2022-03-02, 11:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ryssland har även offentligt sagt att det inte pågår något krig, att Ukraina leds av nazistiska narkomaner, att ryska förband inte lidit några förluster, att ukrainarna överger sina posteringar i massor.

Det är liksom poänglöst att sätta någon som helst tilltro till officiella ryska medier. Meningslöst att dela dem om inte för att visa absurditeten.
Min poäng var aldrig att vi skulle sätta tilltro till Kremls uppgifter, utan endast att Kreml givit dessa uppgifter.

Jag är rent allmänt ytterst sällan benägen att ge patosargument utan håller mig till logosargument och låter mottagaren göra en egen bedömning.
Citera
2022-03-02, 11:40
Medlem
Hamleyss avatar
Eftersom Lukshenko verkar var Putins lilla hund så undrar jag vilken relation de har?
För tre månader sen så flög Lukashenko irakiska flyktingar till gränsen mot Polen.

Vad var syftet med det?
Var det Putin som orekestrerade det också?
Om han bråkade lite försiktigt med EU med hjälp av flyktingar så verkar det som att krigsplanerna är relativt nya.

Om han för tre månader sen var upptagen med flyktingströmmar så borde kriget var nästa steg i Putins försök att skapa instabilitet i Europa.

Trist bara att konsekvenserna måste ha blivit myket värre än han hade kunnat föreställa sig
Citera
2022-03-02, 11:41
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Det är fortfarande så att Ryssland ska lämna hela Ukraina.

Det är fortfarande Ryssland som bombar civila bostadshus, det måste de sluta med.

Det kommer inte att hända
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Rubeln ser lite skakig ut.
https://www.tradingview.com/symbols/EURRUB/
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ja, det kan säkert hända, men min tanke handlade mer om att det är ett jäkligt märkligt drag av moderbolagen i väst att inte släcka ned sina ryska verksamheter när det gäller konsumentprodukter eller konsumenttjänster. Den ryska ekonomin kommer sannolikt sacka ihop helt och produkter inte komma in och pengar inte ut. Att riskera oerhörda varumärkesskador i väst för den döende verksamheten i Ryssland verkar ytterligt ogenomtänkt.

Jag kan tro att det handlar om den egna personalens säkerhet. Det är inte bara att stänga ner om Putin kräver att man ska hålla skenet uppe. Varorna tar slut. Sen kan man stänga utan att riskera hälsan.
Citera
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Ryssarna är roliga när de skickar en idrottsminister? till förhandlingarna. Det är ett sätt att visa hur mycket de skiter i förhandlingarna

ryssarna skickade en kulturminister. Inte så konstigt då det är han som ansvarar för landets teatrar.
Citera
2022-03-02, 11:42
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Nej, jag tror inte att Ryssland kommer ta över Sverige (läs mina senaste inlägg, som mest blir det fler cyberattacker, som är nog allvarliga i sig).

Du tror alltså att Ryssland delar Ukraina och sedan är det fritt fram för andra halvan att söka till NATO och allt är frid och fröjd?

Kommer det till ett fredsfördrag och landet delas upp så är det väl något sånt som kommer hända ja. Inte säkert det är NATO de går med i dock, kan ju även vara frågan om andra typer av bilaterala eller multilaterala avtal med grannländer. Många europeiska länder kommer ju ha detta som intresse för att skapa trygghet i området.

Märk väl om det sker, är ju för tidigt att säga vad som kommer hända. Kan sluta på lite olika sätt detta.
Senast redigerad av twoeggs 2022-03-02 kl. 11:44.
Citera
2022-03-02, 11:43
Medlem
Alvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Knappast.
Putin har skickat sin gamla assistent för att pissa på Ukraina.

Rättelse: Vladimir Medinsky är en före detta kulturminister. Ungefär som om vi skulle skicka Amanda Lind, Hon med rastaflätorna till en viktig förhandling.

https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Medinsky
Det är ju bara ombud dom skickar. Dessa står som sedan i direkt kontakt med Putin.
Citera
2022-03-02, 11:44
Medlem
baggebo1s avatar
Rysk rapport från Kharkov, från idag:
Citat:
TG channel " Spy to whom no one writes " from the scene for the TG channel "Older than Edda".

The defense headquarters of Kharkov was destroyed.
The main forces of the Nazis suffered critical damage.

According to reliable sources from the city of Kharkov, heavy losses were inflicted on the personnel, the headquarters of the Azov regiment and the territorial defense, the basis of which is the personnel reserve of the Nazis.
The defense of Kharkov is actually beheaded.

Over the past 24 hours, special forces, disinformation tools and firepower have been inflicting constant attacks on the headquarters moving around the city and the main defense forces.
The Nazis, who bragged about their victories a day ago and threatened the Russians with death, searched all night for salvation and did not find it.

As a result, at least 300 people were killed in the personnel of the Azov regiment and territorial defense.
The headquarters of the defense of the city ceased to exist.

On the morning of that day, the Nazi detachments, demoralized and deprived of a unified command, began to leave the city. The forces of the Armed Forces of Ukraine yesterday entrenched themselves on the southern outskirts of Kharkov, continuing to shell peaceful areas.

Russian troops are preparing for the operation to liberate Kharkov.
Over the past 24 hours, the main forces of the group, reinforced by large army reserves, have approached the city.
The main highways in the zone of operation of Russian forces are open to the exit of civilians.
https://t.me/vysokygovorit/6568
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Payback66
16 livecams i ett..

Kyiv / Kiev / Kijów, Lwiw / Lwów Live camera

https://www.youtube.com/watch?v=e2gC37ILQmk

Tackar
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Nej, jag tror inte att Ryssland kommer ta över Sverige (läs mina senaste inlägg, som mest blir det fler cyberattacker, som är nog allvarliga i sig).

Ryssland vill bestämma Ukrainas, Finlands och Sveriges säkerhetspolitik, att vi inte går med i NATO.
Det har Putin sagt.

Han började med Ukraina.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
Det är värt varenda krona.
Ryssland kommer att förpassas till att vara som Sovjet med köer till matbutiker etc.
Vi i väst kommer att ha det precis som vanligt, dock med lite högre priser.

En liten rättelse : Det blir inte lite högre priser, det blir högre priser. Oljepriset har gått upp 10 dollar sedan igår och handlas till 110 dollar fatet. Inflatinen, den "officiella" i EU har sitigt till 5,8 % i ferbruari, och mer kommer att komma..

I Norge börjar man snacka om att införa kornlager igen i.o.m att Ukraina och Ryssland är bägge "top 5" exportörer.

Mera kommer att följa..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in