Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Det är tråkigt att vissa ryssar inte förstår att ukrainare vill ha en egen nationalstat. Samtidigt bör man ta hänsyn till att ryssarna har vissa säkerhetspolitiska intressen och inte vill se Ukraina i NATO. Jag tror att Ukraina redan 1991 skulle ha agerat annorlunda. Bland annat skulle de ha lämnat över Krim, Donbas och etniskt/kulturellt/språkliga provinserna till öster om Dnepr till Ryssland för att reducera konfliktytan.
Det hade varit fullt möjligt att få fram en diplomatisk lösning som gynnar både Ukraina och Ryssland om Ukraina hade varit mer försiktiga. USA och EU har också ett stort ansvar eftersom de inte har respekterat Rysslands röda linjer och deltagit i att sponsra and kompromisslös ultra-nationalism i Ukraina istället för en kompromissvänlig pragmatisk nationalism...
Helt klart har det begåtts misstag. Och även om ryssars problem till en del mest handlar om känslor och sårad stolthet, så är ju det ändå något som existerar och som man borde tänka på.
Motsatsen vore väl att se på oss människor som inget annat än maskiner, där kärlek, sorg och annat, bara är kemiska processer som man inte behöver bry sig om.
Personligen tycker jag därför att det var ett misstag att expandera NATO, även om det i dagens situation paradoxalt nog kanske är medlemskap som skyddar små grannar till Ryssland, men man hade kunnat vara mer lyhörd. Västländer hade kanske kunnat garantera länders frihet, utan att de i förstone blev medlemmar.
Vad gäller gränser är jag personligen inte emot att de kan förändras, bara det sker under rätt former. Efter Sovjets fall såg vi ganska omfattande förändringar, och gränsjusteringar mellan republiker hade inte alls varit konstigt. Det är väl inte helt säkert heller att Ryssland skulle få den omfattning det fick, och i början av 90-talet fanns det nog tankar i en del delrepubliker att också bli fria.
Men Rysslands agerande de senaste 10-15 åren är förstås inte korrekt, och invasionen är rena galenskapen.