2022-03-01, 19:50
Medlem
fishANDchipss avatar
Hur långt har Lukasjenkos skrammel tagit sig in i Ukraina nu? Belarus försvann lite i skymundan nu på eftermiddagen och kvällen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Ja jag är rädd för det. Har sett flertalet klipp också på vad som inte kan vara annat än klusterbomber, även det förbjudet om jag inte minns fel, pga man har ingen kontroll över var de olika laddningarna hamnar.
Dog väl 10 st i bombanfallen i går natt.
Inte mer än vad blattarna skjuter ihjäl i Farsta en måndagskväll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
En historieprofessor på Torontos universitet, som jobbar med rysk översättning, har en intressant tråd om hur Putin och hans trollfabriker kan ha misstagit sig ganska rejält med den här dårfinks-invasionen, och landets närmast schizofrena propaganda:
https://twitter.com/irgarner/status/1498334397904441344?

Nej, föredettingen Putin verkar närmast slå ut sig själv i det här 11-dimensionella schacket han försöker spela?

Låter ju rimligt, ibland får man känslan av att Putin på allvar tror att människor i den utvecklade västvärlden är lika eftersatta som den stora mängd ryssar som lever i Putins propagandabubbla.

Förutom Bagdad Bob kan jag inte dra mig till minnes om något liknande propaganda-haveri någonsin. Putin hade såklart förväntat sig sanktioner men knappast att ryska medborgare skulle bli paria i nästan hela världen.

Anon har t.o.m. hackat bensinpumpar i Ryssland och det står Slava Ukraine på skärmarna.
Pinsamt värre för judo-dvärgen.
Citera
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter77
Ja jag är rädd för det. Har sett flertalet klipp också på vad som inte kan vara annat än klusterbomber, även det förbjudet om jag inte minns fel, pga man har ingen kontroll över var de olika laddningarna hamnar.

Sveriges version hette Bombkapsel 90.
Citera
2022-03-01, 19:51
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Volodymyr Zelenskyj allierade sig med korrupta oligarker samtidigt som han lovade att bekämpa kortuptionen i landet. Oligarkerna äger 85% av all fömögenhet i landet.
Så vilka är det Sverige hjälper eller stjälper?

Vilka oligarker har dragit på sig grönkläder och försvarar sina hem och familjer mot Putin menar du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jaaa bomba hela Ryssland nu.

Länge leve rättvisan och friheten🇺🇦

Vilken rättvisa är det att bomba 144 miljoner människor?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Nej, inte AB

https://www.news.com.au/world/europe/putin-hides-family-in-secret-siberian-underground-bunker/news-story/2c69b05e80331b3504f7ed726be75494

Ja de är väll inte så förvånande egentligen då de har en hotbild på sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Efterbliven85
Såna bunkrar är inte atomsäkrad ,dom bli förstörda ändå.
Det är du som är dum i huvudet
Visst att USA bli atombombad med då är det slut THE End alla dör... ingen vill det. Putin och Biden har barn och barnbarn

Beror helt på hur pass starkt kärnvapnet är. Men du kanske har missat att olika bomber har olik sprängkraft beroende på mängden uran/plutonium bland annat? Snarare du som är dum i huvudet, du lever upp till ditt namn,
Citera
2022-03-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Stämmer det verkligen? Fick intrycket av att de landstigningsskeppen sedermera gick ner till Ukrainska kusten? "Six Russian Landing Ships That Left The Baltic Sea Have Entered The Mediterranean" (länk 1)

Men visst, finns mer att ta av uppe i Norra flottan. Se tidigare FOU rapporter jag länkat och den gamla trotjänaren https://en.wikipedia.org/wiki/Russian_Navy#Northern_Fleet:

+++
1. https://www.thedrive.com/the-war-zone/44049/six-russian-landing-ships-that-left-the-baltic-sea-have-entered-the-mediterranean

Var ju precis det jag sade - delar av den.

Ivan Green bla. Och så ubåtar då.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Här är en väldigt intressant analys (twittertråd) som lägger ut ett resonemang om varför Ryssland kanske inte har förmåga att ta hem det här kriget.

Den handlar bl.a. om hur Rysslands förvaltning av flottan inneburit att de förlorat i kapacitet i sina markförband, samt att Putin aldrig utkämpat ett riktigt krig utan endast ägnat sig åt ”specialoperationer” mot förmodat underlägsna fiender.

Den här specialoperationen har nu börjat utveckla sig till ett krig mot en mycket kompetent och entusiastisk motståndare, vilket man alltså varken har någon erfarenhet av eller har förberett sig för. Detta måste så klart inte betyda att det är uteslutet att Ryssland ändå kan uppnå hela eller delar av sina mål i slutändan, men det ger en tänkbar förklaring till varför insatsen sett ut som den gjort hittills.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
En sak vet vi säkert och det är att alla barn och kvinnor har ett helvete just nu i Ukraina. 660 000 människor på flykt.

Fy fan vad vidrigt.

Det är ingen nyhet, men att en människa kan vara så fruktansvärt ond som Putin är svårt att förstå. Och alla jkl profitörer i Ryssland som backar honom.

Ja, det är tragiskt men om man upplåter sitt territorium som språngbräda i ett proxykrig mot Ryssland – så som Ukraina har gjort - så får man nog stå sitt kast. Juntan i Kiev kan när som helst kapitulera och flyktingströmmen upphör. Denna kapitulation kommer förr eller senare de facto ändå att ske. Ju förr desto bättre.
Citera
2022-03-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Poor choice of words. Har du en annan åsikt i en diktatur så fängslas du och torteras.

Som i usa och canada ?

Finns väl andra länder i världen än diktaturer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in