Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-01, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kollat på några filmer. Nåt är konstigt med hela denna invasion. Det är fullt jävla krig med bomber och missiler och folk är ute och kör bil?????? Och filmar?
I Kiev när för ett par dagar sen rapporterna sa att ryssarna är inne i centrala Kiev då ser man folk ute och promenerar som om det vore vilken dag som helst.
För att dom vet att ryssar är sämst på att skjuta och hälften av tiden fungerar inte ens vapnen.. är inte heller rädd numera...så länge jag inte är ett bostadshus har jag inget att frukta...
Senast redigerad av corv1 2022-03-01 kl. 17:22.
Citera
2022-03-01, 17:19
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Det vore ju en krigshandling från NATO:s sida.
Det får vi hoppas, USA borde skicka in SF styrkor med lv som kan skjuta ned ryska hkp och flygplan. Extremt svårt för Ryssland att bevisa.
Citera
2022-03-01, 17:20
Medlem
Ser ni på SVT 2 nu.?

Stig Eriksson menar på att Putin de fakto är lite galen och att han fått fel underrättelse om UA serverat till sig pga ja-sägare han omger sig med. Och därmed resultatet som vi nu ser.
Citera
2022-03-01, 17:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssen trodde antagligen att kameran var ett kikarsikte.
Ser knappast ryssen från det hållet, de har antagligen beskjutits och eldar på runt om utan att bry sig om civila.
Att det är rysktalande man dödar verkar ryssen för dum för att fatta.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Finns någon klok militärstrateg som kan tolka varför man har en samlad konvoj på 60 km? Är det en ny taktik man testar?

Militär expert på SVT gav två skäl. Antingen är det troppen dvs underhållslinje eller är det ett försök att omrimga Kiev.

Oavsett tyckte att de var dåligt uppställda med avstånd etc.

Personligen hade man ju hoppats Ukraina kunde gjort det till Highway of Death, likt det såg ut med Iraks konvoj i Gulfkriget. Men Ukraina kanske saknar möjlighet till attack eller så inväntar man till konvojen bryter första försvarslinjen.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
Förvånansvärt ”cleant” krig av Ryssland hittills. ”Knapp” flygbombningar, varnar att man ska bomba TV tornet, varnar att man ska börja bomba Kiev, vill att civila ska ta sig ut innan dom går in i Kiev.
Tyvärr har civila rykt med ändå men viss skillnad om hur USA bomba i Irak, då dom droppa bomber 24/7 i veckor.

Lugnt och metodiskt har dom omringat Kiev efter 6 dagar.
Tyvärr får jag säga men det kommer mycket framsteg för Ryssarna.
Tog USA månader att göra de framstegen i Irak som Ryssarna gjort i Ukraina på 6 dagar.

Med fler döda ryssar på 5 dagar än USA hade amerikaner på nästan ett deccenium. Duktigt jobbat!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
I vilken värld tar man över Ukraina på 2 dagar? Det är inte Gotland..
Det tog USA 6v att ta över Falluja, 10v att omringa Bagdad. Att omringa Kiev efter 5 dagar är jävligt bra gjort.

Och nej, bara för jag försöker se det neutralt innebär inte att jag är troll eller ”ryssidiot” jag stöttar Ukraina hela vägen, men jag sväljer inte allt som rapporteras från media.

Intet menneske ser “neutralt” på at et frit naboland til et land styret af en evigtsiddende diktator, angribes af denne diktator, med trusler om atomkrig og iligitim magtovertagelse hos et broderfolk,

Vil i “neutrale” gøre os en tjeneste, og fremover skrive jeres indlæg med rødt, så alle ved hvad der gemmer sig af umenneskelige holdninger bag de snedige formuleringer?

Bliv klogere på Putins vej til magten her:

https://www.dr.dk/drtv/serie/putin-_-en-russisk-spionhistorie_303060
Citera
2022-03-01, 17:22
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det är kanske inte så att man direkt tar över Ukraina om man tar Kiev. Men det är ett väldigt stort steg mot det målet.

- statsstyret kollapsar till viss del eller blir betydligt svagare
- symbolvärdet är ett hårt moraliskt slag

Det är allså väldigt viktigt att försvara Kiev.

Något jag väger ännu tyngre är president Zelensky. Dödar ryssarna honom blir det nog en ordentlig törn i stridmoralen. Håller han sig vid liv blir det värre och värre för ryssen
Citera
Medlem
Marckos avatar
Vad tror vi om att först "sprängdes" TV Tornet och nu ca 30 min senare släcktes hela staden?

Är det ikväll det smäller på riktigt?
Citera
Medlem
Kebbabturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Kollat på några filmer. Nåt är konstigt med hela denna invasion. Det är fullt jävla krig med bomber och missiler och folk är ute och kör bil?????? Och filmar?
I Kiev när för ett par dagar sen rapporterna sa att ryssarna är inne i centrala Kiev då ser man folk ute och promenerar som om det vore vilken dag som helst.

Anlände i Kiev i förmiddags då jag har familj här och kan säga att det det smäller då och då men långt bort. Försökte hela tiden säga här i forumet att det är då inget bombregn och storskalig/blodig invasion som fake news media i väst rapporterar.

De flesta går och göra sina vardagssysslor precis som vanligt, handlar och går till jobbet.
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Visst, men de tabeller man kollar på nu tar ju inte hänsyn till den utvecklingen, de är inte så aktuella. Ryssland hamnar ju högre på BNP listorna som tar hänsyn till intern köpkraft. Sexa i världen enligt denna:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(PPP)

Här kan du se rubeln värde jämfört med dollarn med färsk statistik: https://www.tradingview.com/symbols/RUBUSD/

Rubeln har förlorat 30% i värde mot dollarn sedan årskiftet.
Totalt de senaste fem åren har rubeln förlorat 45% av sitt värde mot dollarn.

Ryssarna blir fattigare och fattigare.
Citera
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
"Vi hör rykten om att Ryska soldater lägger ner vapnen utan strid"..

OM det finns en anledning för Putin att avfyra kärnvapen så är det väl just att om hans egna soldater vänder sig emot honom? Det vore den ultimata stöten mot Putin, ni kan ju fatta hur trängd han känner sig OM SÅ ÄR FALLET.

MEN SNÄLLA DÅ!! SKA HAN NUKA SIG SJÄLV DÅ ELLER MOSCVA??

Följer den här tråden, jävlar vad ni hetsar. Ingen kommer släppa atombomber. När Putin har ”tagit över” så kommer ryssarna vända sig emot honom och han kommer göra ALLT för att försöka fixa ekonomin och bli bjuden på samtal med resten av världen. Han vill inte dö eller riskera att Ryssland försvinner, fattar inte ni det? Han är för fåfäng för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in