt att kriga och dö för? Ukraina gavs nu bort som offer till Ryssland för att vi ska visa vår sammanhållning och styrka.
Citera
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myhr1
Problemet kan ju tänkas bli att ingen kan stoppas vid gränsövergångarna till EU, att ukrainska kombattanter säger fuck this och drar, min fråga gäller ett militär strategiskt perspektiv.

Om ryssarna börjar "vinna" eller vad du vill kalla det så ser jag inga bekymmer med att återförena familjer med sina fäder här i väst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Väst verkar vilja ha kriget mer än Putin annars hade man gått med hans förslag och sökt en diplomatisk lösning på konflikten.
Så Putins förslag är diplomatiskt?
Citera
2022-03-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acid-Brain
Det är faktiskt intressant att se hur verklighetsfrånvända folk här i tråden är. Jag är ytterst förvånad, måste jag medge.

Flashback borde vara ett näste för de mest kritiska granskarna av västerländsk MSM (media) i förhållande till den övriga befolkningen. Covidcirkusen och hur västerländsk media förde befolkningen bakom ljuset med förödande effekter skulle man ju tro att ha varit en ögonöppnare för folk, men lika lätt tycks de nu bli förda bakom ljuset med den propaganda som nu febrilt skapas av MSM som de gjorde i samband med covidhysterin.
De senaste två åren på Flashback har varit en deprimerande upplevelse. Propaganda är effektivt om den får stå oemotsagd och den andel av befolkningen som är intelligenta nog att se igenom den tycks vara mindre än en femtedel.
Citera
2022-03-02, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Tur att vi kan köpa och sälja energi av varandra då eller hur?

Om inte Putin får betalt för grejerna så blir det kaous i Tyskland och kaous i elområde 3/4 oxå, dieseln kostar ju över 23 nu här i Sverige, skall vi importera olja från Venezuela så kommer det kosta det dubbla.

Ni liberala troll måste ju ha så pass bra koll på saker att ni vet om att Ryssland säljer sin gas/olja med kraftiga subventioner till Europa, läs Tyskland.

Då skall vi inte ens prata om Ukraina, dom får köpa gasen för 10 procent av världmarknadspriset.
Citera
2022-03-02, 14:50
Medlem
barkies avatar
Citat:
Har de slängt några i fängelse än menar du? Det viktigaste är väl hur dessa lagar tillämpas. Om man medveten och i stor skala sprider misinformation och rysk propaganda är en sak. Kom tillbaka när du faktiskt har några exempel på hur lagen tillämpas.

Fråga David Irving.
Citera
Medlem
Myhr1s avatar
Citat:
Om ryssarna börjar "vinna" eller vad du vill kalla det så ser jag inga bekymmer med att återförena familjer med sina fäder här i väst.

Du förstår ju inte alls vad jag menar så, men hittar säkert mitt svar någonstans i tråden.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Västvärlden älskar frihet och demokrati!
Det är den grundläggande motivationen för alla rättfärdiga krig.

Frihet och självbestämmande är värt att kriga och dö för.

Glöm inte yttrandefriheten.

I Tjeckien får man nu 3 år fängelse för att stötta Putin.

Värt att kriga och dö för dessa västliga ideal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in