Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-28, 20:38
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Jag kollade live och hela staden slocknade på en halv sekund helt plötsligt.
Det har dem gjort nu ngr kväller på raken har jag för mig, Det försvårar för Ryska Armén att inta Kiev!
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Och när Skilt intervjuas så säger han själv att det är massor av nazister i Azov.
Eller tatuerar "hollywood nazister" hakkors för att det är på modet?

Det är exakt så man gör om man är en hollywoodnazist
Citera
Medlem
Med den stora ryska konvojen så är det nog tyvärr snart över för Ukraina.

De har kämpat väldigt tappert. Ryssarna imponerar dock inte. Enda anledningen till att de kommer att vinna är för att de är överlägsna i antal. Taktiskt och logistiskt så är de pinsamma.
Citera
Medlem
Drinkycrows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Det borde ryssen ha gjort för länge sedan. Varför tog det så lång tid? Ville de undvika för mycket kaos?

De hoppades fortfarande att kunna förhandla men Ukraina tog det som svaghet.
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herostratos
Önsketänkande. Man sätter så klart in eliten först, sen får stolpskotten agera ockupationstrupper när det lugnat ner sig. Putler skickade det bästa han hade först. Och det gick ju sådär..... Allt det där snacket om stenhårda spetzsnazförband visade sig vara inbillning i klass med Sitting Bull's Ghost Dance. Nej du, ska de ta Kyiv så lär det bli till att göra staden till en grushög med tunga vapen först och sen gå in och sätta en rysk flagga på grushögen som blev kvar.

Efter det så kommer ingen vilja ta i en ryss med tång på 100 år.

Folkmord i Ukraina är visserligen något som gjorts förut. Men i realtid på Twitter lär inte vara så lyckat.

Om man bortser från invasionen så är putin visserligen högste chef. Men frågan är hur oligarkerna tar det hela. Det här är knappast bra för affärerna.
Citera
2022-02-28, 20:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Hundratusental i relation till de nästan 145 miljoner som bor i Ryssland. Ja ja du är väl tokfeminist och tycker att all män har kollektivt ansvar för vad ett fåtal män gör.
Menar du att ryssarna ska ha ansvarsfrihet för de mord och övergrepp de nu begår i Ukraina? Varenda ryss har väl haft chansen att få stopp på vansinnet? Men man har låtit det fortgå i 22 år och nu skickar deras ledare klusterbomber på civila Ukrainare. Är det inte dags att sätta stopp nu då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
Men jag har isåfall missat det men var det ett uttalat mål att tillsätta en marionett-regim inom 48h, vad är källan om jag får fråga?
Det fattar ju vem som helst att det inte är möjligt, Ukraina är inte Gotland..samt att Putin inte verkat ha bombat civila i allt för stor utsträckning. För att lättare sänka moralen hos Ukraina.

USA bombade ju 20h per dygn i princip.
För mig ser det tyvärr ut som en väldigt lyckad Rysk operation..

På vilket sätt lyckad, den är ju inte avslutad än?
Citera
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvm
Men jag har isåfall missat det men var det ett uttalat mål att tillsätta en marionett-regim inom 48h, vad är källan om jag får fråga?
Det fattar ju vem som helst att det inte är möjligt, Ukraina är inte Gotland..samt att Putin inte verkat ha bombat civila i allt för stor utsträckning. För att lättare sänka moralen hos Ukraina.

USA bombade ju 20h per dygn i princip.
För mig ser det tyvärr ut som en väldigt lyckad Rysk operation..
Givetvis hade det varit möjligt ifall ryska armén varit så överlägsen och ukrainska ryssarna varit så förtryckta som Rysslands ledning trodde och påstod.

Västerländska experter gick även tidigt ut med att Kiev bara skulle kunna hålla stånd ett par dagar som bäst givetvis en taktik för att trolla Putan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Det har dem gjort nu ngr kväller på raken har jag för mig, Det försvårar för Ryska Armén att inta Kiev!

Jo det är väl logiskt.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Om nu verkligen Ukraina slog ut 200 fordon idag så hjälper det nog inte hur stora konvojer som Ryssland skickar mot Kiev.

Och skulle dom ändå "ta Kiev" av symboliska skäl, hur skall dom få befolkningen i Ukraina vänstligt sinnade? Det skapar ju hat för flera generationer frammåt det man gör just nu.

Ukraina skulle behöva fler drönare,men dom är väl svåra att få in. Dom skulle behöva minst 100 avancerade drönare till.

Grannlandet Polen har exakt samma drönare. Skulle inte förvåna mig om man råkar på få låna några av Polen.
Citera
2022-02-28, 20:40
Medlem
Maackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Nu har Putin hotat oss igen. Det är dags att svara på Rysslands hot. Sverige bör attackera Ryssland per omgående.
Tror du verkligen det är en så bra idé
Om du inte tittat efter så har Ryssland rätt så mkt större militär styrka än oss.
Samt Kärnvapen...
Citera
2022-02-28, 20:40
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Oroa dig inte, det svåra är inte att omringa en stad, det är att ta den.

Grozny är en liten skitstad på 200 000 innevånare och var huvudstad i ett "land" som inte ens hade en armé. Ändå tog det ryssarna 5 månader av -- konstant -- bombardemang för att kunna inta staden. Och då fanns det ändå kvar ganska mycket organisation i den ryska armén efter sovjettiden.

Nu har landet drivits av regim som har korruption som livsreligion. Armén är naturligtvis ett fullständigt skämt. Visst har man kapacitet att bomba Ukraina sönder och samman, men det skulle säkert ta många år.

Ryssland har redan förlorat.
Exakt. Dessutom var kriget i Tjetjenien även ett religionskrig.

I Ukraina är det broderfolk som strider mot varandra. Den ryska soldaterna kan inte vara särskilt motiverade.

Ja Ryssland och Putin har redan förlorat. Men fortfarande är det oklart hur förlusten kommer te sig och hur länge det kommer pågå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in