2022-03-01, 22:19
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Professor John Mearheimer förutsåg detta krig och sa att västländerna ligger bakom. Han sa 2015 att Ukraina skulle havereras vid ett eventuellt krig. Hade Europa låtit Ukraina behållt sin neutralitet så hade detta inte skett.
John har sagt upp sitt uppdrag att deltaga vid fredsförhandlingar pga detta.
Ukraina var ett land där korruptionen växte varje år så hur ska detta land byggas upp då korruptionen kommer att vara ännu högre efter kriget?

Ja, som jag fritt uppfattar professor Mearsheimer så resonerar de liberala demokratierna (västvärlden)

på följande sätt:

1) Vad kännetecknar liberala demokratier? Jo. de krigar inte med varandra!

2) Då gör vi om alla diktaturer till liberala demokratier så tar krigen slut!

3) Regime Change Wars sätts igång i Irak, Afghanistan, Libyen och Syrien.

Hur gick det då? Inget vidare för nationalism är en starkare kraft än demokrati.

Men många döda blev det.

4) 2014 Ukraina: Den demokratiskt valde presidenten störtas med hjälp från väst!

5) 2022: Den ryska björnen verkar ha hamnat riktigt i saxen i Ukraina! Om detta blir en

lyckad operation (demokrati i Ryssland) eller i värsta fall en total katastrof är en öppen

fråga.

6) Återstår att ta itu med: Iran och Nordkorea. Och den tuffaste nöten av alla: KINA!

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Jättebomb i Ukraina: https://twitter.com/YWNReporter/status/1498723256999755777
TOS-1 garanterat
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du är fruktansvärt spånig och det märker man i dina inlägg förövrigt också.
Lyssna nu din lilla nolla, det blev elbrist för att Putin ströp gasleveranserna för flera månader sen, vi tvingades även sälja vår el till Tyskland.

Du är fan pinsammare än rysstrollen.

Du är riktigt pantad. Att vi hade skenande elpriser i höstas var främst pga det var en "perfect storm" vindstilla, isbildning i de stora älvarna och kallt väder. Inget annat. Tysklands energisituation påverkade, men var bara en liten del av det hela.
Citera
Medlem
Civila skjuter på varandra i Kiev nu. Att lämna ut vapen till civila, hur fan tänkte man där?
https://banned.video/watch?id=621d6f062816
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Kan du inte hålla dig till nutid. Finns ingen murk kring Ryssland.

Ja, NATO skapades innan nordstream 2. Det hindrar inte att NATO används som påtryckningsmedel för att tvinga fram en konflikt. Som innebär sanktioner och brutan avtal. NATO är ett verktyg för globalisterna.

Svårt att lära gamla hundar att sitta. Hela gänget som sitter och styr är för fan indoktrinerade med deras gamla skit.

Ryssarna ser fiender i varenda buske. Ryssland är en diktatur och skurkstat som våldtar sitt egna land och framförallt dess befolkning.

Man blir fan äcklad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Rysslands denazifiering måste genomföras.
Puttler har klart nazistiska drag, det har du rätt i.
Citera
2022-03-01, 22:20
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Du är fruktansvärt outbildad, vi har kärnkraft.

Men du vill ju bara sabba tråden så gör ett inlägg till du, jag tänker inte lära upp dig mer!

Inte i den mängd som krävs. Ingenstans skrev jag att vi inte hade kärnkraft, jag menade mer på att vi inte hade tillräcklig sådan.

Det var vad jag menade när jag skrev "Om vi hade kärnkraft" en obetydlig mängd är fortfarande obetydlig.

Vi hade kunnat lösa alla våra elproblem med mer kärnkraft, hur många kärnreaktorer har vi inte stängt ned sedan 2011?
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damacy
Jag förstår inte heller. Kan väldigt lite om logistik i krigstid men att transportera en sådan enorm konvoj i ett enda led känns inte helt genomtänkt. I Ken Burns dokumentärserie om Vietnamkriget så intervjuade man en amerikansk pilot som pratade om att oskadliggöra fordonen längst fram och längst bak i konvojen så att de blir sittandes och så ledes ett enkelt byte.

Vad innehåller ens lastbilarna. Soldater? Förnödenheter? Är de tomma?

De innehåller nog en mix av lite allt möjligt, men framför allt tror jag att de lastats med förnödenheter och material av det slag som man helt verkar ha missat att planera för i början. En enda stridsvagn drar otroligt mycket soppa och du kan inte hålla igång den särskilt länge om du inte har en välfungerande bakomliggande supportkedja, roterar den mot mindre krigströtta fordon på ett genomtänkt vis etc.

Därav blir det ännu konstigare att man nu verkar köra ut all saknad stödlogistik på en och samma gång. Helst vill man ju ha ett stabilt och effektivt flöde av resurser som kan fördelas i en lämplig takt, som kan omledas effektivt med kort varsel och som snabbt kan skalas upp eller ner vid behov. Du vill inte ha en gigantisk otymplig konvoj som lätt fastnar i sin egna trafikstockning, kör sönder vägen och som inom kort kommer att vålla ett stort unisont påfyllnadsbehov när alla fordon plötsligt måste tankas samtidigt.

Något säger mig att konvojen antingen skall tolkas som någon form av styrkebevis, eller så beror den på att man yrvaket insett att man sjabblat till det med logistiken och genast tagit det ogenomtänkta beslutet att skicka ut hela rasket på en och samma gång.

Typ:

-Vi glömde soppan, käket och ammunitionen!
-Fan också! Hur mycket behöver vi skicka?
-Sexhundra skåpslaster!
-Helvete! Ut med det NU innan Putin märker något!
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Vad ska den göra 10 km norr om Kiev, om det är där den är framme?

Trupperna ska gruppera sig, samordna och inta sina positioner.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Förmodligen hade han inte väntat sig sådana sanktioner.
Nu störtar han sitt folk ner i avgrund och misär.
Det kvittar egentligen hur han gör, han har tappat ansiktet och skämt ut Ryssland oavsett inför hela världen.

Det kanske är en tröst för ryssarna att tänka filosofiskt sett så är det en mänsklig rättighet att störta diktaturer. Diktatorer och deras administration vet innerst inne om att yrkesvalet medföljs av en dödsdom.
Citera
Medlem
NukeTheWhaless avatar
Verkar stämma att Apple slutar sälja i Ryssland, som några nämnde.

Borde gå att köpa sig en Iphone från en tredjepartssäljare fortfarande, men inte från Apple direkt.

Apple and Nike have temporarily suspended sales through their official Russian websites
https://twitter.com/MoscowTimes/status/1498749379662028807
Apple Pay will no longer work in Russia, the U.S.-based tech giant announced Tuesday
https://twitter.com/MoscowTimes/status/1498763811368624130

Apple has reportedly halted sales through its online storefront in Russia, joining a growing number of companies pulling out of the country.

Amidst Russia's ongoing invasion of Ukraine, Apple has apparently temporarily shut down its retail operations in the Russian Federation...
https://appleinsider.com/articles/22/03/01/apple-temporarily-halts-all-online-sales-in-russia

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Flera oberoende medier stängs i Ryssland - kallade fredsinsatsen för krig.

https://sverigesradio.se/play/artikel/7983129

Sajterna till två av Rysslands största oberoende medier, radiostationen Moskvas eko och internettv-kanalen Dozjd, har blockerats efter krav från riksåklagaren.

Enligt åklagaren har de bland annat spridit felaktiga uppgifter om den "specialoperation" som pågår i Ukraina och som officiellt i Ryssland inte får betecknas som ett krig.

In Soviet Russia, war is peace.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Du glömde eller struntade medvetet till att man tvingar folk till slavlöner... Mao man bör bojkotta företag som flyttar till Kina för att utnyttja detta. Eller att man fifflar medvetet med sin egna valuta.
Självklart är detta inte en bra sak, sorgligt att väst utnyttjar detta.

Citat:
Nejdå jag kollade din källa och återigen Kina är inte självförsörjande på naturtillgångar hur mycket du än bjäbar på om det...
Har aldrigt skrivit att dom är självförsörjande. Är du inte tillräckligt med i matchen för att ta in vad jag skriver och bemöta utan att behöva fylla i från känslodepon? Vi pratade om leverage, kommer du ihåg? Väst har inget att vinna på sanktioner mot Kina säger jag medans du säger att dom Kina blir rövkörda om Väst drar igång, nu kanske du kommer ihåg?

Citat:
Vart någonstans är västvärlden nu och snor andra länders naturtillgångar?
Kom gärna med källor...
Har du riktigt missat hur USA beter sig? Korrumperar ett land och snor deras tillgångar. Trodde inte någon kunde ha missat detta? Låt mig gissa du tror fortfarande att Iraq hade wmd för att USA sa det, trots att USA själva inte längre tror att Iraq satt på wmd?

https://edition.cnn.com/2013/03/19/opinion/iraq-war-oil-juhasz/index.html
Citat:
Before the 2003 invasion, Iraq's domestic oil industry was fully nationalized and closed to Western oil companies. A decade of war later, it is largely privatized and utterly dominated by foreign firms.
From ExxonMobil and Chevron to BP and Shell, the West's largest oil companies have set up shop in Iraq. So have a slew of American oil service companies, including Halliburton, the Texas-based firm Dick Cheney ran before becoming George W. Bush's running mate in 2000.
The war is the one and only reason for this long sought and newly acquired access.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in