2022-03-01, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Kamrat. Ett bra inlägg. Vi hotas dessutom numer av Ryssland. Låt oss hoppas att folk förstår vad det innebär, en svensk förstår det i alla fall.

Kommer det dyka upp mängder med ryska tanks på tomgång och miltära vrak på vår landsbygd?
Citera
Medlem
Citat:
Tack. Ett schysst dokument. Dock reflekterar jag på följande:
The goal of 425,000 professional soldiers by 2017 went unfulfilled; the goal has been revised to 476,000 by 2025.
Deras personal inom är ju helt riktigt över millen, med där ingår ju kokerskor, chaufförer och alla annan markpersonal. Så de stridsdugliga är, låt oss höfta uppåt 440 000. Vilket naturligtvis är en extremt stor stående armé redo.

Rimligen ingår även reserven i detta, och professional?? Vad är det? Fullgjord värnplikt?
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det är en absolut självklarhet. Har postats enormt mycket material som är BEKRÄFTAT, både nutid och historiskt som förklarar varför allt sker.

Det är liksom en no-brainer (om man har en jävla hjärna att tänka med) vilket tyvärr majoriteten här inte har. Jag tror fan det är vaccinet som gjort folk korkade och ännu enklare att manipulera. Inte för att det behövdes.
Brukar ni ofta sno matvaror ut butiker för överlevnad, eller är det bara något ni ägnar er åt när ni är utomlands?
Citera
2022-03-01, 14:55
Medlem
AlabamaHotcakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Exempelvis så tas det upp här:

https://nsarchive.gwu.edu/briefing-book/russia-programs/2017-12-12/nato-expansion-what-gorbachev-heard-western-leaders-early

Så samtal medans sovjet kollapsade är det de syftar på? Känns inte särskilt bindande i mina ögon. Framförallt inte med tanke på i vilken riktning Ryssland utvecklades.

Citat:
Det är rätt oväsentligt vad jag tycker i frågan. Jag menar att det relevanta är var Ryssland och väst kan hitta gemensam mark så vi får stabilitet.

Klart man ska göra det, men man kan inte bete sig som Putin om man faktiskt vill ha stabilitet i världen.

Citat:
Om försvarssamarbetet gör att Putin känner sig hotad så är det inte bra. Vi har goda erfarenheter av Kalla kriget och att upprustning inte är positivt. Snarare behöver vi gemensamma löften om tillbakadragningar och nedrustning.

Så Putins känslor ska alltid sättas i första rummet? Vad säger vi till de som blivit invaderade och dödade av Putins styrkor? Är inte deras rädsla för honom värt något?
Citera
2022-03-01, 14:55
Medlem
Vryzass avatar
Citat:
Under flykten från Ukraina fastnade han vid den polska gränsen.

– En natt kom någon typ av vakter, de hade reflexvästar, de var fulla och slog oss med pinnar. När de slog oss stod militärer runt oss utan att göra något.

Han beskriver att kvinnor och barn var samlade på ett ställe och tilläts att passera gränsen utan problem.

– Men de svarta männen ställdes i en flera hundra meter lång kö och vi fick vänta under hemska förhållanden, säger Marcel.

– Ingen brydde sig om att lyssna på oss, de prioriterade bara de vita. Men vi vill inte vara kvar här, vi har rätt att lämna, det är ett krig här.

Citat:
Andra vi pratar med berättar hur de sett gränsvakter jaga människor och slå på dem med batonger. Det är likartade scener som återupprepar sig på Lvivs tågstation. Militärpolis som med kraft motar bort män som försöker komma ombord på tågen.

Citat:
– En del ukrainare visar att de inte vill dela samma utrymme som oss och vi har svårt att komma ombord på tåget. Vi har mötts av förakt och fientlighet, vi som har mörkare hudfärg, säger Aniket.

Citat:
Nigerias regering har fördömt agerandet att nigerianer och andra från afrikanska länder stoppas från att lämna det krigsdrabbade Ukraina, rapporterar BBC.

De rapporterar även att ukrainska säkerhetsstyrkor hindrat afrikaner från att komma på bussar och tåg.

https://www.expressen.se/nyheter/de-var-fulla-och--slog-oss-med-pinnar/

Sluga ukis som försöker vinna över mitt hjärta
Citera
2022-03-01, 14:56
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Kamrat. Ett bra inlägg. Vi hotas dessutom numer av Ryssland. Låt oss hoppas att folk förstår vad det innebär, en svensk förstår det i alla fall.

Precis. Jag har en krigsplacering och har berättat för anhöriga att det kan komma en kallelse eller åtminstone har vi aldrig varit närmare en sådan på 80 år.

Så tänkte vi inte förra veckan och det är så fort det kan gå i den här världen.
Citera
Medlem
Trodde faktiskt inte att Ryssland skulle bomba och skada städer så mycket som de gör.
Tror nog tanken var en relativt snabb invasion utan skador på städer osv.
Tanken är ju att ta över ett fungerande Ukraina, om de lyckas med invasionen nu fattar ni hur mycket de bara kommer få lägga på att bygga upp städerna igen? Känns inte som det riktigt går som de tänkt sig.
Citera
Medlem
maxatdunders avatar
Ingen som tycker synd om unga ryska soldaterna som blivit lurade att Ukraina attackerade först och får äta ransoner som gått ut 2015? Dessutom ingen hjälp från någon när hela världen stängt av Ryssland. Det är uppenbarligen illa att man lurar och tvingas följa order till en maktgalen labil gubbe. Det är Putin som är boven.
Citera
Medlem
Ryssarna sätter nog igång att slå ut infrastrukturen i Kiev kanske redan i natt?

"Ryssland ber invånare i Kiev som bor i närheten av viktig infrastruktur att evakuera, rapporterar AFP."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina
Citera
2022-03-01, 14:57
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Tycker du? Tänk om Lavrov skulle säga att de ångrar sig, ger upp och ber om ett avtal i likhet med Versailles avtalet? Då ska FN stå där med huvudet i sanden och inte ens höra?

Skärpning. Det är så otroligt barnsligt och inte vad jag förväntar mig av vuxna människor på den nivån i samhället. Det är bara symboliskt och gynnar ingen. Lägg ner FN om de ska bete sig som hysteriska civila på en demonstration.
Ja, det låter som en troligt scenario att Lavrov skulle går ner på knä helt plötsligt.
Du är ju mer än skapligt naiv att du ens nämner det eller inte förstår vidden av vad Ryssland gjort och
vilket förakt folk världen över känner för Rysslands agerande.
Citera
Medlem
Vilka ryska banker omfattas av avstängningen från swift ?
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Rimligen ingår även reserven i detta, och professional?? Vad är det? Fullgjord värnplikt?
Dokumentet är amerikanskt. Det dom menar med professional är säkert att du får lön och i många fall bostad. Och är naturligtvis redo för strid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in