Citat:
Ursprungligen postat av
Edgerton
Nej, jag tror inte att alla rysktalande i Ukraina vill tillhöra Ryssland. Vad jag har föreslagit är mer diplomati och en konservativ defensiv realistisk utrikespolitik snarare än en liberal offensiv realistisk utrikespolitik. Jag tror det skulle tjäna Ukraina, Ryssland och EU bäst. Jag har förövrigt inga problem med att Ukraina är med i EU. Tvärtom är det något som jag tror är mycket viktigt och en garanti för Ukrainas säkerhet och framtida ekonomiska utveckling. Jag tror inte riktigt man vinner på att skrika att "Putin är nästa Hitler" och den typen av oseriösa inlägg jag ser från f.d. politiker och journalister. I det här läget måste det finnas stort utrymme av tålamod och diplomati. Detta är något jag anser saknas i debatten. Annars är jag en vän av George F. Kennan utrikespolitik med tydligt dragna röda linjer som respekterar Ryssland, EU, USA och Ukrainas suveränitet. Om västvärldens elit hade lyssnat på defensiva realister som Kenneth Waltz istället för neo-konservativa och liberaler hade vi inte hamnat i den här situationen med ett inträngt ultra-aggressivt Ryssland från första stund.
Lite (mindre) lustig åsikt ur ett historiskt perspektiv.
Vi har Reagan att tacka för en extrem upprustning (och en tydlig hård politisk linje) som fick ett aggressivt Sovjet att knäcka hela sin ekonomi för att försöka rusta ikapp.
Det krossade kommunismen i hela östblocket ur ett maktperspektiv och gav många hundra miljoner människor frihet.
Men maktambitionerna har inte dött i Ryssland. Putin och hans anhang har naturligtvis känt revanschlust vilket han själv nu öppet tillstår. Imperiet ska återupprättas.
Putins linjer är bokstavligt talat lika röda som de var under av honom vald historisk kontext
Men de linjerna är helt annorlunda i de befriade länderna och i väst