2022-03-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manneniburen
Du anklagar andra för svammel när du själv kommer med svåra hallisar till diskussionen? Varför är du så rädd för Putin, varför tycker du man ska behandla han med respekt efter allt elände han har ställt till med?

Det handlar inte om respekt, det handlar om terrorbalans i världen. Skulle Danmark börja hävda att Skåne är danskt och vilja integrera det i Danmark helt plöstligt så skulle även Sverige bli purket och sätta ner foten (antar jag..).

Ukraina hade gjort sig bäst som en neutral stat och buffertzon vilket skulle varit bäst för allas säkerhet. Att Putin gör det han gör är inte ett dugg j-la överraskande om man har några som helst historiekunskaper.

Att Ukrainas stackars medborgare nu skall behöva lida för att EU vill expandera sin liberalkapitalism över hela Europa är bara djupt tragiskt. De flesta vill helst inte ha grannar som bara går in i garaget och lånar grejer utan att fråga först, man vill ha viss kontroll. Denna princip gäller även säkerhetspolitiskt.
Citera
Medlem
Tror ni Putin hade räknat med att 80.000 ex-pats skulle ta sig till hemlandet och där ansluta till Ukrainas trupper? Var det uträknat i 48 timmars-planen att man kanske skulle behöva möta så många extra, tro?

https://mobile.twitter.com/KyivIndependent/status/1498753759626813450
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RusImperia
Kadyrovs säger sig fortfarande vara på väg in i striden. Om det stämmer eller inte får tiden utvisa.

Video

Vet du vad man gör när det säger "media is to big".
Citera
2022-03-01, 21:30
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Att kriget drar ut på tiden innebär också att Ukraina får in dels nya vapen att bekämpa pansar samt dom får in riktiga stridisar från frivilliga.

Om vi då ser på den ryska sidan, ju längre tiden går desto hopplösare blir det att sitta i fordon och vänta på att köra vidare och egentligen inte veta vad man skall göra i Ukraina.

Ser ni inte hur diamentralt motsatta förutsättningarna blir. Även om Ryssland tar lite mark så har dom ingen ockupationsarmé och den sista faktorn är ekonomin och vad dom yngre ryska medborgarna till slut skall tro, avstända från omvärlden.

Kunde inte Ryssland agerat lite klokare än att sätta igång detta. Och sedan luras med att man aldrig skulle invadera.

Det är otroligt korkat från början och till slut.

Tror att varenda sund människa kan stämma in i vad du säger och framförallt dina sista stycken.

Det här är så jävla onödigt. Oavsett hur det går i konflikten så kommer Putin ha triggat fler länder att vilja gå med i Nato. Han kommer att ha kastat sitt eget folk ner i fördärvet och ha skämt ut Ryssland inför hela världen.

Risken om konflikten blir långvarig är att vi kommer få samma typ av hat som går vidare i generationer som i Mellanöstern.
Det här är så onödigt på så många vis.
Senast redigerad av Peter77 2022-03-01 kl. 21:34.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Vi säger så. Civila blir slussade ut ur Kiev av ryska militären via tåg.

Så otäck är ryssen. Trodde ryssen dödade alla civila.
132 stycken har dött hittills i ett land på 44 miljoner.
Massmord, nej inte riktigt.
Det var sånt amerikanarna gjorde mot Dresden till exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Kan varit denna:

https://youtu.be/2cwjOvzLXQk
Kan ha varit den jag letade efter. Har för mig att jag såg en film som även den var i mörker och man såg tryckvågen bättre.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Innan kriget så var det fred och då fanns det inte så stor anledning att bry sig. Nu har däremot européer börjat dö i sina hem för att Putin bombar städer. Klart vi ska bry oss!

Mängden civila som dör är minimal. Aldrig någonsin i ett krig har civila behandlats så väl av invaderade trupper. Om vinsten bara var viktig, varför i helvete tror du att både internet och ström fortfarande fungerar i Ukraina? Även i Kiev så sent som igår.

Du är hjärntvättad deluxe.
Citera
2022-03-01, 21:31
Bannlyst
Citat:
Innan kriget så var det fred och då fanns det inte så stor anledning att bry sig. Nu har däremot européer börjat dö i sina hem för att Putin bombar städer. Klart vi ska bry oss!

Nej.

Ingen ska lägga sig i Rysslands angelägenhet i Ukraina, vilket motsvarar USA:s angelägenhet i Irak.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trillian
Jääävlar vad dum och okunnig man är om man tror att Putins Ryssland är bättre än Sverige.
Jag skulle verkligen skratta ihjäl mig om det fanns ett gäng "lycksökare" som åkte över till framtidens land.

Jag har varit i Ryssland tillräckligt mycket för att veta att det är som en veritabel skräckfilm. Man är rädd i princip överallt efter mörkrets inbrott och jag upplevde folket som ganska stängda. Ingen var direkt glad. Ingen skrattade. Byggnaderna är gråa och hemska.

Om man älskar Putins Ryssland så är det verkligen FRITT fram att åka dit. Jag tror att dom gärna tar emot Europeer!

T.om Putte har sagt att så fort en Ryss blir rik flyttar han till Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lifeisnow
Kl 0300 håller Bilden sitt tal till nationen..tror jag sitter uppe..ska bli mycket intressant att höra hur han tänker om Ukraina... eller så blir det ett sömpiller

Alla kort är spelade nu så vad skall stubben komma med? Det finns inte mycket kvar. Aeroflot får inte flyga över US luftrum?
Amerikanen i gemen drar nog så smått öronen åt sig. Inte vill de ha ett kärnvapenhot över sig för en konflikt med Ryssland om en fd Sovjetrepublik i Europa. (inget nedvärderande om Ukraina, det är ett stort land i det kulturella Mellaneuropa)

Men krisen/kriget är inget vital intresse för USA och dess folk, annat än för NY-finansen.
Skall skolorna i USA åter lära ut hur barnen slänger sig under skolbänkarna som under Kuba-krisen för ett land i Mitt-Europa med historiska band till Ryssland?

Biden är här som i hela sitt politiska liv egentligen en staffagefigur eller ointressant eller för sen eller meningslös i fredstid och, troligast, livsfarlig i kristid för amerikanska folket.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2022-03-01 kl. 21:36.
Citera
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wisconsin-Nights
Ok, men Tyskland och Polen låg ju också ganska nära varandra 1939. Är Tyskland kvar?

Tror du kommunisterna hade vunnit om T. haft 5000+ kärnvapen.

Inte 1939 längre. Och Ukraina slåss mot landet som tog ut T.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whistlehead
Med tanke på att vi inte har någon grundlag - så kan det beslutet tas över en natt.
All makt skall utgå från folket!
Sedan om den svenska befolkningen använder det enda verktyget de har kan använda är ju en annan sak?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in