2022-03-01, 21:15
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Vart är alla flyg som ryssarna besitter? Jag tycker utan att veta att det är ytterst lite bombningar från ett land som Ryssland. Det man ser är marktrupper men det är väl vanligt att man först slår ut luftförsvar med raketer och därefter gör strategiska bombningar och sen så går man in med marktrupper. Är absolut inte någon strateg men det verkar lite märkligt att åka in med pansarfordon utan att skadeskjutit fienden som nu ryssland anser att Ukraina är.
Citera
2022-03-01, 21:15
Medlem
Opaques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anktalare
De längst fram har fått soppatorsk, och tankbilen ligger 6 mil bakom, så de behöver bara ge plats åt den

Är det någon som gjort någon överslagsräkning för hur många fordon och hur många kubik de ska tanka ? Några tankvagnar med typ 10 kubik (Och den väger åtskilliga ton) förslår inte speciellt långt.

Man kan anta att USA med sina spionsateliter håller järnkoll på det och hinner varna Ukrainas militärledning i god tid, så fort det rullar fram tankbilar. Det var ju trots allt ett (privat) företag som förfogar över spionsatelliter som varnade för konvojen , och det har onekligen tagit skruv i hela världssamfundet och ekar som fan som DET objektet som bara måste tas ut, kosta vad det vill.
Citera
2022-03-01, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hello87
Kiev är nära Tjernobyl vad kan de innebära?

Tror inte det är något som är någon större risk faktiskt, själva härden ska väl vara innesluten i metervis av betong (har jag för mig) och även om den sprängdes upp så ökar väl mest strålningen i närområdet (Tror jag)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryskafanan87
Har ryssen gett upp eller fått slut på bomber? Inte hänt mycket senaste timmarna
Många har gett upp och lämnat fordon, vapen och ammunition kvar. Dessa tar ukrainarna hand om, då Putin så småningom kommer skicka in ny kanonmat. Än så länge är det bara luftrummet som gått enligt Putins plan, infanteriet är helt vilsna eller vill helt enkelt inte vara där.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Det har inget med denna diskussionen att göra.

Anledningen till de höga elpriserna just nu är att Putin invaderat ett av sina grannländer. Så enkelt är det. Det var kanske dumt att lita på att Ryssland inte skulle göra såhär men så blev det. Nu vet vi. Ja elen kanske kommer vara dyrare ett tag pga detta men det är helt och hållet Putins fel.

Nej eftersom majoriteten av allt vi betalar i det här landet är skatt är det inte hans fel din äckliga sosse.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Upplys mig om hur och när Ukraina blev så viktigt helt plötsligt ? Hela världen slutet upp precis lika fort som när covid kom. Väldigt märkligt.
Jag tror det var när Ryssland anföll Ukraina.
Du kanske har missat det? Det är rätt mycket om det på nyheterna nu.
Ett land som inte utgör något som helst hot mot Ryssland.
Citera
2022-03-01, 21:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Ungefär så. Ukraina har inte en chans. Och vi kastade bort vår neutralitet för detta.

Ukraina kommer att få en Kuba-behandling, placera en marionett och allt återgår till det normala. Om inte NATO hetsar för kärnvapenkrig.

Ukraina är redan dömd och NATO kan inget göra åt saken.
Citera
Medlem
Faller Ukraina kan ni ge er fan på att vi står näst på tur.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pansarbritta
Jaså? Jag har hört att de bara skickade in sina värnpliktiga. Men med tanke på den rekordlånga konvojen nyligen så har du väl kanske rätt i att det börjar röra sig emot hälften av hela deras armé.. Men behöver de verkligen halva sin armé i Ryssland? Ukrainas fokus ligger på självförsvar och hittills har det inte varit så hemskt många händelser inne i Ryssland.. Det pekar ju snarare ännu mer på att Putin är rädd att tappa kontrollen och höjer beredskapen för NATO attack på Ryssland? Det verkar inte riktigt så välplanerat som man kan förvänta sig från en stormakt som Ryssland.. Det är oroande. Ingen vill ha en instabil president som sitter på stora mängder kärnvapen.
Det var snarare lite av en skräll att dom överhuvudtaget skickade värnpliktiga.
Det är olagligt att skicka värnpliktiga utomlands i Ryssland, så dom har troligtvis tvingat dom att skriva på anställningspapper.
Redan under normala förhållanden krävs det mycket trupper i gränsområdena, Georgien, gränsen mot Kina, Tjetjenien, skydda flottbaser osv. Nu när dom indirekt konfronterar hela västvärlden så lär dom vilja ha än mer trupper i beredskap för över hela landet.
Lägg sedan till Putins specialtrupper som används för att hålla koll på den egna befolkningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Vad fan svamlar du om? Kiev är sedan dagar tillbaka omringat.
Du anklagar andra för svammel när du själv kommer med svåra hallisar till diskussionen? Varför är du så rädd för Putin, varför tycker du man ska behandla han med respekt efter allt elände han har ställt till med?
Citera
2022-03-01, 21:18
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dettaxet
Kan Rysslands tanke vara att involvera många länder i kriget (Sverige som skickar vapen m.m exempelvis) för att sedan ha en anledning till att attackera dessa länder längre fram, ta över Gotland exempelvis?

Jag vet nada om geopolitik och bara spekulerar.

Med tanke på att Ryssland efter alla sanktioner kommer bli bankrutt så tror jag inte det.

Allt var en enda stor missräkning från Puttes sida. Trodde man kunde ta Ukraina inom 48 timmar. Det vi ser nu är en Putte som inte har nån plan B.
Citera
2022-03-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Haha du säger det.

*Misslyckad invasion där flera fordon får soppatorsk

*Efter 2 dagar ber man Kazakstan om hjälp men får nej

*Han tar hjälp av nått rövgäng i Tjetjenien som åker på däng

*Han är tvungen att be sin diktatorkompis i Vitryssland om hjälp för han klarar inte det själv.

Har jag missat nån punkt?

Du får gärna tro att allt det stämmer och raljera, småskratta lite i din kammare. Precis det jag menar, man underskattar Ryssland och tror de är några pajaser som inte tänkt noga igenom konsekvenserna.
En ny världsordning är på väg, min tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in