2022-03-01, 01:13
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Märk väl att jag sa ryssvänlig och inte Putin. Jag skrev det medvetet. Vilken jävla lynchstämning det har blivit här, patetiskt. Jag är emot att oskyldiga dör, jag är för Ukrainas folk, jag är för Rysslands folk(Lätt att glömma det ryska folket i detta och säga att man vill nuka alla ryssar).
Ja, det är Putin och hans närmaste krets som skapat situationen.

Ryssarna borde ha samma demokrati som Ukraina har.

Putin tror att han är en stormakt för han har mycket vapen, när han gjort Ryssland till en liten korrupt ekonomi (1% av världsekonomin).
Putin gör Ryssland utfryst till ett nytt Nordkorea, en fattig skitnation med kärnvapen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fishANDchips
Tanken med monsterkonvojen är nog att pressa Ukraina inför nästa förhandling. Kanske belägras Kiev helt under natten och morgondagen så att Selenskyj tvingas gå in i nästa förhandling med en kniv mot strupen.

Absolut, kan ligga mycket i det.
Men oavsett hur stor konvojen är kommer en ev inträde in i Kiev stå ryssarna otroligt, otroligt dyrt.

Det är på Ukrainas hemmaplan, de kan Kiev utan till och de slåss för deras land och stad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Jag tror inte Ukrainarna är så rädda för den där kolonnen alla snackar om, dem har den under hård bevakning såklart och just nu är dem sitting ducks där som står o bränner diesel och sover i stridsfordonen säkert ingen vidare rolig tillvaro.

Rullar dem in i Kiev väntar Molotovs, Kalashnikoveld och pansarvärn från alla möjliga hörn och kanter, skulle inte vara förvånad om det till och med finns millis och armé i stadens kloaksystem.

Ser inte vad Ryssland har för alternativ utom terrorbombning utanför stan som de gjort idag i Kharkov

Ukraina har antagligen väldigt bra samband och kommunikation med hela tiden intel från Nato och EU

Jag hade varit mer rädd för vara en Rysk soldat än Ukrainsk.

Båda sidor verkar ha en otrolig disciplin när det gäller mobiltelefoni och filmmaterial. Nästan allt uppladdat material verkar komma från civila. Nästan så man undrar om några fått sätta livet till om de blivit tagna med mobiler.

Ur rent krigstaktiska aspekter finns det mycket intressant med detta krig. Luftrummet verkar ingen riktigt våga använda efter första dagarnas nedskjutna plan och helikoptrar på båda sidor.

Undra hur det ser ut på den Ukrainska sidan med mörkersikten

Tror det är dåligt med mörkersikten än så länge. Tydligen har de kommit på att de kan använda mobiltelefonerna för att upptäcka uv-ljuset ryssarna säter ut för att markera vart de ska bomba i smyg.

Tjetjenerna la ju ut eget på socialamedier och en timme senare var de döda. Rätt tydligt att man får sätta livet till om man är så korkad att avslöja sin position.

Verkar även som väst har väldigt bra koll på all radiotrafik ryssarna sänder och att det är här felet ligger att Ryssland inte förstår hur mycket som faktiskt är avlyssnat. Vi pratar större läckor än encrochatt nu och väst även lurar skjortan av ryssarna med att vilseleda de med falska radiosignaler vilket lär skapa stor förvirring.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Jag påstår inte att jag har någon sorts insider information eller dylikt. Det råkar bara vara så att jag kan flera språk och får info från kanaler de flesta inte har tillgång till. Inte sagt att andra inte kanske har bättre info än mig. Det kan självklart vara så. Ni är välkomna med den. Hittills hör man dock mest bara svensk MSM i era inlägg. Det är min uppfattning.

Angående mitt språk så är det så att jag tillbringat för många år i svenska utanförskapsområden.

Du har dock inte haft särskilt mycket kött på benen vad gäller din "info" och väldigt sällan någon relevant källa, så det mesta blir ju rent struntprat om man ser på det som en vuxen.

40 inlägg per dag i denna tråd från dig sedan den fruktansvärda krigshandlingen startade, ger dock oss andra en god förståelse för vad du pysslar med.
Citera
Medlem
Upperkutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fricky
"More than 400 Russian mercenaries have been flown in from Africa to assassinate Ukrainian president Volodymyr Zelensky, it was revealed last night.

A private militia known as the Wagner Group allegedly has orders from Vladimir Putin to take out Zelensky - and 23 other government figures - to allow Moscow to take over its eastern European neighbour.
"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-10558749/Kremlin-sends-400-mercenaries-Kyiv-assassinate-President-Zelensky.html

https://www.businessinsider.com/russia-orders-mercenaries-assassinate-ukraine-president-report-2022-2

https://www.republicworld.com/world-news/russia-ukraine-crisis/russia-ukraine-war-zelensky-says-russian-mercenaries-ordered-to-kill-him-articleshow.html

https://nypost.com/2022/02/28/specially-trained-russian-mercenaries-sent-to-kill-zelensky-report/

Highly trained operatives have a 23-strong kill list including the PM and cabinet

Där slutade jag läsa.

Är ni seriöst så här lättlurade?
Citera
2022-03-01, 01:14
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Jag tror inte Ukrainarna är så rädda för den där kolonnen alla snackar om, dem har den under hård bevakning såklart och just nu är dem sitting ducks där som står o bränner diesel och sover i stridsfordonen säkert ingen vidare rolig tillvaro.

Rullar dem in i Kiev väntar Molotovs, Kalashnikoveld och pansarvärn från alla möjliga hörn och kanter, skulle inte vara förvånad om det till och med finns millis och armé i stadens kloaksystem.

Ser inte vad Ryssland har för alternativ utom terrorbombning utanför stan som de gjort idag i Kharkov

Ukraina har antagligen väldigt bra samband och kommunikation med hela tiden intel från Nato och EU

Jag hade varit mer rädd för vara en Rysk soldat än Ukrainsk.

Båda sidor verkar ha en otrolig disciplin när det gäller mobiltelefoni och filmmaterial. Nästan allt uppladdat material verkar komma från civila. Nästan så man undrar om några fått sätta livet till om de blivit tagna med mobiler.

Ur rent krigstaktiska aspekter finns det mycket intressant med detta krig. Luftrummet verkar ingen riktigt våga använda efter första dagarnas nedskjutna plan och helikoptrar på båda sidor.

Undra hur det ser ut på den Ukrainska sidan med mörkersikten

Håller med. Det är väldigt lite film som läcker ut från stridande. Amerikanarna hade ju en hel del "embedded" journalister. Dom vet att är mobilen på så kan man lätt triangulera.

Tror bägge parter har så pass mycket robotvapen och luftförsvar det är nästan omöjligt ha effektivt flygunderstöd.

Ukrainarna verkar haft framgångar med drönare också sen tror jag dom har grymt bra underrättelser från usa. Dom vet exakt vars ryssarna håller hus.
Citera
2022-03-01, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Angående den ryska militärens inkompetens glöm inte att de inte krigat storskaligt sedan 1945 med undantag för Afghanistan, räknar inte Tjetjenien som storskaligt krig.

På den fronten har förstås USA haft mer övning. De är inte lika rostiga som ryssarna.

Övning ger färdighet som de säger.

Nej det visar de tydligt. Dina hot är i övrigt mycket illa förtäckta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Fast, det konstiga blir att det där inte hade funkat i något annat land. Om USA hade en egen liten nazist-sekt i sin militär som Biden sponsrat med pengar ocy vapen, så hade det redan där varit en _total_ skandal. Hade räckt med EN soldat att va nazist för att hela världen hade velat sanktionera fittan ur USA.

I Ukraina har du en hel liten grupp, storleken på den verkar vara ifrågasatt men de flesta verkar 100% vara överens att det åtminstånde finns små plutoner på 20-30pers som alla är helt öppna nassar. Finns ju en ökänd video där dom korsfäster någon och tänder eld och bränner ihjäl honom levande på korset. Om det var azov eller Aidar vet jag inte men bara det faktum att man hittar sånt skit - och att staten SPONSRAR dessa grupper - får en ju att bli extremt skeptisk.

Vad hade du sagt om USA sponsrade en liten mini-nazisekt som brände folk levande på kors? Oavsett hur skyldiga offret på korset va, om det var på Guantánamo bay och man korsfäste en av terroristerna u 9/11. Om bödeln samtidigt stog och Sieg-Heilade? Folk hade ju tagit sida med talibanerna efter det. Talibanerna hade tackar USA för all gratis sympati.

Visst kan azov ha gjort många bra saker också jag kritiserar ingen, jag tycker bara det är sjukt intressant att se hur det kommer skrivas i historieböckerna.

Jag är ganska häpen över hur snabbt västvärlden direkt ställde om och började pumpa in vapen till Ukraina. Ingen snackade om Ukraina innan detta krig, och det enda man snackade om var 2014 - och vad snackade man om då? Jo… Nazister. Amnesty ville ställa Ukraina till svars för ett sponsra nazister.

EU måste väl förstå att en stor del av vapen man nu skickar till Ukraina kommer hamna i händerna på dessa nazister? Och att det inte enbart kommer ske heroiska saker med dessa vapen?

Ska bli intressant vad för slags videos kommer ut nu framöver och hur EU reagerar. Kriget har ju bara börjat. Jag minns att jag följde konflikten 2014 och jag minns specifikt en video ur något lerigt träsk där ett gäng skinheads höll på att bygga ett koncentrationsläger. Hur äkta den videon vet väl ingen men nu kommer dessa grupper förmodligen få stinger-missiler och annat gott och blandat i sin arsenal kan jag tänka mig?

Korsfästningen har avfärdats som fake.
Citera
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Det pågår diplomati men gollum i Kreml lyssnar öht inte alls.
Det finns bara en skurk ansvarig och galning här. Han heter Putin.

Riktigt så enkelt är det ju aldrig. Det här är en långt gående konflikt där det finns flera parter involverade. Det är aldrig bara en.

Jag är själv emot Rysslands invasion, men debattklimatet som rör just Ryssland är av helt nya nivåer av nollchalans och motstridighet att höra andra åsikter. Det är ju inte bara här, det är överallt.

En ryss får inte ens framföra en åsikt eller input från en annan vinkel längre. Ingen människa någonstans får göra det, alla som överhuvudtaget inte stryker media medhårs och tycker exakt likadant klassas by default som avlönade troll och därmed slipper man bemöta den saklighet som faktiskt framförs. Det är ju inte seriöst.

Aldrig förut har vi sett något liknande. Är det rimligt att alla som inte håller med om allt är troll eller medvetet sprider "propaganda"? Folk måste väl kunna lyssna på andra sidan också. Ryssar är för fan inte aliens.

Det blir ju komiskt när vi påstår att ryssarna är hjärntvättade samtidigt som vi gör allt för att andra åsikter eller fakta inte ska komma fram till vår egen befolkning. Väst gör ju allt för att alla alternativa informationskanaler ska blockeras, men gör Ryssland det så kallas det diktatur

Informationskriget är ju fullkomligt urspårat.
Citera
2022-03-01, 01:16
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Vafan bråkar vi för då? 😅
Jag ber om ursäkt.

Du får gärna utveckla dig med vad du menar med fredliga medel?
Ursäkt godtagen. Nu be alla andra som du har gjort hatiska påhopp om ursäkt också.

Fredliga medel är att diskutera som vi gör i tråden och med våra bekanta. Informera oss själva och andra. Människor i regel vill varandra väl och vill stå upp för sanningen. Klyshor som att utvekcla sig själv utvecklar världen. På det viset så lär vi oss att förstå andra och genomskåda krigspropagandan som vill att vi skall hata andra.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Det var samma personer.

Precis som de tyska Naziterna efter krigsslutet förblev tyskar.

Så var de kommunistiska sovjetryssarna ryssar. Ryssland o Kreml kan inte skylla ifrån sig. De tog maten ifrån Ukraina o skickade den till städer som Moskva o St Petersburg. Det sägs även att man lät sälja delar av skördarna utomlands för att bättra på statskassan. Resultatet 10 miljoner Ukrainare dör. Barn, åldringar, mödrar, fäder svalt ihjäl i ett av världens största folkmord.

Har läst en del om svälten i Ukraina. Inget tyder på att den var riktad mot just Ukrainare. Kommunisterna var mördare men inte rasistiska sådana. Det där är efterkonstruktioner skapade av de ukrainska nationalisterna. Sök Stephen Kotkin på youtube för info.
Citera
Bannlyst
Den jävla råttan. Ukraina president, kan han inte bara dö? Typ i natt.

Han drar in oss alla i skiten. Offra ditt liv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in