2022-03-02, 13:24
Medlem
potatislandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Orkar inte vara trådarkeolog och hitta all bakgrundsinfo om detta men det är givetvis så att det är viktigt att vi håller blicken på det som är viktigt och inte tappar fokus på att förmågan att stå emot och slå ned Ryssen militärt är det viktigaste just nu.

Det får inte komma på andraplats för att någon är orolig över ökad smittspridning av Omikron och att några av Ukrainas riskgrupper får mer eller mindre Covid. Det är tyvärr verkligheten.

Alla måste resolut inse att det bästa man kan ge till Ukraina är sådant som ger dålig stämning i invasionsstyrkan eller ge pengar till Ukrainas försvarsfond.

Förstår inte varför man måste argumentera över varför munskydd är en förbrukningsvara inom akutsjukvård. Herregud.
Citera
2022-03-02, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Rapporteras också att en ukrainsk Mig29 förlorats i striden, så det kanske likväl går att spåra detta till en dogfight istället för luftvärn.

Tror alltjämt Ukraina har ett hyfsat intakt luftvärn kvar, då luftherraväldet ännu inte ligger hos Ryssland.

Sägs det inte att Ryskas plan flyger lågt för att undvika luftförsvaret? Då hänger allt på Stingers i händerna på enskilda soldater.
Citera
2022-03-02, 13:26
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Den som kan köpa Gazprom i större antal till det priset kommer bli rik.

Alternativt köper man juniorer i råvaruutvinning som inte har fokus på Ryssland och Kina, om man vill bli rik på kort sikt alltså.

Min råvaruportfölj går som tåget nu, skall nog fylla på den med lite LEMSE härnäst.
Citera
Medlem
Vad är Putins nästa imperiesteg?

https://blog.zaramis.se/2022/03/02/vad-ar-putins-nasta-imperiesteg/

Ingår Gotland i den ryska imperialistiska intressesfären..?
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Synd då att inte Ukraina får in dom 22 eller 28 MIG-29 planen. Dom skulle verkligen ha behövts.

Utvisa alla ryssar i Sverige.

Detta med stridsflyget håller på att koka ner till en fråga mellan Polen och Slovakien.
Sista orden ej sagda ännu, men dessa plan kommer ej sändas med kvitto från EU, utan kan i så fall komma att skickas från just Slovakien.

Det är på paus just nu, då Slovakien själva behöver sina Mig29or i defensivt syfte just nu.
Dom tilltänkta planen patrullerar Slovakiens luftrum i detta nu.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är Ryssland (Kreml) som startar detta genom paranoia, ihop med en utopisk dröm om ett nytt Sovjet.

Det här är en villfarelse som fått fäste. Putin vill inte återupprätta Sovjetunionen. Han vill återupprätta Stor-Ryssland före kommunismen. Putin har ingen önskan om att skapa kommunism.
Citera
2022-03-02, 13:27
Medlem
raskenss avatar
Det förekommer uppgifter om att 800 fordon har slagits ut. Det låter överdrivet. Nån som har säkrate uppgifter och filmmaterial?
Citera
2022-03-02, 13:27
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Statsministern har informerat Kungen idag, bra att han vet vad som händer med omvärlden.
Citera
2022-03-02, 13:28
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Vad är Putins nästa imperiesteg?

https://blog.zaramis.se/2022/03/02/vad-ar-putins-nasta-imperiesteg/

Ingår Gotland i den ryska imperialistiska intressesfären..?

Han har inte kraft och vapen att strida på andra platser än i Ukraina och inte ens där går det särskilt bra.
Citera
2022-03-02, 13:28
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Om du verkligen tror att munskydd och desinfektion är vad Ukraina behöver så är du extremt blåst. Lika blåst som Putin har blivit av sina egna.

Du tror alltså inte på att människor med öppna sårskador kan få bakteriella infektioner i såren om de som vårdar dem inte har desinficerade händer och munskydd? Det är ju annars en upptäckt man gjorde redan på 1800-talet… Är du en sådan där person som har inomhushjälm på ditt dagboende?
Citera
2022-03-02, 13:29
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AviramHawk
Det ska vara från och inte mot, my bad
Sånt händer! Hade varit en oväntad vändning om det var mot!
Citera
2022-03-02, 13:29
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Jag vet, det används så schablonmässigt. Men ordets nutida mening baseras på ett felaktigt antagande vilket är lite lustigt att påpeka. Det var bara det jag ville få fram, tack för mig.

Brukar du använda ord med den betydelse de hade för 2 - 300 år sedan? Brukar det inte ofta bli väldigt konstigt för dig?

I så fall är det inkonsekvent av dig att använda ordet schablon. Det innebar vid samma tid ett föremål som hade samma storlek som något man skulle tillverka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in