2022-03-02, 10:59
Medlem
Precis allt som kommer från Twitter ser jag som desinformation - Sluta länka skit från twitter - PLEASE
Citera
2022-03-02, 11:00
Medlem
fitz-humes avatar
Janukovytj skiter på sig just nu. Tvingas av Putin att åter bli Ukrainas "president". Tror inte han vill sätta sin fot på ukrainsk mark längre.

https://nv.ua/ukraine/politics/viktora-yanukovich-nahoditsya-v-minske-smi-novosti-ukrainy-50221563.html
(använd maskinöversättning)
Citera
2022-03-02, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
varför öppnar inte ryska börsen?
Börsen kommer inte öppna så länge sanktioner finns
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som den stora kolonnen utanför Kiev har blivit världens största soppatorsk. Dom saknar mat också. Logistiken har havererat. Utan mat i tpo 5dygn får nog den bäste på knä.

Undrar om inte det är en tidsfråga innan folk i ryssland skiter i hoten från myndigherena. Då lär vi se protesterna explodera.

Intressant info:

https://cornucopia.se/2022/03/uppdateras-inga-ryska-framgangar-mot-kyjiv-varldens-langsta-soppatorsk-ryssland-terrorbombar-civila- mariupol-omringat/

Det går inte att komma ifrån att de ryska styrkorna är inte särskilt motiverade för anfallskriget. Dessutom verkar de vara uselt planerat rent strategisk.

Och i Ryssland förekommer allt fler demonstrationer mot kriget. Det hjälper inte att diktator Putins stab försöker skönmåla angreppet och kallar det "fredsbevarande insats".
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Hade önskat man fick uppleva Putins reaktion när han ser dessa förluster. EUndrar om hans inre cirkel filtrerar bott detta. Dom lär svettas nu.

Borde börja komma en del ”Undergången”-klipp snart som avhandlar Putin och hans generaler i bunkern.
Citera
2022-03-02, 11:02
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Jodå det avhandlade vi i natt som var direkt efter det hände jag la upp ett coolt foto hur det såg ut från drönar perspektiv. När 50 MRLS explodera.

Vad mer intressant är den påstods konvojen med 800 fordon som ukraina igår slog ut om det kommit bekräftelse på den då den redan igår eftermiddag/kväll var filmad av ukrainska trooper.

Så Ukraina slog ut 1000+ fordon igår om allt stämmer vilket är en helt sjuk siffra
Magiskt.
Får se om det kommer bekräftelse på de 800 fordonen.
Vore ju också underbart.

Mvh
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Precis, han måste anfalla och om det alla experter säger att målet är att omringa Kiev. Så lär det dröja flera månader innan de hittar presidenten, kan de verkligen vänta så länge? Kan det inte vara en fejkad konvoj? Att de kanske inte rör sig om så många att de flesta lastbilar man ser på bilden är dummy's?

De helt ologiskt att ha en konvoj som står helt parkerad sådär. Logistiken måste vara enorm. När de väl är framme lär de bygga upp en tillfällig bas, de känns inte alls genomtänkt detta här. Om de inte anfaller idag eller på fredag så kan vi räkna med att den där konvojen inte lär kunna hållas igång med logistiken till nästa vecka och därmed kan vi dra slutsatsen att det är en psyoeffekt dom var ute efter dvs dom ville skrämma Ukraina.

Jag börjar också tro så, att det är en distraktion men att Ukraina och USA är medvetna om det från början(Därför den inte attackeras), men att dom låtsas som att dom inte vet att det är det.
Citera
Medlem
Weit-wegs avatar
Ok, nya världsordningen är att om man är en luffare med kärnvapen så kan man göra hur man vill gällandes andra länder…ok

Hade ingen aning om detta
Citera
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Borde börja komma en del ”Undergången”-klipp snart som avhandlar Putin och hans generaler i bunkern.
Ja, och man väntar ju bara på ryktet att "Putin är död" kommer börja spridas, helst till folket i konvojen...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edgerton
Nej, jag tror inte att alla rysktalande i Ukraina vill tillhöra Ryssland. Vad jag har föreslagit är mer diplomati och en konservativ defensiv realistisk utrikespolitik snarare än en liberal offensiv realistisk utrikespolitik. Jag tror det skulle tjäna Ukraina, Ryssland och EU bäst. Jag har förövrigt inga problem med att Ukraina är med i EU. Tvärtom är det något som jag tror är mycket viktigt och en garanti för Ukrainas säkerhet och framtida ekonomiska utveckling. Jag tror inte riktigt man vinner på att skrika att "Putin är nästa Hitler" och den typen av oseriösa inlägg jag ser från f.d. politiker och journalister. I det här läget måste det finnas stort utrymme av tålamod och diplomati. Detta är något jag anser saknas i debatten. Annars är jag en vän av George F. Kennan utrikespolitik med tydligt dragna röda linjer som respekterar Ryssland, EU, USA och Ukrainas suveränitet. Om västvärldens elit hade lyssnat på defensiva realister som Kenneth Waltz istället för neo-konservativa och liberaler hade vi inte hamnat i den här situationen med ett inträngt ultra-aggressivt Ryssland från första stund.

Lite (mindre) lustig åsikt ur ett historiskt perspektiv.

Vi har Reagan att tacka för en extrem upprustning (och en tydlig hård politisk linje) som fick ett aggressivt Sovjet att knäcka hela sin ekonomi för att försöka rusta ikapp.
Det krossade kommunismen i hela östblocket ur ett maktperspektiv och gav många hundra miljoner människor frihet.

Men maktambitionerna har inte dött i Ryssland. Putin och hans anhang har naturligtvis känt revanschlust vilket han själv nu öppet tillstår. Imperiet ska återupprättas.

Putins linjer är bokstavligt talat lika röda som de var under av honom vald historisk kontext

Men de linjerna är helt annorlunda i de befriade länderna och i väst
Citera
2022-03-02, 11:03
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Verkar som den stora kolonnen utanför Kiev har blivit världens största soppatorsk. Dom saknar mat också. Logistiken har havererat. Utan mat i tpo 5dygn får nog den bäste på knä.

https://cornucopia.se/2022/03/uppdateras-inga-ryska-framgangar-mot-kyjiv-varldens-langsta-soppatorsk-ryssland-terrorbombar-civila- mariupol-omringat/

Det är ju helt ofattbart att man inte ha fått löst problemet ännu. I 2-3 dagar har de ju suttit helt fast och aviserat sin plats. De kan ju lika bra skriva "-Hej, hej, sikta här" på torn/tak.

T.o.m en svårt reumatiskt artillerist skulle ju hinna att sikta in sig.

Blir inte förvånad om ryssarna där har dragit sig 100-200 meter ifrån kolonnen..
Citera
2022-03-02, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Janukovytj skiter på sig just nu. Tvingas av Putin att åter bli Ukrainas "president". Tror inte han vill sätta sin fot på ukrainsk mark längre.

https://nv.ua/ukraine/politics/viktora-yanukovich-nahoditsya-v-minske-smi-novosti-ukrainy-50221563.html
(använd maskinöversättning)

Han lär inte leva länge i så fall.
Men han lär väl få sitta inlåst i en bunker nånstans och leka president
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in