2022-03-01, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Är det dock klusterbomber är de inte massivt raketartelleri? Effekten är väl detsamma och moraliskt i civilbebyggelse så spelar de ju ingen roll.

Det ser verkligen ut som klusterbomber där det smällt, men du har helt rätt i att det gör desamma.
Citera
2022-03-01, 01:08
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Lugn. Det finns gränser för hur mycket skit man kan ta. Det gäller alla. Ryssland kom med hot mot Sverige och Finland. Innan invasionen startade satt den ryske ambassadören i P1 och hotade med att göra Sverige till hur man hanterade Kalle 12 vid Poltava. Det minsta man gör för sitt fosterland är att ta det på allvar och försöka göra även det minsta. Om du inte känner dig svensk av olika orsaker har jag förståelse att du inte bryr dig så mycket. Vi andra gör det, men du måste vara ärlig, och du väljer sida.

Om man väljer sida här så måste du veta vad du pratar om. Sverige har under lång tid valt att operativt inte välja sida. Framgångrikt, vi har bland annat sluppit bli ockuperad.
Du är inget annat än okunnig enligt historien.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Är det dock klusterbomber är de inte massivt raketartelleri? Effekten är väl detsamma och moraliskt i civilbebyggelse så spelar de ju ingen roll.

Finns filmer ute på och länkat tidigare i tråden hur ryssarna använder klusterbomber i Kharkiv mot civila mål.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Sorgligt sätt att tänka på. Finns det ingen etik är det för att den byggs upp utan etik. Kort sagt, politiken har ingen aning om huruvida den gör något bra eller dåligt.

Vissa politiker, som Putin, är förmodligen så fattiga i anden, men så går de också till historien som ondskefulla bödlar.

Inte sorgligt utan realistiskt. Skulle du påstå att Biden är mer etisk?
Citera
2022-03-01, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Tror du på riktigt man har tid att springa runt med en mobil och filma när man är i ett krig?

Förövrigt så har typ alla hjälmar gopro fästen gruppchefer etc. Har jag sett med kameror på dem. Men att sticka I mellan och ladda upp på Youtube är inte riktigt aktuellt va....

Tänker ändå på typ aftermath videos och liknande med visst det har kommit en del men jag är ändå förvånad att det inte kommit mer om man jämför med Syrienkriget etc.
Citera
Medlem
Är det bekräftat att Ukraina får stridsflyg?
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pleiadesz
Jag tror inte Ukrainarna är så rädda för den där kolonnen alla snackar om, dem har den under hård bevakning såklart och just nu är dem sitting ducks där som står o bränner diesel och sover i stridsfordonen säkert ingen vidare rolig tillvaro.

Rullar dem in i Kiev väntar Molotovs, Kalashnikoveld och pansarvärn från alla möjliga hörn och kanter, skulle inte vara förvånad om det till och med finns millis och armé i stadens kloaksystem.

Ser inte vad Ryssland har för alternativ utom terrorbombning utanför stan som de gjort idag i Kharkov

Ukraina har antagligen väldigt bra samband och kommunikation med hela tiden intel från Nato och EU

Jag hade varit mer rädd för vara en Rysk soldat än Ukrainsk.

Båda sidor verkar ha en otrolig disciplin när det gäller mobiltelefoni och filmmaterial. Nästan allt uppladdat material verkar komma från civila. Nästan så man undrar om några fått sätta livet till om de blivit tagna med mobiler.

Ur rent krigstaktiska aspekter finns det mycket intressant med detta krig. Luftrummet verkar ingen riktigt våga använda efter första dagarnas nedskjutna plan och helikoptrar på båda sidor.

Undra hur det ser ut på den Ukrainska sidan med mörkersikten

Vet inte om jag ska skriva tyvärr eller bra att Rysslands konvojer inte kommer fram. Jag håller givetvis på Ukraina i konflikten men hur störd blir Putin av det?
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Jo, det är precis så det fungerar. En grupp människor med någon gemensam nämnare brukar helt sonika förklara sin självständighet och bilda stater/länder.
Om den gruppen redan har ett moderland så har de ingen rätt att bilda en stat. T ex så har finlandssvenskar ingen rätt att bilda ett eget stat.
Senast redigerad av Adiaphorous 2022-03-01 kl. 01:12.
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Zaporogerna kallas kosackererna som blev ukrainare. Du får läsa om dem.

Kossakerna är också en bra start. De bestod dock av flera nationaliteter, bl.a. lottlösa polska adelsmän som Bohdan Chmielnicki.
Citera
2022-03-01, 01:10
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BroderDonut
Jag har varit konsekvent i tråden hela tiden. Jag är emot Rysslands krig. Jag är också emot USAs krig (och anser dem vara den större ondksan de 30 senare åren med alla deras krig). Jag är emot att Sverige startar ett proxikrig mot Ryssland. Så jag är emot krig. Jag tror att det är bättre att bekämpa den här ondskan med fredliga medel än med militära medel.

Du däremot har du kallat alla som inte vill ha krig med Ryssland för rysstroll, att de försvarar barnmördare. Du har spammat det mot alla som inte vill ha krig med Ryssland. Du har förpestat den senare delen av tråden med detta nonsens. En ursäkt vore på sin plats.

Vafan bråkar vi för då? 😅
Jag ber om ursäkt.

Du får gärna utveckla dig med vad du menar med fredliga medel?
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Märk väl att jag sa ryssvänlig och inte Putin. Jag skrev det medvetet. Vilken jävla lynchstämning det har blivit här, patetiskt. Jag är emot att oskyldiga dör, jag är för Ukrainas folk, jag är för Rysslands folk(Lätt att glömma det ryska folket i detta och säga att man vill nuka alla ryssar).

Vad jag vet är det bara en ledare som hotat med kärnvapen.
Han har iofs gjort det 2 gånger.
Du verkar ha gjort ett val.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Kina och Indien, Latinamerika och Afrika, den islamiska världen och Sydostasien – ingen tror att väst leder världsordningen, än mindre sätter spelreglerna. Ryssland har inte bara utmanat västvärlden, det har visat att eran av västvärldens globala dominans kan anses vara helt och äntligen över. Den nya världen kommer att byggas av alla civilisationer och maktcentra, naturligtvis, tillsammans med väst (förenat eller inte) – men inte på dess villkor och inte enligt dess regler.

Precis som jag spekulerade i tidigare idag kalkylerade Putin med att Väst var för försvagat, polariserat och söndercuckat för att orka sätta emot en invasionsstyrka. Det räckte med några möten med Biden där telepromptern inte kunde rädda honom för Putin att dra de slutsatserna (något Fox varnat för länge). Det är möjligt att detta hade varit sant om ryssarna inte körde fast själva och invasionen hade varit snabb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in