2022-03-01, 16:19
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Det där känner jag igen och jag känner även igen beteendet av att ens egna hundar skiter i de andra.
Min fria tolkning är att de andra hundarna har ett behov av att hälsa och när ens egna hund ignorerar den så vill de ha uppmärksamhet.
Vid två tillfällen har den andra hunden smitit och kommit fram till mina och allt som hänt är just att de luktat av varandra.
Mitt stora problem är att min ena hund är lite osäker och när andra hundar skäller på henne nattetid så svarar hon upp. Lagom kul när man bor i ett lägenhetsområde.
Aj, då det kan jag förstå skapar lite obehag med skällande den tiden på dygnet.

Skönt att det inte hände något när hundarna kom rusandes. Det där med ett behov av att hälsa och få en respons hade jag inte reflekterat över. Jag kan tänka mig att många "pensionärshundar" är svältfödda på lek och bus samt interaktion med andra hundar.
Citera
2022-03-01, 16:22
Moderator
Maviels avatar
Jag har stora och små hundar. Mina små har ett större ego än de stora och det gäller ju att inte gå i fällan att tycka de är gulliga och låta dem bete sig som svin, utan att faktiskt stå pall och visa vem som bestämmer och vilket beteende som inte är ok.

Man behöver ju hantera dem som hundar ändå liksom.
Citera
2022-03-01, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Aj, då det kan jag förstå skapar lite obehag med skällande den tiden på dygnet.

Skönt att det inte hände något när hundarna kom rusandes. Det där med ett behov av att hälsa och få en respons hade jag inte reflekterat över. Jag kan tänka mig att många "pensionärshundar" är svältfödda på lek och bus samt interaktion med andra hundar.
Pensionärer har satt standarden.
För mig är det om att låta hundar hälsa men jag har märkt att mina svarta monsterhundar äter andra hundar då vissa till och med lyfter upp sina småhundar om vi möts.
Mina monster är då två Flatcoated Retriever. Dvs, exakt samma hund som Golden.
Citera
2022-03-01, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Jag har stora och små hundar. Mina små har ett större ego än de stora och det gäller ju att inte gå i fällan att tycka de är gulliga och låta dem bete sig som svin, utan att faktiskt stå pall och visa vem som bestämmer och vilket beteende som inte är ok.

Man behöver ju hantera dem som hundar ändå liksom.

Precis. Och en av dina två skulle kunna dö eller bli allvarligt skadad av ett bett. De tänker ju inte så utan utagerar bara för m de är rädda eller osäkra. Jag har bara haft medelstora och stora men skulle ställa mycket högre krav på min hund om den var jätteliten.
Citera
2022-03-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Pensionärer har satt standarden.
För mig är det om att låta hundar hälsa men jag har märkt att mina svarta monsterhundar äter andra hundar då vissa till och med lyfter upp sina småhundar om vi möts.
Mina monster är då två Flatcoated Retriever. Dvs, exakt samma hund som Golden.

När de lyfter upp sin hund så talar de om för den att dom hund är farlig och förstärker rädslan. Men det vet du säkert 😉
Citera
2022-03-01, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det där är extremt vanligt med små hundar, ju mindre ju mera bjäbbiga. Träning och uppfostran så gör de inte så. Tror att det är mycket osäkerhet hos hunden att den måste skälla. Uppfostrade hundar kan lukta på varandra och t.o.m. leka utan att bråka eller skälla på varandra. Kanske skäller lite i ren upphetsning när de leker men inte aggressivt.

Precis så är det även om genetiken spelar in så går det att få dom bra. Med det menar jag att det är kärringar som springer på utställningsr som avlar bara för rosetter. De skiter i temperamentet. Tyvärr har de börjat med schäfer och rottis och förstört de raserna också.
Citera
2022-03-01, 17:12
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det är klart mycket svårare att fostra en varg än en hund så du får nog revidera den där jämförelsen.
Människor kan nog inte uppfostra vargar. Vargar i flock är de råaste djuren jag någonsin i en naturfilm.
Citera
2022-03-01, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Väldigt gamla pensionärer som vill ha en hund som sällskap, och vem vill inte ha det om man är ensam egentligen, borde definitivt avrådas att skaffa hundraser som har utpräglade vaktinstinkter. Problemet är bara att många av småhundsraserna idag verkar ha det i sig (Är ingen expert på det direkt)

De ska nog satsa på raser som är betydligt mindre reaktiva och som är lite "lata" av naturen

Det är inte vakt utan de små rackarna är flockledare 🤣 De tror att de ska ta hand om varje situation, varje hundmöte.
Citera
2022-03-01, 17:23
Medlem
Jag måste ge Fredrik Steen en känga för att han sa att de ska stanna med sin jobbiga hund då de möter en annan hund. Har man då en stor och stark hund som drar och vill dit och uppfostra den lille som står och hotar så blir mötet längre och jobbigt. Den behöver inte vara utagerande heller men när den stannar och tittar på ens hund så reagerar den. Fredrik Steen är duktig annars och allt annat han sagt ä bra vad jag vet.
Citera
2022-03-01, 17:27
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejsanHoppsan356
Precis. Och en av dina två skulle kunna dö eller bli allvarligt skadad av ett bett. De tänker ju inte så utan utagerar bara för m de är rädda eller osäkra. Jag har bara haft medelstora och stora men skulle ställa mycket högre krav på min hund om den var jätteliten.

Ja just därför är jag mycket mera hård mot mina och de uppför sig inte som svin och skäller heller.

Men jag tror det är själva grejjen.
Citera
2022-03-01, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ja just därför är jag mycket mera hård mot mina och de uppför sig inte som svin och skäller heller.

Men jag tror det är själva grejjen.

Det är precis så det är. Bra jobbat 👍
Citera
2022-03-01, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Ja, det beteendet är märkligt och hur vissa bokstavligen trycker in godisar i munnen på sin hund för att den skall fokusera på något annat vid mötet på gångvägen.

Hur ska de göra? Om godis fungerar så är det väl bättre än att hunden skäller och drar. Och bättre än att behöva gå omvägar. Förhoppningsvis lär sig hunden med tiden så att godis inte behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in