2022-03-01, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det kan vara en övergång till omikron.

Hahahahaha!
Bra försök!
Har du också hoppat på IMBILDENs damage control..

Du kan ju kolla på sekventieringen för Skåne och återkomma i frågan.
Omikron stod för 75% redan i december.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/sekvensering/
Citera
2022-03-01, 13:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Ökade rejält i Hongkong idag igen. 50 procent fler än igår.... Snart mega lockdown där ;-)

Borde ju spridas till Shenzhen även om de kraftigt begränsat möjligheten att passera gränsen.

Coronavirus: Hong Kong leader Carrie Lam calls for calm after residents panic over possible lockdown
Secretary for Food and Health Sophia Chan does not rule out possibility of large-scale lockdown
Monday’s record-breaking 34,466 cases push overall number of infections to 205,780

Smittan lär väl komma igen i Sverige också vad det lider. Kan tänka mig att vi får en våg redan under april faktiskt.
Citera
2022-03-01, 13:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hahahahaha!
Bra försök!
Har du också hoppat på IMBILDENs damage control..

Du kan ju kolla på sekventieringen för Skåne och återkomma i frågan.
Omikron stod för 75% redan i december.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/sekvensering/

Nu handlade ju frågan om när smittan skulle peaka i Sverige. Den frågan har ju blivit något svårare att besvara eftersom FHM beslutade att man skulle sluta testa samtidigt som smittan antog mycket stor omfattning. Men, det går ändå att sluta sig rätt väl till när toppen nåddes.

67 döda vecka 1
136 döda vecka 2 (smittomax enligt FHM)
162 döda vecka 3
181 döda vecka 4
325 döda vecka 5
321 döda vecka 6 (smittomax enligt mig), då jag sa i mitten av feb eller månadsbrytet feb/mars.
351 döda vecka 7 (smittomax enligt mig)
290 döda vecka 8 (smittomax enligt mig)

Vem tycker du haft mest rätt, FHM eller mig? Rent objektivt? Så löjligt att du inte kan erkänna att jag låg betydligt närmare än vad FHM gjorde. Är det någon som hade behövt damage control är det ju FHM och Tegnell. De låg minst en månad fel. Jag möjligen en vecka.
Citera
2022-03-01, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Nu handlade ju frågan om när smittan skulle peaka i Sverige. Den frågan har ju blivit något svårare att besvara eftersom FHM beslutade att man skulle sluta testa samtidigt som smittan antog mycket stor omfattning. Men, det går ändå att sluta sig rätt väl till när toppen nåddes.

67 döda vecka 1
136 döda vecka 2 (smittomax enligt FHM)
162 döda vecka 3
181 döda vecka 4
325 döda vecka 5
321 döda vecka 6 (smittomax enligt mig), då jag sa i mitten av feb eller månadsbrytet feb/mars.
351 döda vecka 7 (smittomax enligt mig)
290 döda vecka 8 (smittomax enligt mig)

Vem tycker du haft mest rätt, FHM eller mig? Rent objektivt? Så löjligt att du inte kan erkänna att jag låg betydligt närmare än vad FHM gjorde. Är det någon som hade behövt damage control är det ju FHM och Tegnell. De låg minst en månad fel. Jag möjligen en vecka.

Jag skiter i din tävling med Tegnell! Fattar du inte det?
FoHM hade fel och du hade fel.
Du hade förmodligen mest fel.

Skåne peakade avseende inlagda v6. Märkligt att de peakat samtidigt som smittan peakade enligt dig..
Du tror kanske att man blir ”sjukhussjuk” samma dag som man blir smittad av omikron

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/

För övrigt blir jag mer och mer övertygad om att du är ett ryskt troll..
Finns andra trådar där du får bättre betalt av ”chefen”
Citera
2022-03-01, 14:10
Medlem
Citat:
Smittan lär väl komma igen i Sverige också vad det lider. Kan tänka mig att vi får en våg redan under april faktiskt.

Det kan du va?

Vad fan grundar du det på? Tegnells uttalande?
Citera
2022-03-01, 14:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:

Skåne peakade avseende inlagda v6. Märkligt att de peakat samtidigt som smittan peakade enligt dig..
Du tror kanske att man blir ”sjukhussjuk” samma dag som man blir smittad av omikron

Snacka om att du gör bort dig i inlägg efter inlägg. Förstår inte ens vad du får ut av att skriva här. Tidigare skrev du att Tegnell fick rätt och jag fel, men nu när du blivit överbevisad skiter du helt plötsligt i att jag fick rätt och han fel. Istället börjar du yra om "Skåne" (Ligger det ens i Sverige??!) Inkubationstiden är cirka 2 dagar för Omikron, så det verkar ju minst sagt märkligt om sjukhusvården skulle inträffa 6 veckor efter smittan. Tycker du inte det? Snacka om att du tappat det totalt!
Citera
2022-03-01, 14:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Enligt Fohm kom peaken vecka 6 i alla fall enligt deras veckoraporter.

Utdrag ur veckorapporten vecka 5:
Såväl antalet provtagna individer som bekräftade fall av covid-19 minskade mellan
vecka 4 och 5, vilket bedöms i huvudsak bero på anpassade rekommendationer för
testning och smittspårning.

Vecka 5 provtogs 335 710 individer för covid-19 i Sverige, vilket är en minskning
med 37 procent jämfört med vecka 4.

Under vecka 5 rapporterades 185 778 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket
är en minskning med 30 procent jämfört med vecka 4.
Så som du ser så minskade antal provtagna med 37% och positiva fall med 30%.

Vilket gör att det inte skulle vara galet eller konstigt att tro att smittspridningen fortsatte att öka vecka 5.

Utdrag från veckorapporten vecka 6:
Antalet bekräftade fall av covid-19 och provtagningen för covid-19 minskade
kraftigt mellan vecka 5 och 6. Minskningen bedöms i huvudsak bero på anpassade
rekommendationer för provtagning och smittspårning men troligtvis i kombination
med en avtagande smittspridning

Vecka 6 provtogs 143 141 individer för covid-19 i Sverige, vilket är en minskning
med 57 procent jämfört med vecka 5.

Under vecka 6 rapporterades 62 406 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket är
en minskning med 66 procent jämfört med vecka 5.
Här ser vi istället att antalet positiva minskade mer en antalet provtagna.

Det är ju ungefär detta vi har att gå på. Sedan kan vi ju tro lite olika. Men om man minskar kraftigt testandet så kommer man också få ett minskat antal positiva provsvar. Inte fören antalet positiva minskar mer en testandet kan man säga att vi har minskad smitta i samhället och detta skede först vecka 6.

Sedan självklar behöver inte du hålla med Fohm, men man måste ju ändå kunna acceptera att andra läser veckorapporterna och bildar samma uppfattning.
Citera
2022-03-01, 14:25
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Det kan du va?

Vad fan grundar du det på? Tegnells uttalande?

Grundar det främst på en indikationer om en relativt kortvarig immunitet. I april har många som varit sjuka under januari och februari antikroppar som kan sjunga på sista versen. Vi har avskaffade rekommendationer och restriktioner. Därmed uppstår ett fönster för viruset att börja spridas på nytt. Det är i vart fall en risk. Om vi får ytterligare en snar våg, tror jag den kommer i april. Om, inte dröjer det nog till oktober innan nästa svåra våg sätter in. Speciellt om det inte kommer uppdaterat vaccin innan dess. När skolorna öppnar upp efter sommarlovet kommer nästan ingen ha immunitet mot viruset utan nytt vaccin. Det blir som att börja om från början igen. Det här kommer du aldrig höra från Tegnell.
Citera
2022-03-01, 15:02
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Enligt Fohm kom peaken vecka 6 i alla fall enligt deras veckoraporter.

Utdrag ur veckorapporten vecka 5:
Såväl antalet provtagna individer som bekräftade fall av covid-19 minskade mellan
vecka 4 och 5, vilket bedöms i huvudsak bero på anpassade rekommendationer för
testning och smittspårning.

Vecka 5 provtogs 335 710 individer för covid-19 i Sverige, vilket är en minskning
med 37 procent jämfört med vecka 4.

Under vecka 5 rapporterades 185 778 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket
är en minskning med 30 procent jämfört med vecka 4.
Så som du ser så minskade antal provtagna med 37% och positiva fall med 30%.

Vilket gör att det inte skulle vara galet eller konstigt att tro att smittspridningen fortsatte att öka vecka 5.

Utdrag från veckorapporten vecka 6:
Antalet bekräftade fall av covid-19 och provtagningen för covid-19 minskade
kraftigt mellan vecka 5 och 6. Minskningen bedöms i huvudsak bero på anpassade
rekommendationer för provtagning och smittspårning men troligtvis i kombination
med en avtagande smittspridning

Vecka 6 provtogs 143 141 individer för covid-19 i Sverige, vilket är en minskning
med 57 procent jämfört med vecka 5.

Under vecka 6 rapporterades 62 406 bekräftade fall av covid-19 i Sverige, vilket är
en minskning med 66 procent jämfört med vecka 5.
Här ser vi istället att antalet positiva minskade mer en antalet provtagna.

Det är ju ungefär detta vi har att gå på. Sedan kan vi ju tro lite olika. Men om man minskar kraftigt testandet så kommer man också få ett minskat antal positiva provsvar. Inte fören antalet positiva minskar mer en testandet kan man säga att vi har minskad smitta i samhället och detta skede först vecka 6.

Sedan självklar behöver inte du hålla med Fohm, men man måste ju ändå kunna acceptera att andra läser veckorapporterna och bildar samma uppfattning.

Faktiskt rätt underhållande att FHM inte ens själva försöker tillstå att peaken kom vecka 2 (i enlighet med Tegnells prediktioner innan jul), men lika fullt försöker vissa troll här få det till att han hade rätt och jag hade fel när jag innan jul sa att toppen inte skulle nås förens mitten av februari, eller möjligen vid månadsskiftet feb/mars. Nu verkar det som att toppen KAN ha nåtts i mitten av februari, men samtidigt som att nedgången därefter har varit mycket blygsam på ett sätt som gör att man mer kunnat se det som en platå. Men skitsamma - jag tror det intressant nu är att blicka framåt. Det som ändå gör det intressant att blicka bakåt är att man ofta kan lära sig mycket av att titta historiskt på hur smittor utvecklas. Hur de kommer och går i olika vågor. Hur sociala interaktioner och naturliga "karantäner", såsom skollov bidrar till en minskad smittspridning. Har man lite koll på detta går det faktiskt att göra prognoser. Är ju ingen slump att vare sig Covid19, influensa, vinterkräksjuka eller RS-virus sprids särskilt mycket under sommarlovet exempelvis. Vissa vill få det till att det skulle handla om en klimatfråga, men det stämmer ju inte särskilt väl. Samma mönster uppvisas även i länder med andra klimatzoner. Den stora förklaringsvariabeln är graden av social interaktion. Den går ned när många barn har långa skollov. Därmed smittar de inte sina föräldrar. Föräldrar som därmed inte smittar på sina arbetsplatser och vars arbetskamrater därmed inte smittar sina anhöriga och personer de i sin tur umgås med. Det är i grunden rätt enkelt att förstå.
Citera
2022-03-01, 15:05
Medlem
Citat:
Snacka om att du gör bort dig i inlägg efter inlägg. Förstår inte ens vad du får ut av att skriva här. Tidigare skrev du att Tegnell fick rätt och jag fel, men nu när du blivit överbevisad skiter du helt plötsligt i att jag fick rätt och han fel. Istället börjar du yra om "Skåne" (Ligger det ens i Sverige??!) Inkubationstiden är cirka 2 dagar för Omikron, så det verkar ju minst sagt märkligt om sjukhusvården skulle inträffa 6 veckor efter smittan. Tycker du inte det? Snacka om att du tappat det totalt!

Du är ju fan totalt handikappad.

Visa vart jag skrivit att Tegnell haft rätt!
Den dumme jäveln är precis lika efterbliven som du.
Nu kan köra er särskole-tävling hur mycket ni vill.
Det intressanta är att du kan ha precis lika fel som honom hela jävla tiden.

Vet du vad v6 är? Sjätte veckan på året.
Då peakade antalet inlagda i Skåne.
Samma i Stockholm och Göteborg (ligger dom ens i Sverige?)

Håll ju käft ditt troll!
Citera
2022-03-01, 15:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Du är ju fan totalt handikappad.

Visa vart jag skrivit att Tegnell haft rätt!
Den dumme jäveln är precis lika efterbliven som du.
Nu kan köra er särskole-tävling hur mycket ni vill.
Det intressanta är att du kan ha precis lika fel som honom hela jävla tiden.

Vet du vad v6 är? Sjätte veckan på året.
Då peakade antalet inlagda i Skåne.
Samma i Stockholm och Göteborg (ligger dom ens i Sverige?)

Håll ju käft ditt troll!

Du har ju hyllat honom genom hela pandemin. Jag särskriver inte, men möjligen blandar du ihop mig med någon annan. Skulle inte förvåna mig, då du har uppenbara problem med att ha koll på läget. Det intressanta är ju att jag är rakt på målet, medan han trots titeln ligger helt fel och har gjort så genom hela pandemin. Jag skulle med lätthet klara av att sköta hans jobb, men han skulle aldrig klara av mitt. Undrar om han ens klarar av att knyta skorna själv

Jag skiter i när Skåne peakade. Inlagda skriver du. Inlagda var då? På den särskola där du tillbringar det mesta av din tid?

För övrigt heter det: ligger "DE" ens i Sverige, inte "DOM", men du är väl antagligen en danskjävel som inte begriper bättre
Citera
2022-03-01, 16:05
Medlem
Citat:
Du har ju hyllat honom genom hela pandemin. Jag särskriver inte, men möjligen blandar du ihop mig med någon annan. Skulle inte förvåna mig, då du har uppenbara problem med att ha koll på läget. Det intressanta är ju att jag är rakt på målet, medan han trots titeln ligger helt fel och har gjort så genom hela pandemin. Jag skulle med lätthet klara av att sköta hans jobb, men han skulle aldrig klara av mitt. Undrar om han ens klarar av att knyta skorna själv

Jag skiter i när Skåne peakade. Inlagda skriver du. Inlagda var då? På den särskola där du tillbringar det mesta av din tid?

För övrigt heter det: ligger "DE" ens i Sverige, inte "DOM", men du är väl antagligen en danskjävel som inte begriper bättre

Härligt att se att du börjar tappa det.

Du är ”rakt på målet” ?

Jo förstår du. Med inlagda menar jag inte i psykiatrin som dig, utan på vanliga infektionsavdelning eller iva. Där peakade alla stora regioner runt månadsskiftet januari-februari.
Förstår att du får lite panik när det än en gång visar sig att du är helt fel ute..

Du får gärna länka något där jag hyllat eller ens hållit med Tegnell!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in