2022-03-02, 02:27
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Ryssland stänger nu av de två sista radiokanalerna som sprider "desinformation" om "den speciella militäroperationen". De ska eller diskterar att stänga av wikipedia pga en artikel som handlar om "ukrainakriget 2022". Även förslag på kriminalisering mot uttalanden som sprider "desinformation" om "militäroperationen".

Orkar tyvärr inte leta fram källor och jag kan inte bekräfta dessa. Men jag får dem från agendafree-tv som sänder just nu https://www.youtube.com/watch?v=-_zuG987NXg
Citera
2022-03-02, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Jag vet det börjar bli utjatat men någon nytt om Tjetjenerna?
De hamnade ju minst sagt i fokus.
https://www.reddit.com/r/Prematurecelebration/comments/t2ykth/chechen_mercenaries_release_an_im_coming_for_you/
Citera
2022-03-02, 02:28
Medlem
Jag såg en video att Ryska soldater sabotera sina egna fordon för att dom inte vill slåss.
Citera
2022-03-02, 02:28
Medlem
Kedoslavs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frokenoken
Det sägs att DPR har omringat Mariupol. När dom ockuperat staden och besegrat Azovbataljonen som huserar där så borde väl Ukraina kunna räknas som avnazifierat? Finns det nån chans att Putin drar sig tillbaka då eller kommer han bara hitta på nya ursäkter?

Vilka är de som säger det? Putin och company?
Citera
2022-03-02, 02:29
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag såg en video att Ryska soldater sabotera sina egna fordon för att dom inte vill slåss.

Källa?
Citera
2022-03-02, 02:29
Medlem
HalvTomt-Glass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
OK. Vi är oense. Om det hade varit möjligt hade jag velat höra hur skulle framfört ett tal under samma omständigheter.
jag hade pratat som jag gör, som andra riktiga människor gör, som vanligt helt enkelt. Inte försöka med massa mind games för att fiska röster från låg IQ:ade idioter som tror att smarta personer pratar som en robot.
Citera
2022-03-02, 02:30
Medlem
area50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fan då, kan inte några ryska generaler avsätta Putin, göra militärkupp, det här kommer gå ut över Ryssland också.
Putin är en galen diktator men nånstans på vägen tror jag att det handlat om misslyckad diplomati, att dom inte tog Putins NATO-rädsla på allvar. Man hade väl kunnat gå med på att inte flytta fram positionerna så långt. Nu är det för sent, tredje världskriget är här och Sverige ska gå med. Finns inget annat att göra nu.

Nej, WWIII är inte här. I mellan-östern har ww3 pågått i många år nu ifall du frågar dom som bor där...
Citera
2022-03-02, 02:32
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Sanktionerna märks redan, ekonomin håller på att rasa ihop och snart befarar man varubrist och/eller att Putin ska tvinga sin befolkning att växla in besparingar i främande valutor till rubel för att hålla värxet på rubeln uppe något.
De får stänga ekonomin helt från yttre påverkan eller gå över till bytesekonomi utan pengar. Resultatet blir antagligen ett mellanting, en gradvis avmonetarisering åtminstone i början tills man stabiliserat priserna till den slutna modellen. I en sluten ekonomi kan de sen hålla uppe värdet på valutan men det förutsätter att man stänger möjligheter till kapitalflöden till och från andra länder. Hursomhelst kommer den fattige att drabbas värst som alltid. Kan man inte producera något av värde och inte har något att byta med så får man det svårt. Ryssland blir ett riktigt u-land.
Citera
2022-03-02, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Källa?

Har jag bläddrat igenom redan tyvärr. Jag såg det på youtube från en nyhetskanal alla fall.
Citera
2022-03-02, 02:33
Medlem
bottenpaflaskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PackMan123
Det verkar som om Ukraina inte kommer få några stridsflygplan. Ukraina skickade piloter till Polen för att hämta flygplanen som de hade blivit lovade av EU:s utrikesminister, men länderna(Polen,Slovakien,Bulgarien) som skulle leverera planen påstod att det inte fanns något avtal.Inte ännu iaf
De kunde bistå Ukraina med humanitär hjälp, men att de inte skulle skicka stridsflygvapen till ukrainskt luftrum.

Kan tänkas USA fick dom att tänka om?
Vapenleveranser är en sak men skicka krigsflygplan kan kanske trigga Putin att släppa alla spärrar och anfalla ett NATO-land?
Sen finns det ju risk att planen skjuts ner eller erövras.. Jag tror inte NATO-länderna är så pigga på att ryssarna ska komma över deras krigsflyg.. Tycker det är svårt det där med vapenleveranserna, på ett sätt tycker jag att Ukraina ska få allt dom ber om men om vapnen erövras av ryssarna och används mot de Ukrainska styrkorna så sitter dom i en än jävligare sits.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fan då, kan inte några ryska generaler avsätta Putin, göra militärkupp, det här kommer gå ut över Ryssland också.
Putin är en galen diktator men nånstans på vägen tror jag att det handlat om misslyckad diplomati, att dom inte tog Putins NATO-rädsla på allvar. Man hade väl kunnat gå med på att inte flytta fram positionerna så långt. Nu är det för sent, tredje världskriget är här och Sverige ska gå med. Finns inget annat att göra nu.

Men, Nato bestämmer ju inte att ett land skall gå med i Nato? Ett land tar själva beslutet om att gå med i Nato. Nato styr alltså inte utvidgningen av Nato.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Källa?
Skulle tro att det gäller Krim.Enligt expressen vägrar de vara med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in