2022-02-28, 23:18
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Av samma anledning som varför ryska kärnvapen på Kuba inte skulle vara ett hot mot USA.
Vet inte om du missat det, men tips är att googla "Kalla Kriget". När Sovjetunionen föll, och när Putin fick makten, välkomnades han med öppna armar av väst. Något som tjänade Ryssland väl under hans första år. Sen bytte han linje och sen vet vi alla vad som hände. Demokratin monterades ner, korruptionen blev värre, journalister fängslas, motståndare förgiftas, Georgien 2008, Ukraina 2014 och Ukraina igen 2022.
Citera
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
vänta tills du blir drabbad själv så förstår du

Så om Putin mördar min mamma, blir det automatiskt Igor i Partilles fel?

Vilket jävla stenålderstänk. Idiot.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Men då hade Ryssland bombat Sverige
Om Ukraina hade varit med i Nato hade Ryssland sannolikt aldrig anfallit. Nato hade agerat mycket, mycket starkare om ett medlemsland anfölls. Då hade det inte varit tal om att skicka materiell till Ukraina som primär hjälp. Då hade det varit väpnat anfall från främst Estland, Lettland, Litauen och Polen. Det är inte osannolikt att Nato hade tagit över Kaliningrad i ett sådant scenario.
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Det är ingen större skillnad på storlek heller. Ukraina är något större men på en karta syns det knappt.

Ukraina är geografiskt 35 % större med fyra gånger större befolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Jag brukar inte känna oro men baserat på Ryska befälhavarens uttalande måste väl folk lämna Kiev omgående nu. Det är ju rent vansinne att stanna om militären nu tillåter sig sätta in artilleri och thermobariska stridsmedel. Det kommer bli ett fullkomligt blodbad!

Grundfrågan är, Ryska framryckningen kanske har misslyckats men, vet man om artilleri och thermo MLRS är framme vid Kiev? Är det så, och har man deklarerat Kiev som militärt mål, är det väl för guds skull dags för de sista att lämna staden? Moltov coctails biter inte på artilleri. Fy sjutton.

+++
länk 1: https://www.the-sun.com/news/4757553/russia-ukraine-news-thermobaric-rocket-launcher-vladimir-putin-war/

Undrar om ett sådant kallblodigt angrepp mot Kiev innebär att NATO och EU kan fortsätta titta på från sidlinjen. Det vore ju ren slakt. Om det nu är så många kvar i Kiev, staden kanske är evakuerad?
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Nej, det är en fullständigt vantolkning av vad jag säger. Jag säger att NATIONEN Ryssland är ansvariga för vad de gör som nation. Nationen Ryssland har invaderat Ukraina och klusterbombar barn. Nationen Ryssland är ansvarigt. Punkt.
Jag lägger mig i och påstår att många ” vanliga” ryssar också har skuld.
De har sett åt ett annat håll och haft överseende med putler när de fått det lite bättre.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Coffee
Det är ingen större skillnad på storlek heller. Ukraina är något större men på en karta syns det knappt.
Det är rätt. Ukraina är 25-30% större. Fint folk är det iallafall!

https://thetruesize.com/#?borders=1~!MTYxNzI3MzU.MTE3NTUxNzA*MjY5NDU0OTc(M TM2NTY0MzQ~!CONTIGUOUS_US*MTAwMjQwNzU.MjUwMjM1MTc( MTc1)MA~!IN*NTI2NDA1MQ.Nzg2MzQyMQ)MQ~!CN*OTkyMTY5N w.NzMxNDcwNQ(MjI1)Mg~!UA*MA.MTgwMDAwMDA)Mw~!SE*MjI yMTQ2OA.MzAzNzMwMDc)NA
Citera
Medlem
Invånare i Ukraina är förbannade på regeringen för att de delar ut vapen till kriminella och gängmedlemmar.

Mycket skottlossning kommer ifrån just dessa vapen. Våldtäkter, rån och anarki.

Hur ska det här lösas? Var det ett smart drag?
Citera
2022-02-28, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Fortfarande inga större framgångar att bara ta sig in i landet men ändå inte få kontroll över några större städer. Det är inget stort militärt värde av att befinna sig på vägar, åkrar och i skogar. Tvärtom är de väldigt utspridda och sårbara. Sen så spekuleras det i att Putin har spelat ut sina bästa kort, i synnerhet vad gäller de mer avancerade vapnen och att han får stora svårigheter att skaffa nytt, speciellt när sanktionerna börjar sätta in.

Ryssland har haft sanktioner sedan 2014 från västvärlden, efter krim.
Du får kika på kartan, man har tagit säg nära Kiev från vitryssland.
Man har tagit rätt mkt mark i öst (finns många ryssar där dock).
Man har också tagit stora områden från Krim och kommer antagligen att stoppa vid floden, planen är alltså att ta hela södra Ukraina.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Jag kan elaborera lite på det här. Nu har finnarna gett sig in i striden. Ett naturligt drag vore att skicka en ICBM på Helsingfors och en på Stockholm, det är ju icke-NATO-länder. Som kronan på verket skickar man en på Bryssel och EU-högkvarteret. Kanske en på Ukraina också. "Vi inväntar ert svar!" Det är jävligt nasty men typiskt Sovjetdoktrin.

Som motåtgärd förintas, Sankt Petersburg, Moskva, Murmansk och Vladivostok med meningen: -"Vi inväntar ert svar!"

Förhandlingar inleds.

En ny era inleds.

Inte omöjligt. Sedan får Europa knappt hundra år i fred.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
BEKRÄFTAT

Polen skickar 28 st MIG-29 som stöd för ukrainska flygvapnet. Även länder som Bulgarien och Slovakien skickar MIG-29 och SU-25

Totalt 70 stridsflygplan

Polen får F-16 som ersättning

https://twitter.com/rzeczpospolita/status/1498416581902278668

Använd Google Översätt
Det blir lite fler sådana här tweets då.

https://twitter.com/TheDeadDistrict/status/1498406341739700239?cxt=HHwWnoCziaCotMspAAAA
Citera
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Med piloter och servicefolk eller utan?

Det är tal om att piloter från Ukraina är på väg till Polen för att ta över planen, och att dessa ska baseras i Polen. Om så sker kommer Putler verkligen att få spinn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in