Citat:
Ursprungligen postat av
Hursomhelsting
Metaller inte viktiga säger du, hahahaha lägg ned nu snälla.
Har du kollat upp vem som äger Sverige enda aluminium smältverk?
Eu är inget annat än ett fogderi där merparten pengar går till att avlöna byråkratin, det är medlemsländerna som står för vartenda djävla öre.
Det skulle inte märkas om Ryssland som stat var borta imorgon nej men om resurser och fyndigheter även de vore puts väck ja då vore det inte så kul för att det är i stort det enda som finns i Europa om man tänker för en lång tid framöver.
Nu vart du bara sååå barnslig, du kan tycka hur mycket som helst och att Ryssland är ändå om det är.
Ryssland står för 9 procent av världen export av Aluminium. Det skulle världen klara sig utan. Och verket i Sundsvall är väl bara att beslagta. Plus den största delen av aluminiumet som smälts där kommer inte från Ryssland. Och de största reserverna av bauxit finns i Afrika, Australien, Sydamerika och Indien.
Problemet på kort sikt för EU är olja och gas. För världen är det vete och gödningsmedel.
Ryssland är ett rikt land. Men de har en ekonomi som mångt och mycket liknar ett U-land. Jag är inte säker Ryssland finns kvar inom några månader. Troligen gör Ryssland det och jag hoppas så, Men Ryssland står inför ekonomisk avgrund.
Dessutom tror jag att Ryssland vinner militärt i Ukraina. Men de riskerar kraftigt att förlora freden innan kriget är slut.